Scooter afmelden voor onderdelen

Scennix

Well-Known Member
Goeiedag,

ik ga over een week of anderhalf een scooter ophalen die ik ga gebruiken voor onderdelen. Ik haal hem met een busje op en ga hem thuis gelijk uit elkaar trekken. Moet ik hem ondanks dat hij de weg niet op gaat na de koop alsnog verzekeren of kan ik hem gelijk opgeven voor “sloop” bij het overschrijven?

de website van het RDW is niet echt heel erg duidelijk over hoe de vork in de steel zit.
 
Advertisement - register to remove this

De RDW is hier wel degelijk duidelijk over.
Kijk hier maar even.
Is alleen wel veel lees en invulwerk...

niet echt, want de scooter is vanaf het moment dat die in mijn bezit komt niet meer op de weg. Dus dat is heel scheef en die situatie staat er niet. Dan zou ik hem voor 5 dagen max moeten verzekeren, dat vinden verzekeringsmaatschappijen niet zo chill.
Post automatically merged:

Op de website is het meer van “als je scooter het niet meer doet en je gaat hem slopen dan moet je dit en dat doen”. Alsof een sloop bedrijf ook eerst voertuigen gaat verzekeren voor ze hem diezelfde dag nog slopen, geloof er niks van
 
Als de scoot niet meer op de rijbaan en/of openbare weg komt dien je het voertuig eerst te schorsen.
Dit is alleen als de scooter een kenteken heeft met bijbehorende papieren/documenten.
Zodoende is het niet noodzakelijk om de scooter eerst te verzekeren.

De onderdelen plus de motor mogen gebruikt worden, het frame/chassis dient echter vernietigd te worden waarbij de bijbehorende documenten ook ingeleverd moet worden. Voor de rest is het vrij duidelijk wat men precies moet doen/uitvoeren.
 
Goeiedag,

ik ga over een week of anderhalf een scooter ophalen die ik ga gebruiken voor onderdelen. Ik haal hem met een busje op en ga hem thuis gelijk uit elkaar trekken. Moet ik hem ondanks dat hij de weg niet op gaat na de koop alsnog verzekeren of kan ik hem gelijk opgeven voor “sloop” bij het overschrijven?

de website van het RDW is niet echt heel erg duidelijk over hoe de vork in de steel zit.

Als je het frame van de scooter niet nodig hebt / er vanaf moet, kan je gewoon naar een rdw erkend sloopbedrijf met je kale frame en je papieren. Lever je dat allebij in en krijg je je vrijwaring. Tijd geleden ook gedaan met een frame waar k een wok op had. Als je frame geen wok heeft zou je 'm misschien ook nog gewoon kunnen verkopen op marktplaats.
 
Ja mannen, maar heb hier ook niet zo heel veel aan. Ik heb niet binnen 1 dag alles van de scooter af. Als ik hem overschrijf en niet verzeker krijg ik een boete, dus hoe of waar kan ik de scooter bij de overschrijving direct schorsen?
 
Ja. Je kan het frame gewoon direct schorsen op 't moment van overschrijven. Moet je dat natuurlijk wel ff er bij zeggen bij 't overschrijven tegen degene achter de balie, (er van uit gaande dat je dat niet online gaat doen maar gewoon naar een kentekenloket gaat).
Je zal trouwens echt niet na 1 dag al een boete krijgen als ie niet geschorst/verzekerd is, denk dat je na een paar dagen te horen krijgt dat je moet verzekeren of schorsen omdat je anders een boete gaat krijgen.
 
Ik heb ooit een verklaring naar de RDW gestuurd via de post. aangegeven dat scooter met kenteke ---- gesloopt is en dat wij hem zelf door het metaal hebben gegooit. was toen goed, maar dit is al jaren geleden
 
Ja. Je kan het frame gewoon direct schorsen op 't moment van overschrijven. Moet je dat natuurlijk wel ff er bij zeggen bij 't overschrijven tegen degene achter de balie, (er van uit gaande dat je dat niet online gaat doen maar gewoon naar een kentekenloket gaat).
Je zal trouwens echt niet na 1 dag al een boete krijgen als ie niet geschorst/verzekerd is, denk dat je na een paar dagen te horen krijgt dat je moet verzekeren of schorsen omdat je anders een boete gaat krijgen.

Dus waar je normaal overschrijft (jumbo, primera etc.) kan ik hem ook schorsen?
Post automatically merged:

Ik heb ooit een verklaring naar de RDW gestuurd via de post. aangegeven dat scooter met kenteke ---- gesloopt is en dat wij hem zelf door het metaal hebben gegooit. was toen goed, maar dit is al jaren geleden

ja maat tijden veranderen lol, stond bij dat je ook bewijs moest bijvoegen enz.
 
@Scennix
Bij een postagentschap schrijf je het kenteken over.
Naar mijn weten kan je hier geen schorsing regelen.
Dus direct na het overschrijven schors je deze zelf online.
De schorsing gaat per direct in en is een jaar geldig.
Wanneer een voertuig geschorst is, vervalt de verplichting om deze te verzekeren.
Lijkt mij dat je tijd genoeg hebt om de scooter te ontmantelen en daarna het frame + papieren in te leveren bij een erkend demontagebedrijf waar je een vrijwaring krijgt.
---------------------------------------------------------
Alsof een sloop bedrijf ook eerst voertuigen gaat verzekeren voor ze hem diezelfde dag nog slopen, geloof er niks van
Een demontagebedrijf is vrijgesteld van de verzekeringsplicht omdat de voertuigen/kentekens in de bedrijfsvoorraad terecht komen.
 
Gewoon naar de rdw keneteken uitvoeren. Je levert de papieren in en de kentekenplaat en betaald €10 en klaar.
Doe ik altijd bij mijn scooters die ik voor de onderdelen koop.
 
Easy as pie! DIGID, email ades en telefoonnummer invullen op t formulier, je brommer aanklikken (staat in het overzicht op het formulier) en verzenden. Volgende werkdag is je brommer afgemeld. Dus je hoeft niet meer het stuk waar je framenummer in staat uit te slijpen en met dat stuk, je kentekenplaat, papieren en foto's van het gesloopte frame naar een rdw punt.
 
Back
Top