This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

schema horwin sk1

willem1954

New Member
Beste mensen......sinds 3 weken heb ik een SK1 aangeschaft, ervoor reed ik 5 jaar in een Ecooter E2.
Met de extra accu van 36 Ah heb ik nu een lekker bereik, en een ritje van 152 km gemaakt.
Maar.......tsjonge, wat mis ik die cruise control.
Ik wil deze dus zelf inbouwen, en heb al wat zitten proberen...in principe werkt het nu redelijk.

Maar om zeker te zijn, mis ik eigenlijk een elek schema.
Weet iemand hoe ik daar aan kan komen?
 
Ik kan je niet aan een schema helpen, maar ben wel geïnteresseerd hoe jij een cruise control inbouwt.
Zou een fijne toevoeging zijn
 
Ik denk dat je aan een schema ook weinig hebt om dit voor elkaar te krijgen.
Al zou je het schema hebben, het schema van de regelaar zit er sowieso nooit bij, deze wordt normaliter aangeduid als een vierkante doos waar flink wat draden op aangesloten zitten.

Als Horwin deze optie niet verkoopt als software update of een aparte steekbare module, ben je verplicht zelf iets te knutselen en dan ligt het eraan hoe je het wil laten functioneren.

Wil je een continue vaste snelheid, knopje drukken en dan de gasstand voor of 20, of 30, of 40, of 45kmpu emuleren is natuurlijk simpel te maken.
Echter wil je een regeling die op het moment dat je het knopje drukt, je huidige gasstand meet en vastzet is weer iets ingewikkelder.
Wil je 1 van beide oplossingen en bovendien ook nog dat de snelheid niet wordt bepaald door de gashendelstand, waardoor het afhankelijk van het terrein toch nog enige variatie in snelheid ondervind, maar ook nog de snelheid meet en regelt, is weer een stapje geavanceerder.
Verder zit normaliter op elektrische scooters een schakeling die ervoor zorgt dat als je een willekeurige rem inknijpt de aansturing van de motor wegvalt zodat de motor niet blijft doortrekken als je remt.
Deze "beveiliging" moet dan ook ingrijpen op je "cruisecontrol" en deze uitschakelen anders gaat de scooter er weer vandoor met de snelheid die je reed voor je de rem bediende en dat is gevaarlijk.

en heb al wat zitten proberen...in principe werkt het nu redelijk.
Hoe heb je dit opgelost, wat heb je al uitgezocht/ontdekt en wat wil je verder verandert zien om het "redelijk werken" een stapje hoger te brengen?
 
Ik had het idee dat de "gashandel" niets meer is dan een soort potmeter, en de spanning op de loper geeft info welke snelheid je wilt rijden. Ik heb gemeten welke spanning max snelheid is, en dat was vanaf ruim 5 V. De ene kant is 7 V, de andere is 0 V. Nu dacht ik simpel om deze spanning te simuleren om dit aan de controller te sturen. Helaas, pindakaas.... Ik moet de weerstand netwerk in de handel nabouwen en een vaste spanning simuleren op de loper. Verder neem ik alles over met relais, de voeding gebruik ik van de USB plug. Relais, omdat ik eea galvanisch gescheiden wil werken van de andere (stuur)spanning. Het + signaal van de remhandel wordt naar massa gedrukt door een schakelaar op de handel, en deze zorgt ervoor dat alle 2 de relais afvallen, dus CC is disabled. De CC houd alleen de max snelheid aan.
Ik had 2 extra voorwaarden:
1: CC enable door een toggle switch, deze op een plek die je nooit "per ongeluk" kan indrukken. De schakelaar indrukken, maakt contact, schakelaar loslaten en contact is weer open.
2: een van beide remhandels bedienen, en CC moet uitvallen. Dus scooter valt stil, weer uitsluitend te activeren mbv toggel switch.

Maar ondanks dat ik alle drie de aansluitdraden van de "gashandel" overneem met een relais, en mbv een instelpotmetertje ( 1 kohm ) instel op 60%, scooter loopt niet.. Dus: wat zit in de gashandel voor weerstand(netwerkje)?
Post automatically merged:

wat werkt er nu:

- Bij het indrukken van de toggelswitch (zit ergens op een plek die je nooit per ongeluk overheen gaat met je hand) stuur ik 1 relais aan, deze komt op. Met 1 contact neemt hij de toggle switch over, dus die laat ik weer los. De CC is enabled. Tevens mbv 3 contacten neemt hij de drie draden over van de gashandel, en mbv potmetertje van 1 kOhm zet ik op de loper 6 V,
Ga ik remmen, wordt 1 contact naar massa gedrukt, remlicht gaat aan, en een relais komt op, en via een van die contacten verbreekt hij de voeding van het andere relais: dus CC is ge-disabled. Uitsluitend weer in te schakelen mbv de toggle switch.

