Scooter gaat plotseling veel langzamer dan voorheen

Je kan hem dan aan de ene kant vaster draaien als aan een andere kant , waardoor de koppakking niet goed afdicht. Of erger je kop krom trekt in extreme gevallen. Er zijn niet voor niets aanhaal momenten voor de diverse bouten en moeren. Ook het gevaar van stuk gedraaide , of uitgescheurde schroefdraad is daar een voorbeeld van ,helemaal in de aluminium delen. Misschien zit nu je cilinderkop wel te los waardoor je lekkage hebt.
Oke dan zal ik daar even naar kijken, dankjewel.
Post automatically merged:

Heb je de kleppen gesteld met de nokkenas in de juiste stand? Anders blijven je kleppen open
Heb het vliegwiel op de timingnok gezet en toen de inlaatklep gesteld op 0.10 mm. Toen heb ik het vliegwiel 360 graden gedraaid zodat die weer op de timingnok stond en toen heb ik de uitlaatklep gesteld op 0.15 mm. Zal alles waaronder dit even controleren voor de zekerheid want het lijkt mij dat het probleem zit in iets waar ik aan gesleuteld hebt.
 
Last edited:
Om de kleppen juist te stellen moet de zuiger in BDP staan , dan kun je beide kleppen stellen daarbij moeten de gaatjes of merktekens op de nokkenas gelijk aan de rand van de cil kop staan en het grote gat recht naar boven. Zoals jij het hebt gedaan is niet de juiste manier , Als de zuiger boven staat , staat het t merk tegenover het carter merk . Zie deze uitleg op you tube
Post automatically merged:

Zoals jij ze hebt gesteld staat er èèn klep goed gesteld en de ander , heb je door te draaien de kleppen op tuimelen gezet ( wisselen van sluiten uitlaatklep , openen inlaatklep) en toen de andere gesteld . Dus eerst op tijd zetten (merktekens vliegwiel en nokkenas ) en dan beide kleppen stellen. Ook kun je met een kleine schroevendraaier in het bougie gat voelen of de zuiger goed op bdp staat
 
Last edited:
Heb de cilinder opengehaald om alles even na te lopen en ja hoor, zodra ik de cilinderkop eraf had zag ik al mijn fout. Wanneer het vliegwiel op de timingnok staat staat het tandwiel van de nokkenas ongeveer een kwartslag op de verkeerde plek en hierdoor kon ik mijn kleppen niet tegelijk stellen. Omdat de nokkenas is verbonden met een ketting aan de krukas zou de timing van de zuiger nooit correct kunnen zijn. Heb het tandwiel van de nokkenas op de correcte plek gezet, de kleppen opnieuw gesteld en nu doet die het weer.
Ben erg dankbaar voor jullie hulp!
 
Ik was te vroeg blij, scooter loopt wel alleen toen ik ging rijden ging die maar 50-60 km/h inplaats van 75 km/h wat die eerst ging. Loopt niet stationair en de klep(pen) tikken. Trekkracht is ook bijna helemaal weg. Ik had de inlaatklep eerst op 0.10 mm gesteld en de uitlaatklep op 0.15. Toen tikte die (teveel klepspeling dus) dus heb ik ze toen op 0,05 en 0,10 gezet wat ook word aanbevolen voor een gy6 blok, maar toen bleef die ook tikken. Heb dus een nauwkeuriger voelmaat aangeschaft. En ze op 0,06 mm en 0,08 mm gezet en het getik is er nog steeds. Ligt het getik en de symptomen dan wel aan de kleppen of is het misschien wat anders?
 
staat hij wel op tijd? krukas/nokkenas correlatie.. ? Tikken kan ook een kromme klep zijn of een klepstoter indien deze scooter daarover beschikt..
 
Staat de distributie ketting wel op spanning ? Ik heb bij mijn gy6 beide kleppen op 0,10 mm gesteld , loopt hierop prima en geen getik.
Distributie ketting staat op spanning. Ik zal beide kleppen eens op 0.10 mm stellen, kijken of er dan nog getik is.
Post automatically merged:

staat hij wel op tijd? krukas/nokkenas correlatie.. ? Tikken kan ook een kromme klep zijn of een klepstoter indien deze scooter daarover beschikt..
Krukas/nokkenas correlatie is goed. Dan zal ik dus even de kleppen en klepstoter moeten controleren.
 
Kijk meteen ff de olie na of die peil staat en er geen oliekanalen verstopt zijn! Goed nalopen en niet te snel weer in elkaar zetten!
 
Back
Top