scooter afstellen?

Michael M

Well-Known Member
hallo,

ik heb een probleempje met me scooter.

hij rijdt nu eindelijk weer sinds een jaar, heb een cillinder/koppeling/vario overgekocht van een vriend hij reed er 89 mee op de rollerbank.
maar nu ik het onder me eigen scooter heb rijd het voor geen meter :S

setup:
DR70
Polini Vario
Malossi delta clutch met wingbell
origineele carb. 17.5 met sproeier 90. (koffiebruin)

precies hetzelfde als wat hij erin had zitten

in het begin trekt hij niet echt soms beter als de andere x
daarna trekt hij (af en toe) goed op en na 60km/h wil hij niet harder
en hij stottert zo af en toe bougie is koffiebruin.

iemand een idee? gasnaald misschien verandere oid?

Mvg, Michael
 
Advertisement - register to remove this

Wel de juiste zuiger? En ja gewoon zelf afstellen, jullie uitlaat is anders blok is anders temperatuur is anders enz enz, je kan niet de helft overzetten en verwachten dat het goed werkt, helaas ;)
 
idd , dan had je het hele blok moeten overzetten met alles erop en eraan..

elke scooter reageert ook anders , er zijn veel kleine dingen die een blok totaal anders kan doen lopen.

met je gasnaald lopen klooien is het laatste wat je moet doen , ik zou persoonlijk de sproeier eerst even 1 maatje groter zetten ,dan met drukveren , rollen en trekveren gaan afstellen , als dat eenmaal goed is ga je naar de bougiekleur kijken!
 
bougie kleur is iets te bruin, uitlaat had ik ook overgezet trouwens.
loopt nu redelijk goed met sproeier 90 maar moet wat meer vermogen hebben in het begin daar loopt hij nog niet helemaal. probleem was teveel olie erin rij op brommix
maar zou een 19/21mm beter zijn? heb nu een 17.5 heb de rollen ook nog even nagekeken welke rollen is 4.5gr denk dat ik rond de 4.75 moet zitten. trouwens, er zin een sneetje in sommige rollen komt dit door overtoeren?

Mvg, Michael
 
Als de bougie al koffiebruin is kan je het variogebeuren afstellen, als je het daarmee ECHT niet wegkrijgt kan je nog wat met de gasnaald spelen maar dat moet je eigenlijk als laatste doen (levert meestal meer problemen op dan oplossingen als er eerder niets aan verandert is).

Anyway zorgen voor een strak toerenveloop zodat hij constant in zijn powerband zit, ofwel afstellen zoals je een scooter moet afstellen.. variomatic gebeuren in dit geval. Rollen drukveer snaar shimmen trekveertjes enz
 
bougie kleur is iets te bruin, uitlaat had ik ook overgezet trouwens.
loopt nu redelijk goed met sproeier 90 maar moet wat meer vermogen hebben in het begin daar loopt hij nog niet helemaal. probleem was teveel olie erin rij op brommix
maar zou een 19/21mm beter zijn? heb nu een 17.5 heb de rollen ook nog even nagekeken welke rollen is 4.5gr denk dat ik rond de 4.75 moet zitten. trouwens, er zin een sneetje in sommige rollen komt dit door overtoeren?

Mvg, Michael

beter ga je ook zelf mengen met goeie olie en niet meer dan 1:40..

de 17,5mm wil perfect , mooi zo laten!
 
vandaag ff 5 gr rollen erin gedaan, trekt iets sneller op en toerenverloop blijft mooi.
maar nu wil ik dat hij meteen hard trekt top maakt me niet zo veel uit.
wat kan ik nu het beste doen? rode drukveer erin zetten?

Mvg, Michael
 
setup nu is:
Gele drukveer malossi
groene trekveertjes malossi delta clutch fly
5gr rollen polini vario
sproeier 90 17.5mm carb dellortho elec. choke.

rood is net iets sterker maar zal dat er ook voor zorgen dat hij sneller optrekt? of heeft dat er niks mee te maken?
want hij rijd lekker alleen de eerste 5/10km/h niet.
 
het is vaak zo dat een strakkere drukveer de scooter meer toeren laat draaien , de scooter heeft dan meer "slip" , dit kan gunstig zijn , of niet , als je teveel slip hebt maakt je meer toeren dan dat je nodig bent en zal de scooter dus niet optimaal rijden.

en de scooter trekt het beste wanneer je het juiste toerental draait.

maar dat blijft een kwestie van gevoel versus toernental.

wat ook vaak zo is dat hoe zwaarder de drukveer hoe minder effect de trekveren hebben , ga je dan lichter in drukveer kan het zijn dat de koppeling dan makkelijker af te stellen is.

maar het is en blijft een kwestie van testen natuurlijk..
 
Back
Top