Scooter gaat plotseling veel langzamer dan voorheen

Thomas H

New Member
Reed met mijn Kymco Agility 50 met een snelheid van 75 km/h naar huis en plotseling gaat de snelheid omlaag naar tussen de 20-30 en begint die af en toe even te stotteren. Ben met 20-30 km/h naar huis gereden en ben beginnen met het meten van de accu. Op de accu staat 12,74 gelijkspanning dus daar is niks mis mee. Heb de boegie eruit gehaald (was zwart en aan vervanging toe) en getest en daaruit kwam geen blauwe vonk. Heb toen de rest doorgemeten en bleek de boegiekabel niet goed te geleiden dus heb de boegiekabel en boegie vervangen. Nu geeft de boegie een blauwe vonk en er staat ook zeker een hoge spanning op (eigenwijze boegie zette mij onder spanning). Heb toen gekeken naar de trekveren en de rolletjes. Rolletjes waren heel erg versleten dus die heb ik vervangen en de trekveertjes zagen er nog goed uit. Hierna dacht ik dat ik alle problemen had verholpen en ging ik weer rijden. Hij stotterde niet meer maar de snelheid bleef op 20-30 km/h. Heb toen de boegie er weer uit gehaald en die was erg warm net zoals de cilinder terwijl ik maximaal 50 meter had gereden. Dan maar kijken naar de benzinetoevoer had nog een benzinefilter liggen dus die heb ik meteen erop gezet benzinetoevoer die in de cabreuteur gaat is ook niet verstopt. Ik denk dus dat het misschien aan de luchtkoeling ligt maar dan zou die wel 75 rijden dus dan is de enige optie nog dat het een warmloper is. Heb hier geen ervaring mee en weet niet wat de symptomen hiervan zijn. Voordat ik de hele cilinder uit elkaar haal terwijl het probleem daar misschien niet zit wil ik vragen of jullie misschien iets anders denken?
Post automatically merged:

Heb het volgende nog gecontroleerd/vervangen:
- Variobus vervangen
- V-snaar gecontroleerd, is goed
- Compressie gecontroleerd, is goed
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Cdi/bobine los contact? Ik had hier van de week ook een probleem mee ondanks vonk. Kun je proberen even op te schuren.
Dus de contactjes vanaf de bobine tot de cdi even controleren en schuren zodat er gegarandeerd contact word gemaakt? Zal ik dat in de ochtend even proberen en kom ik er dan op terug.
 
Zwarte bougie zegt in elk geval dat je mengsel niet goed is, zou zomaar kunnen dat je een warmloper hebt gehad. Sowieso is blijven rijden als je merkt dat er iets fout zit niet je beste keus. Hoe kut het ook is beste gewoon lopen als je niet te ver meer hoeft en gewoon de walk of shame accepteren. Die hebben we allemaal wel eens gehad Dat een AC cilinder en bougie snel flink warm worden is niet zorgwekkend, maar als je zo 1 2 3 niks los ziet hangen lijkt het me vrij sterk dat het probleem bij je CDI of bobine vandaan komt die slecht contact maken bijvoorbeeld. Ff schoonmaken van de contactpuntjes kan nooit kwaad aangezien je er toch mee bezig bent.

Door de zwarte bougie zou het misschien ook wel eens valse lucht of een lekke kop of voetpakking kunnen zijn omdat je mengsel dan ook niet meer juist is.
Dus denk dat je ff je cilinder eraf zal moeten trekken en hopen dat het met een hoonbeurtje en een zuigertje en pakkingsetje verholpen is. Als je er niet zeker van bent hoe het met je cilinder gesteld is zien we de fotos wel verschijnen.

