Schakelpookje lam

Pruttelbakje

Fruttelkutje
Hallo,

Ik heb een Derbi Senda R oud model (<2000).
Hiervan is het schakelpookje lam.
Dit betekent dat mijn pookje elke keer naar beneden valt. Hij valt niet uit de versnelling maar het pookje zakt wel elke keer.

Nu valt na elke keer schakelen het pookje dus naar beneden, en moet ik het weer een tikje omhoog geven en dan het tikje om te schakelen.
Dit gaat natuurlijk vrij snel vervelen als je 6 versnellingen hebt en een top hebt van 60 kmh.

Ik zelf denk dat de veer die het pookje op ze plek houd afgebroken is.

Mijn vraag aan jullie is of jullie er ook zo over denken of dat het mogelijk andere oorzaken heeft.
En of ik voor deze reparatie het hele blok moet splitsen of alleen het koppeling deel eraf moet halen.

Met vriendelijke groet.
 
Advertisement - register to remove this

k had het ook bij de zelfde brommer maar dan schiet het pendaaltje net over dat asje heen
kan je zo zien hoef je niets voor open te halen
 
Niks voor open halen?
Hoe heb je het opgeloste dan?

Als ik het bekijk gaat er gewoon een as me blok in waar dat pedaal aan vast zit. hier kan ik niet langs kijken me blok in ofzo.
 
pedaal haal je er zo af , motorblok los halen is minder makkelijk.

als je schakelpedaal verrot is kun je soms wel schakelen , had het bij mijn crossmotor bijv. , vorige eigenaar had beetje te grote voeten ;) en een alu schakelpedaal gaat vrij gauw kapot , bij mijn motor schakelde de motor niet meer in de 1 (komt omdat het frame dicht bij het pedaal zat) maar de rest omhoog deden het nog prima.

dus bekijk dat even , je kunt gewoon de imbus van het pedaal eruit draaien en het pedaal eraf trekken als het goed is , eventueel even een schroevendraaier in het "spleetje" tikken zodat ie wat uit elkaar gaat.
 
Idd, waarschijnlijk pedaaltje uitgelubbert aan de binnenkant. Heb ze overigens ook wel eens de tanden op de as verrot zien trappen :rolleyes:

Maar gewoon even imbusje losdraaien en je kan zien wat het probleem is :)
 
Ja, ik zat gister dus even te kijken. Ik weet niet waar ik met me hoofd zat toen ik dit topic maakte want je pookje zit natuurlijk helemaal niet aan je koppeling kant:D *schaam*

Ik ga vanmiddag even ontstekingsdeksel/tandwielbeschermkapje eraf halen en kijken wat ik tegen kom.

Ik hoop dat dat het aan het pedaaltje ligt en een nieuw pedaaltje de oplossing is, dat zou mooi zijn.
 
waarom zou je je kapje eraf halen dan :?

de schakelpook zit op de schakelas , de schakel as gaat op zijn beurt dwars door het blok heen naar de koppelingskant , dus links heb je niks te zoeken.

en controleer nou eerst gewoon je pedaaltje maar ipv eerst dingen los te pakken die mischien helemaal niet los hoeven. niet direct het ergste denken ;)
 
waarom zou je je kapje eraf halen dan :?

de schakelpook zit op de schakelas , de schakel as gaat op zijn beurt dwars door het blok heen naar de koppelingskant , dus links heb je niks te zoeken.

en controleer nou eerst gewoon je pedaaltje maar ipv eerst dingen los te pakken die mischien helemaal niet los hoeven. niet direct het ergste denken ;)

Links moet die juist eigenlijk wel wezen dus :p

Maar aan het probleem te zien moet het wel bijna je pook zelf zijn:)
 
Nieuw pedaaltje bestelt.

tandjes waren wel enigsinds afgestompt allemaal. Hoop dat dit het is:)
pedaaltje is overigens geen aluminium maar gewoon staal voor zover ik het kon beoordelen.
 
Back
Top