Scooter doet raar na demonteren en monteren

am1

Well-Known Member
Goedemiddag,

Ik heb mijn Znen F22 4-takt snor scooter (gy6 blok) onlangs qua uiterlijk opgeknapt.
Scooter startte en liep voorheen perfect.

Nadat ik de scooter weer in zn geheel heb gemonteerd heb ik ook de kleppen opnieuw gesteld.
Ook de carb en luchtfilter e.d. heb ik schoongemaakt en de bougie vervangen.

Sproeier: 80
km stand: 6000
uitvoering: Snor
Kleppen gesteld op: inlaat 0,05, uitlaat 0.1

Scooter start nu koud en warm perfect.
Nou heb ik het volgende probleem:
Als de scooter koud is, verneem ik geen problemen. Scooter trekt lekker door en snelheid is zoals ik hem ongeveer heb afgesteld (+-35km/u. Scooter heeft geen "normale" begrenzing, maar ik heb de carburateur begrenst dmw een boutje in het dekseltje van de carb, zodat de gasnaald niet hoger dan een bepaald punt kan komen)
Na een paar minuten verneem ik dat wanneer ik rem (bijv stoplicht), en weer probeer gas te geven, de scooter heel erg inhoud. Hij trekt dan voor geen meter meer door.

Voorbeeld wat er vanmiddag gebeurde:
Scooter start koud goed, trekt goed en topsnelheid is goed.
Na 5 minuten trekt ie voor geen meter meer op na ik heb afgeremd.
weer 5 minuten later trekt ie ineens wel weer snel op, maar is de topsnelheid ineens ook weer toegenomen. Vervolgens reed ik mijn oprit op, en viel de scooter uit toen ik stilstond. Dit gebeurt mij vaker.

Weet iemand hier een oplossing voor? Is het wellicht dat ik de kleppen toch niet goed heb afgesteld o.i.d.? of kan er iets anders aan de hand zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Misschien is de sproeier wat te groot aangezien je hem begrensd heb op de gasschuif..

Denk dat het volgende gebeurd..

* Bij koude start kan de motor altijd wat meer benzine gebruiken (zelfde werking als choke).

Maar normaal als je de gasschuif niet zou begrenzen dan kan de gasschuif ook helemaal open..en komt er ook meer zuurstof bij in de motor.. En als je mengsel dan iets te rijk staat, dan corrigeert dat zich nog wel op het moment dat er iets meer lucht in komt dan benzine naar binnen gaat..


De hoofdsproeier werk zo, dat hoe harder je rijd en meer toeren maakt, er dus meer brandstof aangezogen dient te worden

Zo kan je bijvoorbeeld met sproeier 78 gewoon prima rijden tot `ongeveer` 50km/u op de teller.. En zit je met die sproeier tegen de max aan brandstof, dan heb je bij harder dan 50km/u (zeg maar 60km/u) dat je mengsel ineens wat armer gaat lopen, want de sproeier laat dan gewoon niet meer toe (zelfde effect als de begrensde gasschuif.

Een 4-takt is echt heel gevoelig op de brandstof afstelling..

Zo rijd ik zelf een piaggio new fly 4t 2v.. En had destijds een 78 in de carb zitten.. Alles tot de 50km/u (op de teller) daar liep de motor gewoon erg mooi..

Erg mooi betekend, dat de motor heel erg mooi loopt.. Dus geen vibraties, rammeltjes ect.. Merkte dat hij met 78 toch wel wat moei zamer liep(geen zin om op te trekken en toeren te willen maken) dan met een 80 sproeier.. En na de 50km/u liep de motor juist schraler, omdat hij veel hoger in toeren ging lopen.. Maar je merkte dat het blok in dat gebied niet meer zo mooi liep (en dus echt rauw liep)

Het vreemde was eigenlijk dat de bougie al zwartig eruit zag.. Toen ik naar 80 ging, merkt ik dus echt verbetering op.


Maar het komt er bij jou scooter erop neer, dat in de begrensde gasschuif stand gewoon iets teveel benzine krijgt.. En dat krijg hij niet optimaal verbrand. En daardoor verlies je zeg maar vermogen.. Als die gasschuif wel helemaal open zou kunnen, dan is het een ander verhaal..

Dus probeer gewoon eens met een 78 sproeier.
 
Dank voor je heldere uitleg! Ik zal dit binnenkort even gaan proberen. Wordt vervolgd.
Wat misschien ook niet onbelangrijk is te vermelden, is dat er na de opknapbeurt ook een nieuwe uitlaat op is gekomen. (wel gewoon een standaard uitlaat, precies dezelfde als degene die er op zat)
 
Blijkbaar heb ik vorige keer niet goed gekeken, maar er zat een sproeier 78 in, en heb daarom vandaag een sproeier 80 geprobeerd.
Nu is het geval dat de scooter wel goed startte, maar hij niet harder ging dan 15km/u. Ook na het verwijderen van de schroef in de carb (van de carb begrenzing) ging hij niet harder.
Opeens herinnerde ik mij dat ik het beluchtingsslangetje (tenminste, ik denk dat dat het is) wat bovenop het kleppendeksel zit, na het renoveren van de scooter aangesloten heb op de aanzuigbuis van het luchtfilter (zie foto)
luchtfilter-aanzuig-buis-origineel-in-bocht.jpg

Nadat ik deze heb verwijderd, en gewoon los heb laten hangen (het slangetje) reed de scooter ineens weer normaal.
Kan het bovenstaande probleem worden verklaard door dat ik het slangetje hier op heb aangesloten?
En zo ja, waar dient deze slang dan op worden aangesloten?
wellicht zoals aangegeven op onderstaande afbeelding? Of dient deze slang gewoon los te hangen?
FD168766-28B9-4FEC-AC17-41AD86E76277_303618-0_7480_4.png
 
Dat slangetje is voor om de motor overdruk te lozen via dat slangetje.. Een viertakt maakt voor het draaien druk in het carter.. Deze druk gaat bijvoorbeeld via het olie circuit naar de cilinderkop.. Daar verzameld dan ook de druk.. Een viertakt mag nooit te veel motor druk hebben dan loop de motor juist niet of slechter..

Dus ja dit kan een reden zijn waarom hij nog maar 15km/u wilde rijden.
 
Back
Top