Succes
 
Welke brandstofgebruik je voor de scooter Euro 95?
Ja, euro 95 E10.
Post automatically merged:

Zwarte bougie zegt in elk geval dat je mengsel niet goed is, zou zomaar kunnen dat je een warmloper hebt gehad. Sowieso is blijven rijden als je merkt dat er iets fout zit niet je beste keus. Hoe kut het ook is beste gewoon lopen als je niet te ver meer hoeft en gewoon de walk of shame accepteren. Die hebben we allemaal wel eens gehad Dat een AC cilinder en bougie snel flink warm worden is niet zorgwekkend, maar als je zo 1 2 3 niks los ziet hangen lijkt het me vrij sterk dat het probleem bij je CDI of bobine vandaan komt die slecht contact maken bijvoorbeeld. Ff schoonmaken van de contactpuntjes kan nooit kwaad aangezien je er toch mee bezig bent.

Door de zwarte bougie zou het misschien ook wel eens valse lucht of een lekke kop of voetpakking kunnen zijn omdat je mengsel dan ook niet meer juist is.
Dus denk dat je ff je cilinder eraf zal moeten trekken en hopen dat het met een hoonbeurtje en een zuigertje en pakkingsetje verholpen is. Als je er niet zeker van bent hoe het met je cilinder gesteld is zien we de fotos wel verschijnen.

Succes
Het was even wat puzzelen want dit is de eerste keer dat ik mijn cilinder/cilinderkop demonteer maar het is gelukt.

De 2 pakkingen op de cilinderkop zien er goed uit en lekken niet. Alleen bij het onstekingmechanisme waar de boegie zijn vonk produceert is het erg zwart (zie afbeelding).

De nokkenas heeft een kleine bruine beschadiging (zie afbeelding) maar de ruwheid hiervan is nog gelijk aan de rest van de nokkenas.

De pakking tussen de cilinderkop en cilinder heb ik al benoemd maar de pakking tussen de cilinder en het gedeelte waar de krukas inzit ontbreekt, hoort het dat hier geen pakking zit?
Hoogst waarschijnlijk lekt er ook olie hier.

De zuiger heeft een bruin/rode beschadiging op de zijkant en heeft ook een stukje met grof oppervlakte. De bovenkant van de zuiger is zwart. Zie afbeeldingen voor deze 3 punten.

Ik neem aan dat ik een pakking voor tussen de krukas en cilinder moet gaan bestellen met een nieuwe zuiger en het zwarte even reinigen en dan een andere sproeier erin?
Post automatically merged:

Cdi/bobine los contact? Ik had hier van de week ook een probleem mee ondanks vonk. Kun je proberen even op te schuren.
Heb de contactjes gecontroleerd en geschuurd, alles maakt een goede verbinding.
 

Attachments

  • 5224BC86-84E2-41C8-B1F4-6EE7746BA9DA.jpeg
    5224BC86-84E2-41C8-B1F4-6EE7746BA9DA.jpeg
    668.9 KB · Views: 28
  • 2882DCBE-27DE-46E2-AEC6-CCAECCE8F41F.jpeg
    2882DCBE-27DE-46E2-AEC6-CCAECCE8F41F.jpeg
    867.7 KB · Views: 28
  • F0408250-D8E2-46D6-8186-D6F8F9C8CD3D.jpeg
    F0408250-D8E2-46D6-8186-D6F8F9C8CD3D.jpeg
    804.1 KB · Views: 25
  • AD535B6B-4A51-42C8-93A9-26C633F2131F.jpeg
    AD535B6B-4A51-42C8-93A9-26C633F2131F.jpeg
    833.3 KB · Views: 25
  • F03981B8-071F-4451-B433-64AE56E647F8.jpeg
    F03981B8-071F-4451-B433-64AE56E647F8.jpeg
    484.8 KB · Views: 25
  • A0DED07A-B205-4503-A6FB-B369046DFD5D.jpeg
    A0DED07A-B205-4503-A6FB-B369046DFD5D.jpeg
    735.5 KB · Views: 27
Last edited:

Zoals je kunt zien is jouw scooter daar niet voor geschikt. Ik zou eerst beginnen met het reinigen van de carburateur. Deze is waarschijnlijk aangetast en daarmee verstopt. Ook meteen even de rest van de brandstof controleren.

Daarna weer verder kijken..

m.b.t cilinder demontage. Is je inlaatklep wel egaal? op de foto ziet het er raar uit. De nok op je nokkenas heeft ergens in zijn leven iets te weinig olie gehad volgens mij. Zie geen reden waarom die hier niet oud mee zou kunnen worden. Gewoon goede olie gebruiken.
 
