Julian2001

New Member
Hey, ik heb wat problemen met mijn scooter en kan er niet achter komen wat het probleem is. Namelijk startte mijn scooter eerst niet elektrisch en toen besloot ik een nieuwe accu te kopen, heb die aangesloten en alles werkte weer prima, na een week was mijn accu oppeens weer zwak ( rond de 7 volt) en kon ik niet meer elektrisch starten.

Toen heb ik de kabelboom doorgemeten en kwam erachter dat er een kabeltje was gebroken, die heb ik weer aan elkaar gezet (Kan hierdoor mijn accu leeglopen?) Ik probeer de accu nu weer op te laden via een druppel lader, maar na 10 uur laden komt deze niet boven 9,33 volt. En dat is natuurlijk veelst te laag om een scooter goed te starten. Is mijn accu kapot? Of mijn druppeloplader? Want dat zou wel heel snel zijn toch?
 
Advertisement - register to remove this

Julian,

een loodaccu zoals deze normaliter in scooters, motoren en auto's worden gebruikt kunnen er niet goed tegen om te diep ontladen te worden, hierdoor kan de levensduur aanzienlijk worden verkort en kan zelfs defect raken waardoor je hem niet meer goed opgeladen krijgt.
Dit kan bij jouw het geval zijn echter ik zie dat je de accu probeert op te laden met een druppellader.
Een druppellader is niet geschikt om accu's te laden, deze zijn alleen bedoelt om de accu op spanning te houden gedurende langere tijd dat de scooter niet meer wordt gebruikt, bijvoorbeeld de winterperiode.
Laden van een accu doe je met een echte acculader die geschikt is voor scooter-accu's.
Een accu wordt normaliter geladen met een stroom die 10% a 20% is van de accucapasiteit.
MAW, een accu met een capasiteit van 4Ah moet je laden met een stroom tussen de 0,4 en 0,8 Ampere en dit gedurende een tijdspanne van 10 tot 15 uren.
Daarna de accu een uurtje laten rusten en de klemspanning meten, deze moet dan meer zijn dan 12 Volt.

Een loshangend draadje aan zich kan de accu niet ontladen, tenzij deze andere blanke metalen delen of blanke draden raakt.

Het kan wel zijn dat je een parasitaire gebruiker hebt in je scooter, dit is een onderdeel dat ondanks dat de scooter van contact is toch stroom trekt.
Dit gebeurt wel eens met een mottige spanningsregelaar een alarm of bij elektrische zaken die erbij geknutseld zijn.

Dus accu met een geschikte lader laden en vervolgens inbouwen en meten of de accu ook geladen wordt door de spanningsregelaar van de scooter als de motor draait.
 
Back
Top