scooter begint een raar geluid te maken bij snelheid over 53 km/h

geert peters

New Member
beste mensen,

weet dat ik hier niet echt tussen hoor met mijn sym mio maar hoop wel dat jullie me kunnen helpen!
laatst een sym mio 50 2016 gekocht met momenteel een kilometerstand van 1500 km.
heb hem bij de dealer aan het begin van de aanschaf al 33 laten lopen met behulp van een andere cdi en rollen.
heb begin van de week een andere cdi erin gestopt afkomstig van een brommer om wat harder te kunnen maar wanneer de scooter rond de 55 km/h rijd begint hij een raar geluid te vertonen door het motorgeluid heen. (zie link hieronder) (eind van het fragment)
dit lijkt me niet normaal omdat deze scooters in het buitenland onbegrenst rijden dus 55 km/h aan moet kunnen. (als ik het goed heb)
mijn vraag hierbij is wat het zou kunnen zijn en of het schadelijk is voor mijn motor.

link: https://soundcloud.com/user-443443248/scooter
 
Advertisement - register to remove this

..Lijkt er op dat de Scooter te veel toeren maakt ... en de kleppen gaan zweven.

Zwaarder gaan in Rollen ..

Ps : gaat het om een Snorfiets ?
 
ja, het gaat inderdaad om een snorfiets.
en gaat zwaardere rollen is een goeie inderdaad! ze zijn verlicht naar 8,5 gram om hem te begrenzen in combinatie met de cdi en vario.
maar gaan alleen (iets) zwaardere rollen het oplossen? want in het buitenland zijn ze onbegrenst toch? en lopen daar ook wel 60/70? (corrigeer me als ik het fout heb)

dankje!
 
Ik hoor een snerpend geluid.. En nee dit is niet normaal.. Uit je post kan ik opmaken dat de scooter 2ehands is gekocht.. Vreemd vind ik dat iemand een scooter met 1500 km weg doet..
Meestal denk ik dat men dit doet omdat ze al weten dat het gaat om een scooter met veel onderhoud, of vaak mankeerd er ook iets aan..

Wat het precies is kan ik zo niet zeggen, kan uiteraard wel gokken.. En dan denk ik wellicht misschien zuigerveren, of de katalysator in de uitlaat die misschien aan het slijten is.. (kan los komen of het gaas verteerd gewoon) (bij schade zuigerveren kan komen door oliepeil niet in orde, of flink met de scooter lopen raggen.

Er is overigens een CDI te krijgen zodat je 35 gaat... Raad je niet aan om die 55km CDI te laten zitten.. Bij een controlle heb je een groot probleem..
 
valhelm uiteraard wel! ook rijd ik momenteel alleen op eigen terein met de 55 cdi totdat ie is omgebouwd tot brom en dit probleem is verholpen.
de scooter is nieuw gekocht en heeft de eerste 500km beurt er al op zitten. olie word regelmatig gecheckt en de scooter word in het algemeen goed onderhouden!
de scooter heeft vanaf aanschaf al 33 gereden en altijd normaal op gereden. pas sinds de 1500 km heb ik er eens een keer een andere cdi in gedaan omdat ik van plan ben om hem om te bouwen naar een brom.

de olie kan het daarom denk ik ook niet zijn, de katalysator ga ik nakijken.

bedankt voor de hulp tot nu toe!
 
Is het trouwens ook mogelijk dat het door de cdi komt? niet dat het geluid persé uit de cdi komt maar wel veroorzaakt? een kennis zei dat dat het geval was?
 
Ik heb nog echt nooit een CDI geluid horen maken.. Wat ik hoorde is een mechanisch probleem.. Ik hoop wel dat je goede vertrouwen in je dealer hebt..
Vaak blijkt de dealer gewoon een prutser te zijn die totaal niks weet van 4-takt scooters..

Ik zou ook aanraden om de ketting geleiders en ketting spanner na te kijken, kan zijn dat die ketting aan het aan lopen is..
 
