Scheur in koellichaam cilinder, hoe te repareren?

RazerXnitro

Zippiegang
Ik heb dus een 85 Barikit BRK carrera 43 cilinder, deze zat op een derbitje die ik heb gekocht.
nu zit ik met het volgende;
Er zit een kleine scheur(c.a 2mm lang) aan de buitenkant van de binnenwand van de cilinder, dit scheurtje loopt dus vanuit waar de koelvloeistof ligt de uitlaatpoort in. Hierdoor lekt hij koelvloeistof door de uitlaatpoort heen.
Hoe valt dit het beste op te lossen? Ik had al 2 plannen van aanpak:

1: Cilinder in oven langzaam voorverwarmen naar c.a. 400 graden(om kromtrekken tijdens het lassen tegen de gaan), daarna met een kleine tigkop proberen de scheur dicht te bakken.
2: Aluminium epoxy over de scheur aan de buitenkant smeren waar de koelvloeistof zich bevindt, 72uur uit laten harden, daarna gewoon monteren.

Op de fotos kun je zien waar hij zit; klein scheurtje met roet eromheen(roet van de uitlaat)

Nieuwe cilinder kopen is geen optie, dus het is "do or die" feitelijk. Ze worden amper meer gemaakt, zijn stervensduur en deze is getuned door een bedrijf.
Deze scheur is waarschijnlijk ontstaan omdat de vorige eigenaar vaak heeft gereden zonder koelvloeistof(de kvs pomp was kapot, die heb ik nu gerepareerd.) ik zag hem regelmatig volgas rijden terwijl de koppakking gewoon stond te bubbelen..

De reden dat ik hier post met een vraag over een derbi cilinder is omdat ik op derbi-forum niet serieus word behandeld en niet word geholpen, hier gelukkig bijna altijd wel.
 

Attachments

  • Screenshot_20220627-171617_Camera.jpg
    Screenshot_20220627-171617_Camera.jpg
    73.1 KB · Views: 24
  • Screenshot_20220627-171626_Camera.jpg
    Screenshot_20220627-171626_Camera.jpg
    95.1 KB · Views: 19
  • Screenshot_20220627-172201_Camera.jpg
    Screenshot_20220627-172201_Camera.jpg
    83.3 KB · Views: 24
Advertisement - register to remove this

Frees er in , dat het schoon en fris is , voor verwarmen en lassen .
Denk dat een 2 Componenten Aluminium Epoxy geen optie is .
 
En dan zowel vanuit de uitlaatpoort lassen en vanuit de andere kant, of alleen aan 1 kant voldoende?

En ik had al zo mijn vermoeden dat Epoxy niet goed zal blijven zitten, ik ben bang dat dat te heet wordt, zijn we het daar over eens? zo ja dan ga ik hem proberen te lassen, maar dichtplakken met epoxy is natuurlijk 10x makkelijker.
 
Beste aan 2 kanten lassen , goed het oppervlakte Frezen , indien mogelijk de Cilinder na het Frezen nog Ultrasoon reinigen , voorverwarmen en Lassen .

Dat Epoxy spul is mooi Spul , echter kan het de Temperatuur weerstaan , en de agressive koelvloeistof rond 80 Graden,

Btw ... tegenwoordig koop je leuke Ultrasoon Reinigers voor een klein bedrag .

Ik had een Mugen Honda CrossMotor , zeer Dure Cilinder , Montagevoet van de Cilinder was gescheurd , ook laten Frezen en laten Lassen , nooit meer kapot gegaan.
 
Volgens mij heb je een goed plan.
Vanuit onwetendheid heb ik nog een gedachte; Is het een optie om te 'smelten' met een vlam na voorverwarmen?
Groet,
 
Volgens mij heb je een goed plan.
Vanuit onwetendheid heb ik nog een gedachte; Is het een optie om te 'smelten' met een vlam na voorverwarmen?
Groet,
Als jou doelt op Autogeen lassen ... Smeltlassen , dat gaat met deze legering niet lukken denk ik .
 
Ben het eens met brute-force... dit soort aluminium valt volgensmij niet te smeltlassen. Tevens denk ik ook dat smelten hem ook krom zal trekken, zelfs met voorverwarmen
 
Update mensen:
Helaas viel het niet te lassen, ik kreeg de toorts er niet goed bij. Epoxy was dus het laatste redmiddel.
1 laag gesmeerd en te laten uitharden voor 2 uur in de oven, uit de druktest bleek hij toch nog een klein beetje te zweten. 2de laag epoxy erover, uurtje in de oven gelaten en mee naar huis genomen(nog geen druktest gedaan)
Ik leg hem vanavond in de kleine oven voor een paar uur, waarna ik hem de volgende dag zal monteren en hopen op het beste..
Ik houd jullie op de hoogte!
 

Attachments

  • IMG-20220629-WA0032.jpeg
    IMG-20220629-WA0032.jpeg
    89.3 KB · Views: 11
Kon je er niet bij met een 2.4 inclusief gaslens en maximale uitsteek lengte en argon op 20+ liter per minuut?

Of een baby toorts ?
 
Back
Top