Scooter blijft willekeurig uitvallen

Enterprise

Well-Known Member
Ik ben al een tijdje aan het klooien met mijn Peugeot Elyseo uit 2005 (km stand: 40k)
Op sommige momenten lijkt het net alsof mijn bougie stopt met vonken.
Ik heb al vanalles geprobeerd, eerst denkende dat het aan de afstelling van de carb. lag;
aantal keer opnieuw de luchtschroef afgesteld
bougiedop/kabel vervangen (Het gebeurde op een regenachtige dag en ik hoopte dat de kabel lek was en het probleem daarmee verholpen was)
carb schoongemaakt
andere carb geprobeerd
pakkingen van carb vervangen

Ik weet nu eigenlijk vrijwel zeker dat het niet aan de carb kan liggen.

Het rare is dat na iedere x iets vervangen of gedaan te hebben, het weg lijkt te zijn maar het de dag erna toch weer terug komt..
Ik ben radeloos.

Verder gebeurd dit echt willekeurig, 's ochtends rijd ik naar het werk en dan na het werk is het zoals in onderstaande video. En dat terwijl de scooter thuis en op het werk gewoon buiten staat.

Vandaag kwam ik erachter dat er een hittegraad 8 bougie in zit terwijl er een hittegraad 7 in hoort. Lijkt mij niet dat dit het probleem kan veroorzaken?
Nu heb ik dus de bougie vervangen voor eentje met hittegraad 7 en het probleem lijkt verdwenen, maar daar kom ik denk ik morgen pas echt achter.
Indien het niet de bougie is, welke onderdelen zijn dan nog verdacht?

Hier een kort filmpje met wat er precies gebeurd:

Het maakt niet uit of ik nu gas geef of niet, hij valt hoe dan ook na een aantal seconden uit.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Misschien een vacuum probleem dat je tank vacuum trek en de benzine de tank niet meer verlaat en valt dus uit je kan proberen zonder benzine dop te starten kijken wat die dan doet
 
Dat is zeker een goeie, zelf niet aan gedacht.
Toen net startte een reed hij perfect weg maar na ongeveer 1 a 2 km viel hij dan toch weer uit bij het stoplicht en is dan niet meer aan te krijgen.
Met benzine dop los helaas hetzelfde resultaat.
 
Heb je hou carburateur wel is goed schoon gemaakt
Post automatically merged:

Jou*
Post automatically merged:

En je kan ff kijken of je genoeg benzine krijg van de benzine tank
 
Last edited:
Dit heb ik wel al gedaan maar ik weet het even niet.
Er komt wel benzine uit de slang tijdens het starten maar veel is niet. Vlotterbak van de carburateur zit ook gewoon vol want toen ik een andere carb geprobeerd had toen heb ik ook beide carbs gereinigd en de carb zat vol met benzine.

Eigenlijk lijkt het meer op verzuipen. Als ik even wacht als hij niet start (half uurtje ongeveer) dan start hij weer. Ook met een nieuwe bougie start ie altijd meteen. De bougie is dan kletsnat, maar dit is misschien door het proberen te starten en niet aanslaan?
Zo niet dan verzuipt ie toch op de een of andere manier. Maar hoe dan? Hij heeft eigenlijk sinds ik hem heb gewoon goed gereden en ik heb niets aangepast aan het motorblok.
 
Wat je zegt lijk er op dat je benzine filter vol zit of het slangetje verstopt waar door het een klein beetje stroomt
Post automatically merged:

En als je half uur wacht loop je carburateur vol en kan je weer rijden en op een gegeven moment is je carburateur leeg en stop
 
Dat zou ook kunnen of je heb een te grote sproeier of luchtschoef staat niet goed meestal 1.5 slag open. zou dan ook nog aan je luchtfilter kunnen liggen
Als je dit test moet je je bougie eerst ff schoon maken
Post automatically merged:

Hier heb je een foto daar kan je je bougi mee checken
 

Attachments

  • 1610548595862.png
    1610548595862.png
    134.3 KB · Views: 18
Last edited:
Er zit ook geen verstopping/vuil in het luchtfilter?
Deze is helemaal schoon.
Post automatically merged:

Spruitstuk en membraan vervangen.
Luchtschroef toch eens opnieuw afgesteld en staat nu toch bijna een halve slag verder open dan eerder. Lijkt nu ook beter stationair te lopen.
Ik zal morgen updaten of het probleem verholpen is maar ik ben er bang voor.
Denk dat ik toch misschien eens de cilinder eraf moet halen.
 
Last edited:
Grotere sproeier gaat niet werken aangezien hij nu al verzuipt. Bougie is bijna zwart.

Heb de cilinder toch maar bekeken en die ziet en voelt niet zo best meer.
 

Attachments

  • 20210114_184946.jpg
    20210114_184946.jpg
    206.5 KB · Views: 14
  • 20210114_184731.jpg
    20210114_184731.jpg
    394.5 KB · Views: 14
Het is opgelost. Bedankt voor het meedenken.

Het bleek dus toch de cillinder te zijn. Ik heb een ander cilindertje gemonteerd.
Ik heb ook weer heel wat meer trekkracht dus ik ben weer tevereden. Hier mag een slotje op.
 
Last edited:
Helaas bleef het er niet bij.
Iedere keer bleef het probleem terug komen.
Ik ben er ondertussen achter gekomen dat dit door een goedkoop alarm komt.

Heb je dus een Elyseo of iets anders met een chipkey blijf dan ver weg bij die goedkope chinese alarm systeempjes.
Ik kan helaas geen nieuwe cdi unit monteren door het chipkey systeem en er zou dus een nieuwe kabel boom opmoeten. Ik heb het wel gehad en heb zojuist een Piaggio Fly gekocht en deze Elyseo gaat de verkoop in.
wees gewaarschuwd mensen en maak niet dezelfde fout als ik!
 
Back
Top