Schooter leasen of kopen?

Louai

New Member
Beste allen,

Aangezien ik 2 linkse handen heb wil ik graag met spoed een scooter leasen en daarbij wil ik eerst informeren.

Mijn vragen:

  • Zijn er all-in scooterlease waar de verzekering/onderhoud etc in zit zoals bij auto lease?
  • Wat zijn meest zuinige betrouwbare scooter merken?

Ik heb eerst gelezen op deze forum over scooter leasen en daar heb ik slecht 1 topic over gevonden en daar werd het leasen afgeraden. In geval dat leasen afgeraden wordt, hoe doen jullie het met de onderhoud en de kosten daarvan? Want ik wil met de scooter dagelijks 40 km mee rijden.

Graag jullie advies!
 
Advertisement - register to remove this

Beste allen,

Aangezien ik 2 linkse handen heb wil ik graag met spoed een scooter leasen en daarbij wil ik eerst informeren.

Mijn vragen:

  • Zijn er all-in scooterlease waar de verzekering/onderhoud etc in zit zoals bij auto lease?
  • Wat zijn meest zuinige betrouwbare scooter merken?

Ik heb eerst gelezen op deze forum over scooter leasen en daar heb ik slecht 1 topic over gevonden en daar werd het leasen afgeraden. In geval dat leasen afgeraden wordt, hoe doen jullie het met de onderhoud en de kosten daarvan? Want ik wil met de scooter dagelijks 40 km mee rijden.

Graag jullie advies!
Vrij simpel:
Het is precies zoals als bij een nieuwe of gebruikte auto.

- Lease: Alles inbegrepen. Verzekering en onderhoud. Gaat aan het einde van de overeenkomst niet in eigendom.
- Huurkoop: Alles inbegrepen. Verzekering en onderhoud. Gaat aan het einde van de overeenkomst over in eigendom. Daarna zelf verzekeren en onderhoud plegen.
- Kopen: Zelf een verzekering nemen en onderhoud plegen.
 
Zou zelf niet meer gaan leasen, heb dit wel eerder bij mijn eerste scooter gedaan..

Ding kosten toen 3400 gulden.. Maar met lease heb ik er zeker 5200 gulden in totaal voor betaald..
Dus leasen is helaas niet gratis en komt gewoon elke keer rente bij.


Beter gewoon sparen en van je eigen geld kopen.. Want dan betaal je gewoon die prijs wat het kost, en niet nog eens veel meer.
En je zit er ook een paar jaar eraan vast. Dus elke maand heb je weer minder te besteden.
 
Ik weet niet wat er allemaal precies is opgenomen in zo'n scooter leasecontract maar stel:
  • Pechverhelping
  • Verzekering (all risk)
  • Servicebeurten
Als ik alleen de beurtjes reken, ik heb een aantal jaren geleden 60 Euro betaald voor een normale beurt inclusief olie en ongeveer 100 Euro voor een grote beurt inclusief olie, exclusief verslijt materialen
40km per dag dat is met een serviceinterval van 3000km dit zijn dus 5 beurtjes per jaar.
Er zijn zelfs merken die 2000 km voorschrijven.
Als ik dan om de 3 kleine beurtjes een grote beurt laat geven ben ik dus 340 euro kwijt alleen aan beurten exclusief verslijtdelen.
Over een periode van 5 jaren is dit aardig wat geld en dan spreek ik nog niet eens van all risk verzekering en pechverhelping.
Als je niets van scooters kent lijkt me dit toch wel een redelijke optie en geeft toch wel wat gemoedsrust.
 
Last edited:
Ik weet niet wat er allemaal precies is opgenomen in zo'n scooter leasecontract maar stel:
  • Pechverhelping
  • Verzekering (all risk)
  • Servicebeurten
Als ik alleen de beurtjes reken, ik heb een aantal jaren geleden 60 Euro betaald voor een normale beurt inclusief olie en ongeveer 100 Euro voor een grote beurt inclusief olie, exclusief verslijt materialen
40km per dag dat is met een serviceinterval van 3000km dit zijn dus 5 beurtjes per jaar.
Er zijn zelfs merken die 2000 km voorschrijven.
Als ik dan om de 3 kleine beurtjes een grote beurt laat geven ben ik dus 340 euro kwijt alleen aan beurten exclusief verslijtdelen.
Over een periode van 5 jaren is dit aardig wat geld en dan spreek ik nog niet eens van all risk verzekering en pechverhelping.
Als je niets van scooters kent lijkt me dit toch wel een redelijke optie en geeft toch wel wat gemoedsrust.
Pechhulp kan ook bij beperkt casco. (WA, brand en diefstal)
 
Vrij simpel:
Het is precies zoals als bij een nieuwe of gebruikte auto.