Last edited:
De pakking tussen je cilinder en het carter waar je krukas zit is je voetpakking. Voor alle zekerheid ff beide pakkingen vervangen. Verder lijkt de "schade" wel mee te vallen. De kop ff goed laten reinigen en wat al werd voorgesteld ook je carb ff goed reinigen. Heb van 4takt verder weinig verstand van het kleppen gebeuren of je nokken as. En voortaan dan toch ongelood 98 erin
 
Cdi/bobine los contact? Ik had hier van de week ook een probleem mee ondanks vonk. Kun je proberen even op te

Zoals je kunt zien is jouw scooter daar niet voor geschikt. Ik zou eerst beginnen met het reinigen van de carburateur. Deze is waarschijnlijk aangetast en daarmee verstopt. Ook meteen even de rest van de brandstof controleren.

Daarna weer verder kijken..

m.b.t cilinder demontage. Is je inlaatklep wel egaal? op de foto ziet het er raar uit. De nok op je nokkenas heeft ergens in zijn leven iets te weinig olie gehad volgens mij. Zie geen reden waarom die hier niet oud mee zou kunnen worden. Gewoon goede olie gebruiken.
1 van de inlaatkleppen is een beetje vies, dat valt we te reinigen. Dan zal ik ingevolg een andere soort benzine tanken. Zou ik dan de tank leeghalen van alle resterende benzine of nog even leegrijden en daarna de nieuwe soort benzine in? Cabreuteur reinigen met remmenreiniger is denk ik het beste?
Post automatically merged:

De pakking tussen je cilinder en het carter waar je krukas zit is je voetpakking. Voor alle zekerheid ff beide pakkingen vervangen. Verder lijkt de "schade" wel mee te vallen. De kop ff goed laten reinigen en wat al werd voorgesteld ook je carb ff goed reinigen. Heb van 4takt verder weinig verstand van het kleppen gebeuren of je nokken as. En voortaan dan toch ongelood 98 erin
Zal ik alles even reinigen en nieuwe pakkingen bestellen, danku.
 
Denk dat de toevoeging van de voetpakking verbetering geeft. De dikte van de pakking (dikker dan 1mm) wordt toegevoegd aan de hoogte/inhoud van de verbrandingskamer. Hoeveel olie was hier gelekt denk je? Wat was het oliepeil op het laatst?
Denk er goed om dat je de pasbusjes tussen carter en cilinder, en daarna tussen cilinder en kop alleen terug plaatst op de draadeinden waar ze hebben gezeten.
Groet,
 
Zuiger en cilinder voor montage in smeren met smeerolie en erop letten dat de zuigerveer sloten ten opzichte van elkaar 120 graden gedraaid zitten. Zo zuigt hij geen olie boven de zuiger via de zuigerveer sloten.
 
Ja, euro 95 E10.
Post automatically merged:


Het was even wat puzzelen want dit is de eerste keer dat ik mijn cilinder/cilinderkop demonteer maar het is gelukt.

De 2 pakkingen op de cilinderkop zien er goed uit en lekken niet. Alleen bij het onstekingmechanisme waar de boegie zijn vonk produceert is het erg zwart (zie afbeelding).

De nokkenas heeft een kleine bruine beschadiging (zie afbeelding) maar de ruwheid hiervan is nog gelijk aan de rest van de nokkenas.

De pakking tussen de cilinderkop en cilinder heb ik al benoemd maar de pakking tussen de cilinder en het gedeelte waar de krukas inzit ontbreekt, hoort het dat hier geen pakking zit?
Hoogst waarschijnlijk lekt er ook olie hier.

De zuiger heeft een bruin/rode beschadiging op de zijkant en heeft ook een stukje met grof oppervlakte. De bovenkant van de zuiger is zwart. Zie afbeeldingen voor deze 3 punten.

