Schrapend, "metaalachtig" geluid startmotor.

gcs100

Well-Known Member
Beste allemaal,

Wanneer ik de startknop kort (1 seconde) indruk, dan maakt deze een normaal geluid.
Als ik deze iets langer (2 seconden) ingedrukt houd, dan hoor ik een schrapend geluid.

Ik kan dit niet anders omschrijven als een "metaalachtig" geluid.
Weersomstandigheden en warme/koude motor maken niet uit.

Ondanks bovenstaande, start de scooter in ieder geval wel.

Het is dus alleen het geluid wat ik niet kan thuis brengen.
Weet iemand wat dit kan zijn of waar ik naar kan/moet kijken ?

Het betreft een Yamaha Neo's Snor uit 2005.

Voor alle duidelijkheid:
Het is dus niet het bekende "doorstart" geluid...!!!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Klinkt het toevallig zo?

Dat doet mijn brom Neo's echt al sinds voor eeuwig. Als de motor warm is doet ie 't een stuk minder. Geen idee wat het zou kunnen zijn. Ik vermoed dat het de startmotor zelf is, het ding klinkt ook niet heel erg fris als ie draait zonder dat ie de koppeling pakt.
 
Klinkt het toevallig zo?

Dat doet mijn brom Neo's echt al sinds voor eeuwig. Als de motor warm is doet ie 't een stuk minder. Geen idee wat het zou kunnen zijn. Ik vermoed dat het de startmotor zelf is, het ding klinkt ook niet heel erg fris als ie draait zonder dat ie de koppeling pakt.
Het is een soortgelijk geluid.
Zal morgen even een opname maken van het geluid dat mijn scooter maakt.
Ben ondertussen aan het geluid gewend... ;)
 
Misschien is het wel het rollerlager wat op de carterbus zit en daarover de startkoppeling zit.

Startmotor zou kunnen. Het tandwiel wat daarna komt vermoed ik van niet, die zit gewoon op een ijzer staafje.

Anders misschien het lager in de startmotor. Dat word het gelijk een nieuwe.
 
@zeWaardt dit is het geluid dat ik bedoel:


Hmm ja het klinkt wel enigzins gelijk maar niet hetzelfde =/
Misschien is wat ik heb een meer gevorderde variant van hetzelfde probleem? Die van mij doet het namelijk echt al zo lang als ik me herinner.

Ik zou echt niet weten wat het zou kunnen zijn, misschien dat ik het nog een keertje uit elkaar haal om te kijken.
 
Back
Top