Schurend geluid

memoo

Well-Known Member
Hallo allemaal, gisteren zei ik tegen mijn oom van kom we gaan even een stukje met de scooter rijden, dus hij ging achterop zitten. Toen ik gas gaf en weg wou rijden voelde en hoorde ik een zwaar schurend geluid, het leek alsof het van de achterkant scooter kwam, ergens bij de achterband.

Het klonk in ieder geval niet normaal, het leek net metaal op metaal, een heel naar geluid. Grapigge is dat als ik alleen erop rij daar geen last van heb, alleen als er een tweede persoon achterop gaat zitten.

Ik moet wel zeggen dat een paar dagen geleden een nieuwe achterband erop is gekomen, ik had een lekke achterband. Bedoeling was dat ik de scooter naar de scooterzaak zou brengen en hun dan alles zouden doen, dus uitlaat eraf, band eraf enz. Maar ze vroegen daar 35 euro voor wat ik best duur vond en heb ik besloten om zelf maar de band eraf te halen, zodat ik alleen maar met het band naar de scoooterzaak hoefde te gaan, dit kostte mij maar 5 euro, even bandje wisselen.

Nadat de nieuwe band was verwisseld met de lekke band heb ik thuis weer de boel erop gezet en vast gemaakt, bandje er weer op, goed vast gezet, uitlaat er weer op en ik was klaar. De volgende dag heb ik ongeveer 50 km gereden en niks geks opgemerkt, hij reed lekker en stabiel, geen rare geluiden of wat dan ook, tot mijn oom achterop ging zitten, toen dacht ik van misschien heb ik iets verkeerds gedaan tijdens het terug monteren van de achterband. Ik zou niet weten wat ik verkeerd heb zou moeten doen tijdens het terug monteren van de band.

Hebben jullie misschien een idee waar dit schurend geluid vandaan kan komen?
Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Zou leuk zijn als je wat meer informatie gaf over de scooter zelf
Persoonlijk denk ik dat het gewoon je achterste kopeling was die door slipte
 
Weet niet hoe je je achterwiel geblokkeerd hebt om de moer ervan los te draaien en zo je achterwiel eraf te krijgen..

Hoop voor je dat je geen schroevendraaier in de koppelingshuis hebt gestoken.. Vrees voor je dat je de vertanding achteraan hebt verpest.
 
Weet niet hoe je je achterwiel geblokkeerd hebt om de moer ervan los te draaien en zo je achterwiel eraf te krijgen..

Hoop voor je dat je geen schroevendraaier in de koppelingshuis hebt gestoken.. Vrees voor je dat je de vertanding achteraan hebt verpest.
Duuuh, ik heb eerst de uitlaat eraf gehaald, toen de wiel aan de beurt was heb ik mijn vader op de scooter laten zitten en allebei de remmen laten knijpen , toen heb ik makkelijk het moertje eraf kunnen draaien. Ik heb verder bij een scooterzaak geinformeerd wat het kon zijn, en hun zeiden dat als er een tweede passagier mee gaat rijden dat er meer lucht in de banden moet zitten, in de achterband moet dan iets van 3 bar of iets meer in zitten.

Op dat moment dat mijn oom achterop ging zitten had ik iets van 2,4 bar lucht in de band, waarschijnlijk te weinig voor een tweede passagier, hij weegt rond de 90 kilo en ik iets van 86 kilo, ik ga ervan uit dat dit het probleem was. Het achterwiel zit voor de rest goed vast, met een moment sleutel op de juiste manier vast gezet, ook geen speling ofzo. Heb er als ik zelf op rij niks van gemerkt en de scooter rijd goed als ik er alleen op rij.
 
Back
Top