Ik neem aan dat ik een pakking voor tussen de krukas en cilinder moet gaan bestellen met een nieuwe zuiger en het zwarte even reinigen en dan een andere sproeier erin?
Post automatically merged:


Heb de contactjes gecontroleerd en geschuurd, alles maakt een goede verbinding.
Je moet sowieso e98 tanken, e95 heeft een hoger ethanol gehalte en daar kunnen scooters niet goed tegen. Ik heb dat zelf ook op de harde manier moeten ondervinden, was met carburateur reinigen opgelost
 
Carburateur uit elkaar halen met veel beleid! Vlotterkamer open maken, sproeiers eruit vlotter en toebehoren eruit.Veel losse onderdeeltjes dus goed kijken!

Dan met remreiniger en perslucht.
 
Heb de clinder weer gemonteerd, cabreuteur gereinigd en meteen even de kleppen gesteld. Alleen nu start de scooter niet meer. Compressie doet volgens mij niet wat die hoort te doen. Wanneer ik mijn vinger op het boegiegat hou is er geen constante compressie maar het komt in golfjes wat gelijk is aan de beweging van de zuiger. Hoort dit zo of is er wat mis met de compressie?
 
Heb je de kleppen op de juiste manier gesteld? Zuigerveren goed en heb je de pakkingen vervangen?
Dat de drukgolven met de beweging van de zuiger gaan is logisch he dit hoort zo.

Hier heb je misschien wat aan.
 
Heb je de kleppen op de juiste manier gesteld? Zuigerveren goed en heb je de pakkingen vervangen?
Dat de drukgolven met de beweging van de zuiger gaan is logisch he dit hoort zo.

Hier heb je misschien wat aan.
Kleppen zijn juist gesteld. Heb de inlaatklep op 0.10 mm gezet en de uitlaatklep op 0,15 mm. Zuigerveren zitten goed. Is er een manier om de nieuwe pakkingen te controleren op lekken? Wanneer ik de kickstart gebruik hoor ik wel erg zacht lucht ergens door een smalle opening gaan. Denk niet dat dit zo hoort.
 
Je zou een keer de compressie moeten meten met een compressie meter , zo met je vinger is het slechts raden. Het enigste waardoor je gecomprimeerde lucht kan lekken zijn je kleppen of je koppakking. Ga er dan vanuit dat de zuiger goed afdicht in de cilinder met de veer sloten verdraaid van elkaar. Heb je de cil kop aan getrokken met een moment sleutel en kruislings?
 
Je zou een keer de compressie moeten meten met een compressie meter , zo met je vinger is het slechts raden. Het enigste waardoor je gecomprimeerde lucht kan lekken zijn je kleppen of je koppakking. Ga er dan vanuit dat de zuiger goed afdicht in de cilinder met de veer sloten verdraaid van elkaar. Heb je de cil kop aan getrokken met een moment sleutel en kruislings?
Cilinderkop heb ik kruiselings op gevoel aangedraaid, zonder momentsleutel. Maakt het moment erg veel uit bij de cilinderkop?
 
Je kan hem dan aan de ene kant vaster draaien als aan een andere kant , waardoor de koppakking niet goed afdicht. Of erger je kop krom trekt in extreme gevallen. Er zijn niet voor niets aanhaal momenten voor de diverse bouten en moeren. Ook het gevaar van stuk gedraaide , of uitgescheurde schroefdraad is daar een voorbeeld van ,helemaal in de aluminium delen. Misschien zit nu je cilinderkop wel te los waardoor je lekkage hebt.
 
Heb je de kleppen op de juiste manier gesteld? Zuigerveren goed en heb je de pakkingen vervangen??

Kleppen zijn juist gesteld. Heb de inlaatklep op 0.10 mm gezet en de uitlaatklep op 0,15 mm. Zuigerveren zitten goed. Is er een manier om de nieuwe pakkingen te controleren op lekken? Wanneer ik de kickstart gebruik hoor ik wel erg zacht lucht ergens door een smalle opening gaan. Denk niet dat dit zo hoort.
Heb je de kleppen gesteld met de nokkenas in de juiste stand? Anders blijven je kleppen open staan..
 
Back
Top