Schurend geluid in scooter

Status
Not open for further replies.

Zwoeber

Member
Hoi allemaal. Ik ben nieuw hier en heb een uitdaging. Hoop dat iemand mij kan heloen. Ik heb een 2ehands scooter keeway flash. Jeej. Chinees geval. Deze liep niet toen ik hem kreeg. Dot wist ik. Nu wel zover ben ik. Maar er zit een schurend geluid in. Zodra ik hem start al ik heb de vario vervanfen, startkoppeling vervangen. En de zuiger plus cilinder en cilinderkop. Wie heeft nig een idee?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb nog wel een idee, en nog 1, en nog, enfin.
Graag meer uitleg, het geluid is er direct maar: is het bij starten, bij rijden, afhankelijk van toerental, afhankelijk van snelheid, constant,
waar zit het schurend geluid? Wielen? Remmerij? Blokkie in aandrijflijn? Bij achterwiel?
Nou, ik stop mijn vragen, graag meer uitleg,
Groet,
 
Ik heb nog wel een idee, en nog 1, en nog, enfin.
Graag meer uitleg, het geluid is er direct maar: is het bij starten, bij rijden, afhankelijk van toerental, afhankelijk van snelheid, constant,
waar zit het schurend geluid? Wielen? Remmerij? Blokkie in aandrijflijn? Bij achterwiel?
Nou, ik stop mijn vragen, graag meer uitleg,
Groet,
Zo hee super zeg snelle reactie. Ik zal niet heel snel reagere omdat ik ook aan het werk ban maar wel graag geholpen hoop te worden. Het geluid is al zodra ik hem start. En blijft tijdens rijden en gasgeven. Moeilijk te horen waar het vandaan komt. Ow ja heb ook nog vliegwiel nagekeken en zaten wel wat sporen in. Dus vooral aan die kant gekeken. Vliegwiel, vario, startkoppeling. Als ik mijn goed luister kan het ook bij de koppeling vandaan komen. Heb ik eraf gehad en zoe er niets aan. Nee niet open gemaakt
 
Iedereen moet ergens beginnen, mooi dat je allea wilt nakijken.
Maar juist uit elkaar halen zegt veel.

Ook iets er op zitten zelf even ronddraaien en voelen of het schuurt.
Loopt je rem niet aan, of zit je zuiger wel goed om.

Je geeft eigenlijk antwoord zonder antwoord te geven.
Rustig onderdeel voor onderdeel afwerken.

Je kan de motor ook laten draaien zonder aandrijflijn. ( niet zonder belasting in toeren jagen! )

Je hebt over sporen.
We kunnen allemaal goed sporen zoeken.
Maar dan moet ik wel even kunne. Zien of ze van een konijn zijn of van een beer.

We zien niet wat jij ziet nog horen we dat.
We leven in een luxe leven met internet.
Maak foto's film het vergelijk het.
Op die manier kun je al zoveel winnen.
 
Zeg eerlijk, heb jij zelf die cilinder helemaal vervangen? Een eventueel schurend geluid moet je dan zelf heel makkelijk kunnen oplossen, je hebt immers zelf die halve scooter al in en uit elkaar gedraaid........,
 
Ik heb rustig 1 voor 1 dingen geprobeerd en uit elkaar gehaald en eventueel vervangen. Ik vind het leuk om te doen en het was lang geleden dat ik gesleuteld had an scooters en brommers. De vario heb ik vervangen incl rolletjes en koelvin. Ook de kickstart nagekeken. Dit was dus niet het probleem en ook de vario niet. De koppeling gecheckt van buitenaf omdat ik het niet aandurfde om hem uit elkaar te halen. Hier was niets aan te zien. De startkoppeling erafgehad incl naaldlager. De starttandwiel zat speling op. Ik dacht dit is het. Helaas. Niet dus. Weet je wat ik haal de cilinder en zuiger eraf. Nou de zuiger was aardig zwart en geroet. Krassen in de cilinder. Ik dacht. Hebben. Alles vervangen voor orgineel. Helaas weer niet. En zeker weten dat ik alles correct gemonteerd heb. Ook geen speling op krukas. Dot heb ik ook gecheckt. Deze week het vliegwiel losgehaald. Deze had dus de genoemde sporen aan de binnenkant. Oftewel wat krasjes rondom. De stator was vettig en vies. Alles schoongemaakt. Nieuwe stator erin. Vliegwiel erop en nog is het niet verholpen. Lang verhaal maar ja. Ik weet even niet meer waar ik moet zoeken en hoop op wat tips waar ik nog naar kan kijken. Dus.. zodra ik de scooter start in stilstand dus stationair is dit geluid er. Een schrapend schurend geluid
 
