Scooter gaat steeds langzamer rijden.

Geen idee wat je allemaal met een 300km uitvoerd.. Maar met zo`n km stand ben je opzicht nog aan het inrijden.. En dan hoor je rustig aan met de scooter te doen. Althans dat is wel het beste advies..

En het vervelende bij een 4-takt is dat hij pas bij 5000km echt pas veel lekkerder gaat lopen.. Dat blok maakt normaal gesproken minder toeren, dus slijt het allemaal wat trager in..

En ja als de scooter harder kan lopen, dan moet er een grotere sproeier in.. Tot een bepaalde max snelheid is met de oude sproeier redelijk mee te rijden (al is vervangen altijd aan te raden) Ga die harder dan ga je over een grens wat het blok wat meer brandstof nodig heeft.

Er kan overigens ook iets aan de hand zijn dat de cdi defect is.. Langfang kokusan is troep.
 
Ik ben vandaag naar de scooter dealer geweest hij zei dat de sproeier te klein was waardoor de motor niet genoeg brandstof kreeg. Ik had eerst maat 75 sproeier en nu 80.
 
Fijn dat er een oplossing is geweest, een te arm mengsel kan wel voor extra slijtage hebben gezorgd, zeker met de symptomen die je beschreef.
 
Fijn dat er een oplossing is geweest, een te arm mengsel kan wel voor extra slijtage hebben gezorgd, zeker met de symptomen die je beschreef.

Dit kan zeer zeker het geval zijn maar dan is zijn dealer daar toch echt verantwoordelijk voor!

En het vervelende bij een 4-takt is dat hij pas bij 5000km echt pas veel lekkerder gaat lopen.. Dat blok maakt normaal gesproken minder toeren, dus slijt het allemaal wat trager in...

Waarom pas bij 5.000 km ?
En met dat (motor) blok bedoel je Piaggio of ??
 
Last edited:
Dit kan zeer zeker het geval zijn maar dan is zijn dealer daar toch echt verantwoordelijk voor!

Ik zeg ook nergens dat zijn dealer niet verantwoordelijk voor is, maar mocht het zover komen dan is het vaak lastig om je recht te halen/krijgen. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen en aannames doen :)
 
Fijn dat er een oplossing is geweest, een te arm mengsel kan wel voor extra slijtage hebben gezorgd, zeker met de symptomen die je beschreef.


Ik heb eerder ook gewoon met sproeier 75 gereden.. En wist toen ook niet beter.. 78 heb ik door de dealer laten plaatsen vanwege de garantie..
Maar sproeier 80 had ik zelf gestoken aangezien ik toch merkte dat op top sproeier 78 toch nog een beetje kantje arm zat..

Overigens rijd je die slijtage waar je het over hebt naar gelange tijd wel weg als je de juiste sproeier hebt..

75 is overigens fabrieks standaard voor het 4takt 2valve motorblok..


En het vervelende bij een 4-takt is dat hij pas bij 5000km echt pas veel lekkerder gaat lopen.. Dat blok maakt normaal gesproken minder toeren, dus slijt het allemaal wat trager in...

Waarom pas bij 5.000 km ?
En met dat (motor) blok bedoel je Piaggio of ??

Ja bedoel specifiek piaggio, aangezien ik ook hetzelfde blok hebt.. Bij 500km merkte ik totaal niet dat het blok al echt was ingereden.. Was naar mijn idee gewoon nog `rauw`.. Pas als de zuiger `zijde zacht` door de cilinder `glijd` dan is hij pas ingereden.. Bij 1000km ging het wel wat beter..
Maar bij 5000km merk ik toch dat het nieuwe er echt eraf is en het blok pas echt `lekker` begint te lopen...
Dus dan kan je nagaan hoeveel tijd een 4-takt blok nodig heeft om echt `ingereden` te zijn.
 
Ik reed vandaag met mijn scooter. De nieuwe sproeier zit er al in. Na 2km stond ik stil en toen starten die zelfs niet meer. Na 5 minuten starte die weer en toen reed ik gwn weer zonder probleem 2km verder. Volgens de dealer zou het probleem nu verholpen moeten zijn maar dat is het dus niet.
 
Ik reed vandaag met mijn scooter. De nieuwe sproeier zit er al in. Na 2km stond ik stil en toen starten die zelfs niet meer. Na 5 minuten starte die weer en toen reed ik gwn weer zonder probleem 2km verder. Volgens de dealer zou het probleem nu verholpen moeten zijn maar dat is het dus niet.

Dat is niet goed. Meteen weer mee teruggaan.
 
De scooter ging een raar geluid maken en het licht werd ook steeds slechter.

Kan je dit geluid beter omschrijven?? Zou haast gaan denken dat de stator misschien los is gekomen en dit deze problemen veroorzaakt.

Want als de stator los zit dan werken de spoelen voor het licht dan ook nog maar nauwlijks.
 
Op het begin klinkt het nog allemaal normaal. Als de scooter eenmaal raar gaat doen en langzamer gaat rijden klinkt het alsof er tussen stops zitten in het geluid. Net alsof de scooter niet genoeg benzine krijgt en dan weer wel en dan weer niet. Tussen het geluid zitten dan tussen stops als u weet wat ik bedoel. Op dat punt lijkt het alsof de moter niet genoeg benzine krijgt.
 
Als het een nieuwe scooter is zou ik gewoon terug gaan, want je hebt immers garantie..
Als je merkt dat het bij je huidige dealer niet wilt vlotten, zou ik zelf uitkijken naar een andere..

Heb dit zelf ook gedaan en zeker niet echt spijt van gehad.
 
Een klas genoot van mij die had hetzelfde probleem. Bij hem was dat zijn vliegwiel niet goed was ingesteld. Bij hem is dit probleem nu wel weg. Kan het dan zijn dat bij de vario ring verwijderen dit ook bij mij gebeurd kan zijn?
 
Een klas genoot van mij die had hetzelfde probleem. Bij hem was dat zijn vliegwiel niet goed was ingesteld. Bij hem is dit probleem nu wel weg. Kan het dan zijn dat bij de vario ring verwijderen dit ook bij mij gebeurd kan zijn?

Ik denk dat je klasgenoot iets anders bedoelt dan het vliegwiel.
 
Een klas genoot van mij die had hetzelfde probleem. Bij hem was dat zijn vliegwiel niet goed was ingesteld. Bij hem is dit probleem nu wel weg. Kan het dan zijn dat bij de vario ring verwijderen dit ook bij mij gebeurd kan zijn?


Zo`n probleem had ik met mijn scooter overigens ook.. Althans toen ik bij de dealer was, had hij het over de stator of zo die niet goed of los zat?
Heel precies wist ik het niet meer. Aangezien ik het niet goed mee had gekregen wat er mis was.
 
Back
Top