Het enige, maar wel het belangrijkste natuurlijk, de scooter loopt niet op die 6 V loperspanning van een externe potmeter, en wel met 6 V loperspanning van het potmetertje gemonteerd in de gashandel.
Ook de scooter uitgezet, de externe potmeter gemonteerd, scooter aangezet en dan zou je denken dat ik de snelheid kan regelen om aan die potmeter te draaien..........niet dus. Mijn vraag: wat zit in de gashandel ??
 
Last edited:
Volgens mij is dit gewoon een potmeter, dit zou je ook moeten kunnen meten op de 3 draden van de gashandvatconnector.
Maar volgens mij gebeurt er meer dan alleen een loperspanninkje zetten op een ingang van de controller .

Hieronder in de bijlage een voorbeeld van een Ebretti elektrische scooter.
Hier zie je dat er een rode signaaldraad van de motor ook via deze potmeter loopt.
Wat dit precies voor signaaltje dit is, geen idee, maar ik zou mij kunnen voorstellen dat dit een soort van hall-sensor is die het actuele toerental van de motor meet en dat de controller aan de hand van het aantal pulsjes per tijdseenheid en de amplitude van de signaaltjes het toerental van de motor bij regelt.

Dus op de loper van de potmeter staat dan, mocht dit het geval zijn, geen pure gelijkspanning maar een in amplitude geregelde pulserende gelijkspanning.
 

Attachments

Op de manier zoalos ik de potmeter wil overnemen gemonteerd in de handel, zou het niet uit moeten maken. Ik meet als weerstand waarde 1 kOhm over beide uiteinde, en de middelste draad varieert van 0 naar 1 kOhm als ik "gas" geef.
In spanning uitgedrukt, 1 kant is bijna 7 V, de andere is massa, de loperspanning varieert van 0 naar 7 V.

Ik neem deze complete schakeling over, en monteer een instelpotmeter op 70%, dat geeft al volgas normaal.
het stuursignaal is 5 V als CC is enabled. Als stuursignaal 0 V is, is het relais niet bekrachtigd, en alles is origineel.
Waarom lukt dit zo niet?
Zie bijgevoegd schemaatje hoe ik het gedaan heb.
 

Attachments

  • snelheid.jpg
    38.1 KB · Views: 3
Nee inderdaad, je neemt zoals het schema getekende is, de gashendelpotmeter gewoon over met een instelbare potmeter.

Maar je gaat ervan uit dat de onderste poot van de gashendelpotmeter direct naar massa loopt, is dit ook daadwerkelijk zo?

Verder wat ik dan niet begrijp is het volgende:

  1. De spanning op de bovenste poot is 7 Volt.
  2. De potmeter is 1 kilo Ohm en als je deze draait varieert de weerstand van 0 Ohm tot 1 K Ohm.
  3. De onderste poot van de gashendelpotmeter hangt direct aan massa.

Als de potmeter in de gashendel daadwerkelijk met de onderste poot aan massa hangt, zou de stuurspanning naar de controler moeten varieeren tussen 0 en 7 Volt, jij meet maximaal maar 5 Volt.
 
Nee, ik schreef in mijn vorige post dat de loperspanning variëert van 0 tot 7 V. Maar als de loperspanning 5 V bereikt heeft, gaat de scooter al maximale snelheid. Maar om wat extra te hebben, zet ik de loper van de extra potmeter op ongeveer 6 V.

Inderdaad hoeft niet speciaal de onderste aansluiting van de potmeter aan massa te hangen. Is ook eigenlijk niet van belang, want ik heb de onderste poot van de instelpotmeter, aan de onderste poot van de gashendelpotmeter. Eigenlijk heb ik het iets verkeerd getekend, want ik weet inderdaad niet of hij daadwerkelijk aan massa hangt. De massa van het relais hangt aan de 0V van de USB plug, en wordt aangestuurd via 3 schakelaartjes (diverse voorwaarde en veiligheden) aan de 5 V van de USB poort. De gecorrigeerde tekening.

Maar volgende week ga ik er er weer eens in verdiepen, en ga nog eens erover nadenken, heb veel verjaardagen aankomende tijd.
 

Attachments

  • snelheid.jpg
    39.4 KB · Views: 2
Last edited:
Ik ben er nog eens ingedoken gisteren, en eigenlijk een blundertje.... Ik had een oud relais gebruikt uit mijn rommeldoosje, en wat blijkt: een van de wisselcontactjes was het veertje gebroken, en nam bij bekrachtigen van het relais het contactje niet mee.
Dus de controller bleef kijken naar de loper van de originele "gashandel" terwijl de bovenkant 0 V werd.....en op de losse instelpot gezet werd. Daar was de loper wel iets van 6 V (gemeten) maar de controller keek daar niet naar. Duuuh.
Nu werkt het gelukkig.

Alles is nu met losse draadjes en provisorisch aangesloten. Ik ga morgen met vakantie, bij terugkomst ga ik alles netjes in een kastje bouwen, mbv plugjes aansluiten en netjes inbouwen. Dan zal ik het weer melden hier met een fotootje.