- Lease: Alles inbegrepen. Verzekering en onderhoud. Gaat aan het einde van de overeenkomst niet in eigendom.
- Huurkoop: Alles inbegrepen. Verzekering en onderhoud. Gaat aan het einde van de overeenkomst over in eigendom. Daarna zelf verzekeren en onderhoud plegen.
- Kopen: Zelf een verzekering nemen en onderhoud plegen.
Ken je misschien een vertrouwde webshop/winkel die dat biedt? dus leasen waar alles is ingegrepen?
Post automatically merged:

piaggio en kymco zijn beide betrouwbare merken. Kan voor de rest geen scooters bedenken die niet 100% goedkope made in china zijn

Dat heb ik inderdaad gelezen. Maar nu ben ik geïnteresseerd in E-scooter, weet je misschien welke merken daar vertrouwd zijn?
Post automatically merged:

Zou zelf niet meer gaan leasen, heb dit wel eerder bij mijn eerste scooter gedaan..

Ding kosten toen 3400 gulden.. Maar met lease heb ik er zeker 5200 gulden in totaal voor betaald..
Dus leasen is helaas niet gratis en komt gewoon elke keer rente bij.


Beter gewoon sparen en van je eigen geld kopen.. Want dan betaal je gewoon die prijs wat het kost, en niet nog eens veel meer.
En je zit er ook een paar jaar eraan vast. Dus elke maand heb je weer minder te besteden.

Daar heb je dik gelijk in en nu ben ik zeer geïnteresseerd in E-scooters. Want volgens de info die ik verzameld heb zijn de laatste minder gevoelig voor slijtage's en of onderhoud. Wel zit je met de accu mee.
Post automatically merged:

Ik weet niet wat er allemaal precies is opgenomen in zo'n scooter leasecontract maar stel:
  • Pechverhelping
  • Verzekering (all risk)
  • Servicebeurten
Als ik alleen de beurtjes reken, ik heb een aantal jaren geleden 60 Euro betaald voor een normale beurt inclusief olie en ongeveer 100 Euro voor een grote beurt inclusief olie, exclusief verslijt materialen
40km per dag dat is met een serviceinterval van 3000km dit zijn dus 5 beurtjes per jaar.
Er zijn zelfs merken die 2000 km voorschrijven.
Als ik dan om de 3 kleine beurtjes een grote beurt laat geven ben ik dus 340 euro kwijt alleen aan beurten exclusief verslijtdelen.
Over een periode van 5 jaren is dit aardig wat geld en dan spreek ik nog niet eens van all risk verzekering en pechverhelping.
Als je niets van scooters kent lijkt me dit toch wel een redelijke optie en geeft toch wel wat gemoedsrust.

Goed punt!!

En dat is wat ik precies voor info heb verzameld afgelopen 2 dagjes. Nu zit ik naar E-scooters te kijken aangezien die minder onderhoud eisen. De meest kostbare onderdeel is de accu.
 
Last edited:
@eurokit
Geld lenen kost geld.
Daar heb je helemaal gelijk in...
Helaas in het verleden ook wel eens ingetrapt.
Heeft mij ook vele guldens en later euro's extra gekost...
Tegenwoordig tik ik alles direct af..
Dan is het product van mij en betaal ik uitsluitend de prijs die er voor staat.
Niets meer en niets minder.

@Sparky
Leasemaatschappijen zijn natuurlijk niet achterlijk.
Er staat ongetwijfeld wel iets in de kleine lettertjes over bijvoorbeeld:
- Maximale aantal onderhoudsbeurten.
- Maximale aantal kilometers.
- Uitsluitingen omtrent garantiebepalingen.
- Hoogte van het eigen risico.
- Et cetera....
Ik heb er globaal naar gekeken en zie verschillen in dit soort bepalingen.

@Broos en @Sparky
Pechhulp kan bij elk voertuig afgesloten worden.
Dus ook voor een brommer/scooter.
Deze staat bij de ANWB op naam en is dus geldig voor elke scooter waar je gebruik van maakt.
Lease, eigendom, gehuurd of geleend maakt dus niet uit.
Zie hier...

@Louai
Nee, ik kan je geen advies geven waar je het beste een Leasecontract kan afsluiten.
Hier heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Het enige wat ik kan zeggen is het volgende:
Kijk goed naar de voorwaarden.
---------------------------------------
In het algemeen:
Het is natuurlijk zeer verleidelijk om een nieuwe scooter te rijden voor maar een paar tientjes per maand.
Men staat er echter niet bij stil dat er automatisch een registratie bij het BKR op naam komt te staan.
Dit gebeurt ook na het afsluiten van een telefoonabonnement.
Op zich geen probleem wanneer men netjes en op tijd de maandbedragen betaald.
Echter kan dit wel, nadelige, gevolgen hebben als men een hypotheek wilt afsluiten.
Voor meer info kijk hier:
 
Omdat een elektrische scooter geen onderhoudsbeurten heeft lijkt het mij niet rendabel er een te leasen.

Maar dit ligt natuurlijk aan wat er vergoed word, wat je moet betalen, hoeveel je er mee rijdt etc etc. Hier kan jij zelf alleen maar naar kijken bij lease bedrijven.

Check wel als eerste de reviews. Die geven vrijwel altijd een duidelijk beeld wat voor een bedrijf het is.

En vergeet niet dat iedereen je geld wilt hebben. Die bedrijven zijn er niet om je te helpen maar om geld te verdienen. En om dit geld te kunnen verdienen kunnen ze jou niet ook een goede deal geven. Ben dus bang dat je niet veel voordeligs gaat vinden
 
Last edited:
Back
Top