Ik heb rustig 1 voor 1 dingen geprobeerd en uit elkaar gehaald en eventueel vervangen. Ik vind het leuk om te doen en het was lang geleden dat ik gesleuteld had an scooters en brommers. De vario heb ik vervangen incl rolletjes en koelvin. Ook de kickstart nagekeken. Dit was dus niet het probleem en ook de vario niet. De koppeling gecheckt van buitenaf omdat ik het niet aandurfde om hem uit elkaar te halen. Hier was niets aan te zien. De startkoppeling erafgehad incl naaldlager. De starttandwiel zat speling op. Ik dacht dit is het. Helaas. Niet dus. Weet je wat ik haal de cilinder en zuiger eraf. Nou de zuiger was aardig zwart en geroet. Krassen in de cilinder. Ik dacht. Hebben. Alles vervangen voor orgineel. Helaas weer niet. En zeker weten dat ik alles correct gemonteerd heb. Ook geen speling op krukas. Dot heb ik ook gecheckt. Deze week het vliegwiel losgehaald. Deze had dus de genoemde sporen aan de binnenkant. Oftewel wat krasjes rondom. De stator was vettig en vies. Alles schoongemaakt. Nieuwe stator erin. Vliegwiel erop en nog is het niet verholpen. Lang verhaal maar ja. Ik weet even niet meer waar ik moet zoeken en hoop op wat tips waar ik nog naar kan kijken. Dus.. zodra ik de scooter start in stilstand dus stationair is dit geluid er. Een schrapend schurend geluid
Vind het best knap wat je allemaal hebt gedaan, echter is de koppeling het minst spannend. Ook is het allemaal niet voor niks geweest als ik het bovenstaande zo lees.
 
Ik had ooit ook zo,n blok.
Het schuurde niet aldoor maar meer met "zjuut- zjuut-zjuut". Met het toerental mee.
Ik weet niet hoe ik het beter kan omschrijven.

Ik heb het nooit kunnen vinden, maar mijn blok was bijna kaal en hij deed het nog.

Ik dacht toch een krukas lager, de oliepomp of een kettingspanner.
 
Misschien zijn inderdaad de krukas lagers aan vervanging toe. Dan is er een hele lange tijd mee gereden en word de scooter gedumpt.

De rest laat zich zelf wel aanvullen..
 
Hoi allemaal. Ik ben nieuw hier en heb een uitdaging. Hoop dat iemand mij kan heloen. Ik heb een 2ehands scooter keeway flash. Jeej. Chinees geval. Deze liep niet toen ik hem kreeg. Dot wist ik. Nu wel zover ben ik. Maar er zit een schurend geluid in. Zodra ik hem start al ik heb de vario vervanfen, startkoppeling vervangen. En de zuiger plus cilinder en cilinderkop. Wie heeft nig een idee?
Het kan ook een simpel foutje zijn misshien je riem datdat geluid maakt probeer eens te starten metje carter open en dan te horen of te kijken vanwaar het geluid komt
 
Ik had een bijna kaal blok. Alleen de ontstekingspulley zat er nog op.
En hij deed het nog.
Aan de kant van de ketting, dacht ik.

Een ouderwetse methode is om bij lopende motor de punt van een schroevendraaier op het blok te zetten. Dan met je oor vast aan het handvat luisteren.
Door de schroevendraaier te verplaatsen kun je bepalen waar het geluid vandaan komt.
Post automatically merged:

Hoor je het geluid continue of met het toerental mee?
 
zit je zuiger wel goed om.

Wat bedoel je hiermee?
Zuiger andersom gemonteerd zodat de markering boven staat i.p.v. richting de uitlaatpoort!

Zo ja, heb je dit zelf wel eens geprobeerd op een 2 takt?
Mocht je dus deze vreselijke fout begaan, is het heel snel over en uit met de cilinder!

De zuigerveren lopen dan uit de slotjes en lopen vast op de uitlaatpoort en/of spoelpoorten van de cilinder.
 
Ik had een bijna kaal blok. Alleen de ontstekingspulley zat er nog op.
En hij deed het nog.
Aan de kant van de ketting, dacht ik.

Een ouderwetse methode is om bij lopende motor de punt van een schroevendraaier op het blok te zetten. Dan met je oor vast aan het handvat luisteren.
Door de schroevendraaier te verplaatsen kun je bepalen waar het geluid vandaan komt.
Post automatically merged:

Hoor je het geluid continue of met het toerental mee?
Het geluid gaat met toerental mee
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top