Schroef wil niet los komen

Yassin

New Member
Ik heb onderin me akrapovic uitlaat het schroefje los willen maken, dit is niet gelukt. Het schroefje zit te vast, ik heb het ook al geprobeerd met een erg warme uitlaat maar toen ging hij nog niet los. Het schroefje is nu beetje versleten en heeft niet meer zulke goede grip meer. Wat kan ik nu doen om de schroef los te krijgen? (dit alles probeer ik om de db killer eruit te halen)
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb onderin me akrapovic uitlaat het schroefje los willen maken, dit is niet gelukt. Het schroefje zit te vast, ik heb het ook al geprobeerd met een erg warme uitlaat maar toen ging hij nog niet los. Het schroefje is nu beetje versleten en heeft niet meer zulke goede grip meer. Wat kan ik nu doen om de schroef los te krijgen? (dit alles probeer ik om de db killer eruit te halen)

Enige wat je kan doen is met een schroeftol de schroef kapot boren, maar dan beschadig je wel je schroefdraad en daarmee moet je een nieuwe schroefdraad tappen.
 
@Giodam .

Goed uittappen is een vak apart!. Dat leer je niet in 1 dag. Ik heb dat toevallig op mijn vorige werk moeten leren maar dan hebben we het over meet en tap apparatuur van net geen 1000 euro. Graden boog, hoek maat,voortap machine natap machine, voelermaten, polijst machine enz.

Maar met die goedkope rotzooi die ik heb kan ik geen fatsoenlijke tappen maken.

@Yassin

Maar zo te lezen bedoel je 1 van de schroef van de cilinder?
Dat heb ik ook meegemaakt. Uitboren en tappen is duurder dan een cilinder.

En let op, niet elke shop doet dat. Heb dat bij die van mij ook al eens gevraagd. Doen ze niet.

Wil je niet van je cilinder af dan zou je ook nog eens aan helicoil kunnen denken.

Anders gewoon de cilinder vervangen(Als het die schroef is. (Ik weet niet hoe oud die is enz. )

Heb je de schroef al laten "schrikken"? helpt ook wel eens.
 
@Manu76

Hij heeft het over de (Decibel/noise killer) demper welke in de uitlaat zit. (4 takt uitlaat met demper ;) )
Deze wil hij verwijderen zodat er vlammen uit de uitlaat komen..., ik dacht dit te hebben gelezen elders op het forum.

@Yassin

Het ligt eraan welk type schroef en/of bout het hier betreft. Ik meen dat dit een inbusboutje is??
Als er genoeg vlees zit aan de bovenzijde, kun je ook proberen om met een multitool/dremel en slijp en/of afbraamschijfjes 2 kanten zo te slijpen dat er een steeksleuteltje op past. Licht verwarmen (bout zelf) met een klein brandertje moet het los doen komen.
Ik boor bijna nooit wat uit, met een beetje WD40 en vernuft komt men al een eind.

Uiteraard ontkom ik er soms ook niet aan hoor! Ben geen goeroe wat dat betreft, maar deze tip kreeg ik van een oude leraar op de technische school in m'n vroeger jaren. Hedentendage heb ik nog steeds profijt van die tip.

Dit kan alleen als het niet te erg beschadigd is, soms breekt en/of scheurt de bout compleet af!
Is dit het geval rest er niks anders dan het residu uit te boren.
Soms kan het met een gewone boormachine inclu, staal en/of ijzerboor.
Maar vaak is het ook zo dat een kolomboor noodzakelijk is, en dan wordt het duur inderdaad.
 
Last edited:
Is het trouwens legaal om hem er uit te halen?
Of dit legaal of illegaal is, is niet duidelijk aangegeven in de wet.
Blijft een grijs gebied voor motoren en scooters/brommers.
Wat wel duidelijk is, dat de uitlaat over de gehele lengte gasdicht moet zijn en dat je niet teveel/onnodig lawaai mag maken.
Zie onderstaande linkjes:

Vul je kenteken in op onderstaande link.
Ga naar Motor en Milieu en dan naar Geluidsniveau Stationair.
Hier zie je hoeveel decibel je scooter maximaal (met originele uitlaat) mag maken.
 
Die noise killer zit er niet voor niets in die uitlaat.. Ik denk allang dat het bekend was bij de fabriek dat het ding uiteindelijk teveel geluid zal gaan produceren.. Daarom is ook die demper erin gezet.. Ermee rijden is legaal.. Maar als je die eruit haalt riskeer je op een aardige boete..

De uitlaat bouten eruit halen bij een vespa piaggio blok is een k*t werk.. Die bouten hebben een waarde van 10.9 en zijn best wel gehard.
Zo eruit halen zal denk ik heel lastig tot niet mogelijk zijn.. Er word wel vaker die dingen eruit geboord.. Het is echter noodzakelijk om altijd kopervet te gebruiken op dat blok anders komen ze vaker vast te zitten.. En een nieuw carter is niet makkelijk te vinden tenzij je 800 - 1000 euro ervoor neer wilt tellen. Wat mij teveel is.
 
Die noise killer zit er niet voor niets in die uitlaat.. Ik denk allang dat het bekend was bij de fabriek dat het ding uiteindelijk teveel geluid zal gaan produceren.. Daarom is ook die demper erin gezet.. Ermee rijden is legaal.. Maar als je die eruit haalt riskeer je op een aardige boete..

De uitlaat bouten eruit halen bij een vespa piaggio blok is een k*t werk.. Die bouten hebben een waarde van 10.9 en zijn best wel gehard.
Zo eruit halen zal denk ik heel lastig tot niet mogelijk zijn.. Er word wel vaker die dingen eruit geboord.. Het is echter noodzakelijk om altijd kopervet te gebruiken op dat blok anders komen ze vaker vast te zitten.. En een nieuw carter is niet makkelijk te vinden tenzij je 800 - 1000 euro ervoor neer wilt tellen. Wat mij teveel is.

Nogmaals, dit gaat nieuw over de bouten waarmee je je uitlaat vast zet...
Dit gaat om de kleine kruiskop IN de uitlaat om de DB-killer eruit te halen :/

Dus het gaat niet over de M10 bout, misschien bedoelde je het niet zo, maar we hebben het over wat anders.

Ja je hebt gelijk. Is het trouwens legaal om hem er uit te halen? In verband met decibel of zulke dingen
De akrapovic uitlaat is een sportuitlaat voor scooters en is gemaakt alleen voor de naam en het geluid, als je daarmee de DB-killer eruit haalt kan je een flinke boete krijgen en/of zelfs een WOK, denk dat je daar niet op zit te wachten.
 
Back
Top