armooknol

Member
Yo scooter deskundige, ik ben weer terug maar deze keer met een kleinere probleem.
Dus ik wil een nieuwe scooter kopen, een piaggio zip. Ik zit te twijfeldn tussen een injectie of een carburateur. De meningen zijn verdeeld sommige vinden injectie slecht maar waarom . Kunnen jullie mij advies geven en kort de voor en nadelen geven van een injectie of carb . Ik heb ook gehoord dat 2 takt super snel kapot gaat, isdat waar?
Alv bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Dat ligt eraan wat je met de scooter wilt.
Wil je 45 kmpu rijden en bent daar tevreden mee, is mijn mening, dat je niks beters kunt kopen.
De brandstofvoorziening is onder alle omstandigheden optimaal ingesteld en is lekker zuinig en gezien mijn ervaring, weliswaar niet met een brom injectie, zeer betrouwbaar.

Wil je echter sneller, kost injectie ontzettend veel geld om op te voeren en de is snelheidswinst de investering niet waard, tenminste dat is mijn mening.

Ik heb ook gehoord dat 2 takt super snel kapot gaat, is dat waar?
Als je fatsoenlijk met je brommer om gaat, niet extreem opvoert maar voor een groot deel gewoon origineel laat zou ik niet weten waarom een 2-takt supersnel kapot gaat.
Alles valt of staat met goed onderhoud.
Het is natuurlijk wel zo dat als je een 2-takt scooter koopt deze ook al op leefdtijd is, soms meerdere eigenaren heeft gehad die elk hun deel hebben bijgedragen in het "verbeteren" en vernachelen van de scooter, als je begrijpt wat ik bedoel.

Kies je voor 2-takt, denk oa aan milieuzones die je wellicht niet meer mag in rijden.
 
Helemaal met sparky eens!
Bezit zelf een iget hier staat inmiddels 25k km op heeft nog nooit 1 probleempje gehad!
Maar altijd super onderhouden dat scheelt heel veel!
Als je er zuinig mee omgaat en optijd beurtjes laat doen door iemand die er verstand van heeft en weet wat die doet zijn na mijn inzieningen de iget blokjes super sterk!
Wat betreft een 2 takt zijn dit inderdaad vaak oudere scooters die 10 eigenaren hebben gehad en waar veel aan gebeund en veranderd is hier ben ik zelf totaal geen voorstander van.
Ik leg zelf liever wat meer neer om een nieuwe scooter te kopen en waar je van weet dat er niet aan gebeund is maar kan natuurlijk niet in jouw portomonnee kijken
Succes met de zoektocht!
 
Dus ik wil een a klasse piagio zip halen en ik wil die opvoeren dus 60 laten lopen maar ik wil er niet veel geld aan spenden dus als ik een iget haal dan betaal ik 200 voor een ecu en alsnik een carb haal dan betaal ik er 50 euro voor. Plus een carb heeft een kick kheb gejoord dat dit heel voordelig is
 
Dus ik wil een a klasse piagio zip halen en ik wil die opvoeren dus 60 laten lopen maar ik wil er niet veel geld aan spenden dus als ik een iget haal dan betaal ik 200 voor een ecu en alsnik een carb haal dan betaal ik er 50 euro voor. Plus een carb heeft een kick kheb gejoord dat dit heel voordelig is
als je hem 60 wil laten lopen ben je bij injectie snel 300 euro kwijt.
Carb kan je snelle cdi nemen rolletjes aanpassen sproeier aanpassen etc.
Dus carb is voordeliger maar kijk goed naar hoeveel eigenaren de scooter heeft gehad en hoe het totaalplaatje eruitziet de buitenkant van een scooter zegt vaak genoeg...
 
Zou zelf een carb scooter kopen als je een fanatieke scooteraar bent en zelf onderhoud wilt doen.

Een injectie is misschien intressant als je vooral een van A naar B scooter wilt, waar langzaam rijden geen opstakel is.

Maar als je moet gaan troubleshooten kan je met een injectie minder mee. Aangezien de belangrijkste aansturing in de ECU zit.

Terwijl meeste Euro 2 scooters een domme CDI hebben die alleen maar de ontsteking regeld.
 
Back
Top