Scooter doet het ineens niet meer

Hippie1995

New Member
Hallo mensen!
Mijn scooter (peugeot buxy) liep gister nog maar zodra ik gas gaf viel die uit. Dus ik de carb eraf gehaald, schoongemaakt en er weer op gezet. Toen wou ik m weer starten maar dat lukte niet.

Ik had sowieso een nieuwe accu nodig dus die heb ik er vandaag net in gezet alleen mijn scooter doet nu helemaal niks meer. Als ik m op contact zet doen de lampen het niet, de claxon doet het niet, startmotor ook niet.

Ik heb de bougiedop er af gehaald en er een andere bougie op gezet om te testen of ie wel vonkt maar hij vonkt dus niet!

Iemand enig idee wat er hier aan de hand is?

Ohja dit is mijn eerste scooter met elektrische choke, ook geen idee hoe die werken..

Zou t met t contactslot te maken hebben?
 
Advertisement - register to remove this

Dus eerst maar eens het elektrische gedeelte werkend krijgen.

De claxon en de knipperlichten moeten op zijn minst werken.
De nieuwe accu heeft deze de plus en de min aan dezelfde kant zitten als de oude accu?
Dus even checken of de plus- en de min-pool goed aangesloten zitten, goed contact maken en goed zijn aangedraaid.
Verder even de zekering van 10A controleren.

Is dit alles in orde dan moet je toch met een multimeter aan de slag of een 12V lampje met twee draadjes eraan.
 
Ik weet niet precies waar de zekering zich bevindt omdat ik alleen het elektrische schema bezit en geen service manual.
Op het elektrische schema is hij direct bij de accu getekend (in de rode draad=plus van de accu) dus ik veronderstel dat hij direct in de buurt van de accu zit.

In mijn schema zie ik geen alarm getekend dus jouw Buxy is wellicht een luxer type.

Alarmen zijn veelal uitgerust met een startonderbreker dus dit kan wel degelijk de oorzaak zijn.



Edit:

Ik was even aan het zoeken op internet maar kan ook geen schema vinden van een Buxy met alarm.

Ik veronderstel dat het een twee-takt is, controleer even of je nog genoeg 2-takt olie in je tankje hebt want sommige scooters zijn hierop beveiligd en starten dan niet meer.

Dit staat welliswaar niet in mijn schema maar aangezien dit schema niet overeen komt met jouw scooter....., je weet nooit.
 
Last edited:
Ik veronderstel dat het een twee-takt is, controleer even of je nog genoeg 2-takt olie in je tankje hebt want sommige scooters zijn hierop beveiligd en starten dan niet meer.

Klopt! Mijn peugeot fox had dat ook. Als ik de olie tank verwijderd had starte de fox niet meer. Tankje terug (vol of leeg maakte niet uit) toen startte de fox weer. Dus inderdaad dat kan een beveiliging zijn.
 
Back
Top