..Lijkt er op dat de Scooter te veel toeren maakt ... en de kleppen gaan zweven.

Zwaarder gaan in Rollen ..

Ps : gaat het om een Snorfiets ?


Ik vermoed ook zwevende kleppen.. Maar probleem oplossen met zwaarder rollen is geen oplossing.. Beste is gewoon de klepveren vervangen of een andere cilinderkop erop (vaak is het laatste goedkoper) Eerste is goedkopere als je het zelf kan doen..
 
Voor de liefhebbers nog even een update. Het bleek de varioring te zijn die er nog inzat en (denk ik) niet tegen de hoge toeren kon waardoor hij ging ratelen.
 
Vergeet ook de sproeier niet aan te passen als je een snelle cdi hebt geinstalleerd.. Het boeltje heeft dan meer benzine nodig.
 
Of schaf een CDI met afstandsbediening aan.
Dan loopt hij 25-30 km/u en als je op het knopje drukt ontgrenst.

Bij het starten loopt ie standaard begrensd dus geen probleem op de rollenbank.

Ik heb het op mij Fosti gebouwd. 28 Begrensd en loopt ontgrensd van de teller af (65+ km/u).

Echter rij ik er wel gewoon mee op de weg zonder valhelm. Of het verstandig is is een 2e, maar ik vindt het prachtig.
 
Door de varioring te verwijderen maakt de scooter weliswaar minder toeren en het geluidje is niet meer waarneembaar maar dat wil niet zeggen dat er niks aan de hand is.
Zwevende kleppen, ik heb mijn twijfels,dan moet het toerental toch wel erg hoog zijn.
Het geluidje wat ik hoorde liet me eerder denken aan een gebroken zuigerveer of een zuigerveer die niet helemaal lekker is of op zijn plaats zit.
Bovendien hoe groot moet je eigen terrein zijn om met een snorfiets 55km/u te halen.
Voor wat betreft begrenzer plaatsen, ik ben hier geen fan van, want je scooter loopt hierdoor heel inefficiënt, de verbranding is miserabel, de uitstoot is dus ook navenant, de vervuiling in je motorblok stapelt zich langzaam op bovendien wanneer je op de rollerbank moet en men komt erachter, zul je ook nog eens een extra boete krijgen.
 
Voor wat betreft begrenzer plaatsen, ik ben hier geen fan van, want je scooter loopt hierdoor heel inefficiënt, de verbranding is miserabel, de uitstoot is dus ook navenant, de vervuiling in je motorblok stapelt zich langzaam op bovendien wanneer je op de rollerbank moet en men komt erachter, zul je ook nog eens een extra boete krijgen.

Verklaar dat is nader...
Een begrenzer (bij 4 Takts) zit in de CDI. De gevolgen die jij noemt zijn bij een begrenzer niet meer/erger dan bij de standaard begrensde CDI. Een CDI begrenst het toerental dat de scooter halen kan. Een begrenzer is een CDI met 2 standen; stand 1 doet hetzelfde als de standaard CDI (begrenst het toerental zodat de scooter niet boven de 25-30 komt) en op de andere stand wordt de scooter volledig ontgrenst of ontgrenst op een hoger toerental.
 
Mijn kymco maakt presies zelfde geluid bij en max snelheid van 40.
Diegene waar die vandaan komt zegt ook is de varioring maar kan geen kwaad heb me twijfels dat ratelen is er niet voor niets.. en ben bang dat ik me scoot weg ken brengen.
 
Mijn kymco maakt presies zelfde geluid bij en max snelheid van 40.
Diegene waar die vandaan komt zegt ook is de varioring maar kan geen kwaad heb me twijfels dat ratelen is er niet voor niets.. en ben bang dat ik me scoot weg ken brengen.
Kijk even naar de datum waarop dit topic gestart is:
29 maart 2017 !!!
Denk niet dat je veel respons krijgt...
 
Back
Top