Schijfrem vs trommel

Jeroen L

blaat member
Hoi, toch maar even een remvraagje:
Ik heb al een paar scooters gehad, maar eigenlijk deed de trommelrem het altijd beter dan de schijfrem, mits goed afgesteld. Nu kan ik zelfs met 1 vinger remmen en dan blokkeert mijn achterwiel al, maar de schijfrem voor moet ik echt super hard inknijpen en dan nog valt het tegen. Alleen als ik de schijf net ontvet heb remt het wel redelijk, maar ook niet voor lang, en in de regen kan ik het wel helemaal vergeten, echt super gevaarlijk. Maken die malossi schijven veel uit ook al hebben ze geen grotere diameter?
 
Advertisement - register to remove this

kijk je remklauw eens na of hij lekt kan vuile remblokken geven...en dan remt je schijf niet meer is een van de nadelen van remschijven dat hij vuilgevoeliger is maar hij heeft wel veel betere koeling.. en een groter remoppervlak ..... dat is weer een nadeel van trommelremmen ze koelen minder hard... enne blokkeren van je trommelrem hoort niet zo makkelijk te gaan haal eens de hoekjes van je remsegmenten af...(van de remvoering dan remt hij even goed maar blokkeerd minder makkelijk)
 
Er moet idd wel iets mis zijn met je schijf (en rest van het systeem)

Een schijf remt natuurlijk veel beter. Anders had Valerossi ook wel trommels.

De hefboomwerking is veel groter bij een schijf, koelt beter (dus minder last van "fading")

Remblokken kunnen op zijn. Zo heb ik vorige week mijn Forza remblokken, die nog amper versleten waren vervangen door Malossi MHR blokken. Ik kan je zeggen, echt een wereld van verschil.

Er kan ook lucht in je leiding zitten, waardoor je langer/harder moet knijpen. Immers, je perst eerst de lucht samen, alvorens de remvloeistof druk uitoefend op de zuigers in je klauw.

Sommige (oude brommers??) hebben aan de remhendel van de klauw een verstelbaar "pinnetje" zitten (dat geval wat in je reservoir "drukt". Die kunnen dan wat verder worden ingedraaid, waardoor ie eerder begint met remmen. (kortere slag dus)
Ik weet niet of dat op scooters nu nog kan. Op mijn rally zit iig een vaste "pin".
 
mja, ik heb ook wel een beetje zoiets van dat een trommel helemaal niet slecht werkt, rijd 's avonds op zenithjes voor mijn werk met twee trommels, maar die remmen toch helemaal niet verkeerd. Mijn zillion remt iig van geen meter, rijd ook welles sr en die remmen wel als de tering
 
Originally posted by Jeroen L:
Hoi, toch maar even een remvraagje:
Ik heb al een paar scooters gehad, maar eigenlijk deed de trommelrem het altijd beter dan de schijfrem, mits goed afgesteld.

Wat versta jij onder 'beter'? blokkeren van achterwiel? Dan zijn wij nu uitgepraat.
Nu kan ik zelfs met 1 vinger remmen en dan blokkeert mijn achterwiel al, maar de schijfrem voor moet ik echt super hard inknijpen en dan nog valt het tegen.
Blaat, jij bent wel een enorme aars, wat heb je nou aan een blokkerend achterwiel ukkel


Alleen als ik de schijf net ontvet heb remt het wel redelijk, maar ook niet voor lang, en in de regen kan ik het wel helemaal vergeten, echt super gevaarlijk.
Dan zijn je blokken gewoon gaar of je schijf is dood of je spuit ipv ontvettings spul vet op je schijven
smile.gif

Maken die malossi schijven veel uit ook al hebben ze geen grotere diameter?
Geen grotere diameter, maar icm malossi blokjes remt et echt heerlijk...
 
Originally posted by Ridderruud:
kijk je remklauw eens na of hij lekt kan vuile remblokken geven...en dan remt je schijf niet meer is een van de nadelen van remschijven dat hij vuilgevoeliger is maar hij heeft wel veel betere koeling.. en een groter remoppervlak ..... dat is weer een nadeel van trommelremmen ze koelen minder hard... enne blokkeren van je trommelrem hoort niet zo makkelijk te gaan haal eens de hoekjes van je remsegmenten af...(van de remvoering dan remt hij even goed maar blokkeerd minder makkelijk)

Euh, als ie lekt heb jij geen remdruk meer hoor, tis geen auto.
Misschien zijn je remblokjes "verglaasd", dan zijn ze keihard en doen ze niet veel meer, dan moet je ze er ff uithalen en goed opschuren, en dan INREMMEN...
 
Originally posted by Hebo_NRG:
Blaat, jij bent wel een enorme aars, wat heb je nou aan een blokkerend achterwiel ukkel

Ahja, niet veel dus(thanx btw), dat was nou ook het punt he, had liever gehad dat mijn voorwiel zo remde. Heb nog niet zo lang geleden nieuwe blokken erop gedaan, maar die MHR blokjes probeer ik weleens dan, slijten alleen veel harder hoorde ik.
 
Originally posted by Jeroen L:
Nu kan ik zelfs met 1 vinger remmen en dan blokkeert mijn achterwiel al, maar de schijfrem voor moet ik echt super hard inknijpen en dan nog valt het tegen.

Dat is te verklaren door het massatraagheidsmoment... Ik ga dit niet uitleggen, omdat ik:

a) een kater heb...
b) vakantie heb...
c) een kater heb
smile.gif
...

Greetz.
 
Back
Top