Schroefgaatje van bekapping dol.

Pinootje

Active Member
Één van de schroefgaatjes van mijn voorkap is dol. De schroef pakt niet meer en draait door.
Juiste manier lijkt mij: gaatje vullen en opnieuw gaatje boren iets kleiner dan de parkerschroef. Maar waarmee kan ik het gaatje het beste vullen? Iemand ervaring hier mee?
 
Advertisement - register to remove this

Foto is lastig. Het is gewoon dat het schroefje er te vaak uit/in is gedraaid. Is ook een scoot uit 2007. Dikkere schroef is geen optie omdat ivm diameter schroefgat. Vullen lijkt me de beste optie maar twijfel nog waarmee. Heb al even lopen neuzen in mijn schuur. Ik heb nog Bison 2-komponenten metaallijm staan. Dat is denk ik wel een optie.
 
Zit daar niet een clip achter?

Peugeot-Speedfight-2-Metropolis-Vivacity-Plastic-Clip-Nut.jpg
 
Nope. Het gaat om de voorkap waar ook de koplamp inzit en de kap voor je benen. In de kap voor de benen zit een gaatje en in de voorkap een schroefgaatje.
Gaat om een soort schroefje/schroefgat zoals hier rood omcirkeld. Ben even niet in de gelegenheid om foto van eigen scoot te maken.
 

Attachments

  • 47E73D39-08AC-41A7-AF06-A3BAAA6A5931.jpeg
    47E73D39-08AC-41A7-AF06-A3BAAA6A5931.jpeg
    59.5 KB · Views: 18
Ik zou er een nieuwe ophanging voor maken waar je een klemmetje in kan zetten zoals eurokit liet zien.
Een ijzeren beugeltje met een gat er in en een glasvezelmatje ofzo.
Je kan t zoals je zegt, eventueel opvullen met het een en ander (ik zou gaan voor glasvezelplamuur) maar als het al helemaal dol is daarbinnen dan schiet dat waarschijnlijk uiteindelijk ook weer los, schroef met vulmiddel en al tijdens het vastdraaien.
Je moet namelijk weer een nieuwe schroefdraad er in draaien en dan krijg je weerstand dus hoe dat uit gaat pakken..
Je kunt t ook beunen en de schroef er in vastplamuren en t laten drogen, als je zeker weet dat je er voorlopig niet meer hoeft te kijken.
 
Ben er denk ik al uit. Schade is ook groter: er is ook een stukje gescheurd (zie foto’s)
Het gaat om de bevestiging bij foto 4 waar de schroevendraaier naar wijst. Als ik het gedeelte bij de rode pijl opvul (kunststof of stukje stevig hout) kan ik toch met een langere schroef werken zoals uit de tip van @gcs100
Of nog beter bedenk ik nu: een bout met metrisch draad en een ring plus moer!
 

Attachments

  • 7AEDAEA0-7BD8-4E07-9395-E04A45777ABD.jpeg
    7AEDAEA0-7BD8-4E07-9395-E04A45777ABD.jpeg
    111.7 KB · Views: 15
  • 6FEA11A5-D0C0-4CDC-A705-A58975E560D6.jpeg
    6FEA11A5-D0C0-4CDC-A705-A58975E560D6.jpeg
    107.7 KB · Views: 11
  • 43A42C17-36F7-461A-814C-522E6970B345.jpeg
    43A42C17-36F7-461A-814C-522E6970B345.jpeg
    128.4 KB · Views: 13
  • F6F6541F-B911-4230-9F45-8A9FCF2E60E7.jpeg
    F6F6541F-B911-4230-9F45-8A9FCF2E60E7.jpeg
    109.5 KB · Views: 18
@Pinootje

Nu ik de foto's heb gezien, zou ik het volgende doen/proberen:

1: Klemmetje met de juiste diameter plaatsen.
2: Eventueel opvullen met een geschikte (kunststof) lijm.
Niet in het schroefgat, maar tussen de klem en de beplating.
3: Een passende schroef plaatsen.

Op de eerste foto heb ik aangegeven waar het klemmetje moet zitten.
De andere foto's zijn voorbeelden van verschillende klemmetjes die je kan gebruiken.

Succes...

Beplating.jpegKlem 1.jpgKlem 2.jpgKlem 3.jpgKlem 4.jpg
 
Misschien even opmeten hoe lang die pilaar op die kap is. En dan gewoon iets vinden waarmee dit kan vervangen en de oude gewoon eraf zagen..

Aan de onderkant is dat ding ook gescheurd (breekt er bijna af) Weinig zin om daar nog iets mee te doen.

Misschien kan je een kunstof busje vinden dat op die plaats past.


Of zo inzagen zoals op de foto.. Zagen op de rode lijn rondom. Dan die schroef pilaar er tussen uit halen en daarvoor een kunstof busje (eventueel met schroefdraad terug lijmen met epoxy lijm. Dat groene moet je dan eraan laten zitten voor steun om de donor goed te kunnen monteren met epoxy lijm. (anders gorilla glue gebruiken)
 

Attachments

  • test.jpg
    test.jpg
    191.1 KB · Views: 8
Ik zou het scheurtje lijmen met een goede 10 secondenlijm en goed laten drogen.
Een luciferstokje in het te ruime gaatje steken en afbreken.
Daarna alles op de normale manier monteren.

Het luciferstokje werkt dan als een plugje.
 
Hmmm klinkt ook als een goede oplossing. Alleen zou ik dan denk ik gaan voor een vullende 2-componentenlijm en gewoon de kier dichtsmeren. Maar zeker ook een optie! Maar goed dat ik nog even de tijd heb om erover na te denken met al de aangeboden oplossingen! :)
 
Back
Top