Schrapend geluid uit carter Zip 4t 2v

Goedendag allemaal,
Na het gezeur met de coronacrisis en daarom niks te doen had, dacht ik vandaag laat ik mij carterkap spuiten. Dus ik naar de gamma busje spuit hoogglans zwart gekocht, carterkap geschuurd en daarna mooi gespoten. Tevreden en al met het resultaat zet ik de carterkap terug, zorgende dat de achteras en de as van de bendix goed erin zitten. Eenmaal alle carterbouten terug te hebben gedraaid start ik mijn scooter. Naar mijn mening (als scootereigenaar) komt er een angsaanjagend geluid uit. Het is schrapend, niet piepend of krakend maar alsof er iets ergens overheen schraapt. Enkele keren de kap er opnieuw op gedaan maar nog steeds hetzelfde resultaat. Wie O wie kan mij helpen?
Hieronder de link naar een video over het geluid:
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Het is duidelijk dat iets niet goed zit, maar de enige manier om daar achter te komen is de kap eraf en toch goed kijken waar je nu wat plekken ziet in je carterkap, en anders even goed kijken wat je los hebt gehaald hoe dat nu zit.
 
Heb echt al 5 keer losgehaald en gevoeld en goed gekeken dat de uiteinden van de assen in de busjes vielen in de carterkap. Maar nog steeds hetzelfde probleem. Wellicht de bendix? Las ergens dat hier een busje achter hoort en die kapot zou kunnen zijn, maar heb geen flauw idee wat hiermee wordt bedoeld.
 
Overigens heb ik bij het uit elkaar halen foto’s gemaakt van hoe de onderdelen terug moeten, en zie niks bijzonders. Wellicht dan toch iets kapot bij de bendix? Lijkt mij sterk maar je weet maar nooit.
 
Draait de bendix wel mooi door? Dus als je de bendix in je handen hebt, draai eens aan de bendix. Loopt dat soepel? Schrapen? Droog?

Rode pijl vasthouden en geel uitdraaien. Hierdoor ontstaat er ruimte en kun je de bendix smeren.
 

Attachments

  • aviary-image-1584443581869.jpeg
    aviary-image-1584443581869.jpeg
    46.5 KB · Views: 7
Ga ik vanmiddag doen, maar kan dit het wel zijn en komt het niet met de tijd dat je dit moet smeren. In mijn geval komt het uit het niets na het terugplaatsen van de carterkap, bendix nooit aangeraakt. iig bedankt voor je tip!
 
Het busje waar de achterzijde van de bendix in moet, Is die nog heel?

Hoe hangt de bendix erbij als je de kap eraf haalt?

Hangen/ scheef of recht vooruit?
Ik heb mijn bendix altijd scheef in mijn carterkap liggen wnr ik mn carterkap los haal. Is er dan wat mis met mijn bendix?
 
Draait de bendix wel mooi door? Dus als je de bendix in je handen hebt, draai eens aan de bendix. Loopt dat soepel? Schrapen? Droog?

Rode pijl vasthouden en geel uitdraaien. Hierdoor ontstaat er ruimte en kun je de bendix smeren.

Alleen soepel is niet voldoende. Er moet ook genoeg veerspanning zijn om hem weer terug naar start positie te trekken..
Als dit te los is, is het einde oefening voor de bendix en heb je een nieuwe nodig.
 
Back
Top