Scooter gaat steeds langzamer rijden.

Kees van dam

New Member
Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn piaggio zip 4 takt gaat als ik vol gas rij naar een tijdje (zo'n 2km) opeens langzamer en langzamer. Ik moet mijn scooter dan stil zetten en weer verder rijden of mijn scooter helemaal opnieuw opstarten. Daarna doet die het meestal weer. Ik weet alleen niet wat het probleem is.

Groetjes,
Kees
 
Advertisement - register to remove this

Vreemd. Is er nog wat anders gebeurd wanneer hij dit voor het eerst ging doen?
 
Lijkt me dat er dan iets echt kapot is gegaan. Als je geen idee hebt waar het geluid vandaan kwam zou ik gewoon langs een dealer gaan . Met de informatie die je geeft is het voor ons ook gissen .
 
Sproeier misschien te klein of rolletjes misschien te zwaar / aandrijving slecht afgesteld.

Het is misschien handig als je wat meer informatie verstrekt..

25km of 45km
hoeveel km gelopen
wat is de afstelling, en is deze recent veranderd sinds de scooter uit de fabriek kwam.
Ooit er een andere sproeier erin gegaan, zo ja welke??
 
Hij is net nieuw. Heb nu 300km met de scooter gereden ik heb wel de vario ring laten verwijderen. Het is een snorfiets gaat nu alleen wel 38km per uur. Ik heb niks aan de scooter veranderd dus de sproeier die de fabriek erin heeft gedaan zit er dus nog steeds in. Toen ik terug kwam van werk gebeurde het weer. Ik moest de scooter uitzetten en weer opnieuw opstarten. Daarna deed die het weer, alleen 1km later gebeurde precies hetzelfde dus weer scooter uitgezet. Ik ga morgen met de scooterdealer praten en een afspraak maken. Het gebeurd alleen als ik langere tijd volgas geef. Ik heb nog geen beurt gehad dus de scooter is nog hetzelfde zoals die uit de fabriek kwam.

Toen de vario ring nog in de scooter zat maakte de scooter teveel toeren. Als de scooter langzamer en langzamer gaat gebeurd er niks als ik gas geef. Het klinkt net alsof de toeren steeds minder worden.
 
Ben benieuwd wat het is, vind het ook wel iets klinken als een warmloper, wat prima zou kunnen als de begrenzing eraf is gehaald maar voor de rest niks aan de afstelling is veranderd.
 
Weet u hoe je een warmloper kan verhelpen?

Warmloper ontstaat door een verkeerde afstelling meestal, te kleine sproeier bijvoorbeeld of een probleem met de koeling. Maar je gaat al langs de dealer, dus die kunnen dat beter beoordelen wat exact de oorzaak is. Plaats je dat wel hier zodra je dat te horen krijgt?
 
Hij is net nieuw. Heb nu 300km met de scooter gereden ik heb wel de vario ring laten verwijderen. Het is een snorfiets gaat nu alleen wel 38km per uur. Ik heb niks aan de scooter veranderd dus de sproeier die de fabriek erin heeft gedaan zit er dus nog steeds in..

Hier schuilt precies je probleem en tevens is het ook een feit dat je dealer en/of leverancier beter in een pannenkoekhuis kan gaan werken. Als men begrenzer gaat verwijderen is het noodzaak om een iets grotere sproeier te monteren.
Vanwege de emissienormen staan de motortjes van nieuwe scooters erg beroerd afgesteld.

Een goede dealer en/of leverancier zal dit zondermeer aanpassen door een zgn modificatie uit te voeren en de boel goed af te stellen.
Let wel! Dit is nog voor het verwijderen van de variateur ring. Na het verwijderen gaat de spoeiermaat meestal ook 1 of 2 maten omhoog.
Laat men dit na, is het resultaat zoals beschreven in je vraagstelling.
 
Dus als ik het goed begrijp moet ik een grotere sproeier installeren. Wat is precies een zgn modificatie? Heel erg bedankt voor deze reactie.
 
Modificatie geschiedt normaliter vanaf de fabriek, dit wordt dan doorgegeven aan de dealer
Maar de meeste dealers weten donders goed dat een nieuwe scooter niet goed afgesteld staat.

Deze dealers plaatsen dus uit voorzorg al een grotere sproeier om de 500 km beurt te halen zonder sores!
Bovendien behoort het geheel gewoon goed afgesteld te staan als men de winkel verlaat.
Aangezien men al bij 300 km de variateur ring hebt laten verwijden is het logisch dat de brandstof & luchttoevoer ook wederom weer wat ruimer moeten.

Helaas is het ook zo dat sommige er werkelijk een potje van maken en in het geheel geen mods uitvoeren wat natuurlijk gewoonweg slecht is voor het motortje.

En zie het maar zo: als men een marathon gaat lopen welke stukje bij beetje steeds sneller gaat, heeft men ook steeds meer vocht en zuurstof nodig om op pijl te blijven.
 
Last edited:
Sommige dealers willen er uberhaupt er niet eraan mee werken om de sproeier te vergroten..

Want dan komen ze met smoesjes van.. Als we die gaan veranderen, krijg je straks alleen maar weer problemen met de afstelling en gaat het blok slechter verbranden ect.. Dan moet je gewoon naar een andere gaan..
 
Heel erg bedankt voor jullie reactie. Ik heb met de scooter dealer gebeld en die zeggen gwn dat het probleem ligt bij de sproeier. Ik breng mijn scooter vrijdag naar de dealer en die laat er dan een sproeier van 3 a 4 maten groter opzetten.
 
Sommige dealers willen er uberhaupt er niet eraan mee werken om de sproeier te vergroten..

Huh, sproeier vergroten??
Men bedoelt een grotere sproeier en/of een ruimere sproeier.

Sproeier gaan vergroten is geen goede zaak, mits men weet hoe het moet uiteraard.
Uit en/of groter boren moet men dus niet aan beginnen.....

@ de TS, ik neem aan dat de ring verwijdert is door dezelfde dealer???
Zoja, mag men verwachten dat hij de scoot goed aflevert zonder extra kosten voor jou!
 
Last edited:
Ja, zeker bij een 4 takt motorblok...
Aangezien hier meerdere onderdelen inzitten die een klapper kunnen krijgen van te weinig brandstof (welke ook de inlaatklep koelt)kan het op den duur veel peseta's gaan kosten.
Men zit ook nog eens in de inrijperiode...als ik het goed begrijp.
 
Back
Top