schakelen

runnner

Well-Known Member
mischien domme vraag, maar ik wil het tog graag weten.

is schakelen moeilijk of heb je het zo geleerd?

moet je eigenlijk ook terug schakelen of gaat dat automatisch?

kan iemand ff uitleggen hoe het schakelen precies gaat?
 
Advertisement - register to remove this

terug schakelen: ja
moeilijk: fftjes wennen int begin mss maar als je de techniek weet is het eigenlijk best makkelijk


oja en schakelen vanuit zijn vrij

N(vrij) koppeling in 1 naar beneden trappen(meestal 1e naar beneden)
dan koppeling rustig los laten
dan rij je dus weg
optoeren komen
koppeling trap je um dus omhoog in 2 enzovoorts
terug schakelen gewoon remmen en hetzelfde maar dan andersom
 
Als je de koppeling loslaat, voel je op een punt de brommer vooruitgaan. Op dat punt hou je de koppeling even (2sec) op dezelfde plaats! Dan weer rustig loslaten...
 
Ik heb al een boel mensen leren schakelen en alleen bij de mensen die het niet intresseerden lukte het niet.
Mjah als je een keer fout schakelt is niet erg want als je ziet hoe weinig mensen volgens het boekje rijden en schakelen dan kan iedereen schakelen :)
 
ja, gewoon ff vragen of een vriend't ff uit legt, eerst gewoon op een recht stuk, dan weer afremmen, en dan omdraaien
je moet om't te leren niet steeds op en neer schakelen, je moet eerst gewoon de basis princiepes weten

en , er zit verschil tusse schakelen en schakelen he
je kutn weten hoet'moet, en't gewoon doen, maar jekunt't ook gewoon automatisch doen, de mensen die hier op een schakel rijden, of gereden hebben(als dagelijks vervoer) weten wel wat ik bedoel
toen ik nog schakel reed, neep ik bij een stoplicht ook altijd me 8errem in als ik ff op een scooter reed.
 
jodix36 said:
ja, gewoon ff vragen of een vriend't ff uit legt, eerst gewoon op een recht stuk, dan weer afremmen, en dan omdraaien
je moet om't te leren niet steeds op en neer schakelen, je moet eerst gewoon de basis princiepes weten

en , er zit verschil tusse schakelen en schakelen he
je kutn weten hoet'moet, en't gewoon doen, maar jekunt't ook gewoon automatisch doen, de mensen die hier op een schakel rijden, of gereden hebben(als dagelijks vervoer) weten wel wat ik bedoel
toen ik nog schakel reed, neep ik bij een stoplicht ook altijd me 8errem in als ik ff op een scooter reed.

Snap hier eerlijk waar geen reet van..... :rolleyes:

Magoed het netjes wegrijden is het moeilijkst maar alles valt te leren :)
Ik had het op een gegeven moment dat ik helemaal niet meer naar de toerenteller keek maar aan het geluid kon horen wanneer ik moest overschakelen. En dat deed je dan ook gewoon automatisch.

Als je rijd leer je het wel en het gaat steeds makkelijker en soepeler.
Met het wegrijden kun je natuurlijk ook altijd op de koppeling wegrijden, zodra je voelt dat ie vooruit begint te rollen nog iets verder de koppeling los met dezelfde hoeveelheid gas en je bent zo weg :)
 
idd, wegrijden is het moeilijkst
dan volgt terugschakelen denk ik, voor de bocht de juiste versnelling vinden om terug te schakelen, zodat je wnr je de bocht uitkomt weer goed kunt optrekken en zo'n soort toestanden, leer je almaal wel als je een stukkie gaat rijden en je er al niet meer bij stilstaat hoe het almaal in zijn werk gaat
 
ok, is vrij simpel. waarschijnlijk bij die mh rx die gaat kope, en ook bij de rs2 en appie rs en yamaha tzr is het allemaal hetzelfde.
het is n am6, dus 6 versnellingen.

als ie in zn neutraal (=N en vrij)staat, groene lampje op dashboard met N brand, staat ie tussen de 1e en 2e versnelling in.
je houd je koppeling in, en tikt hem met je voet naar beneden in zn 1.
dan geef je 4000 toeren (met een nieuwe, dus standaard, 3000-3,500) ongeveer, moet je zelf btje gaan aanvoelen, en laat je de koppeling heel langzaam opkomen, (dus je linkerhand steeds wijder maken, duhhhh). als je voelt dat de brommer begint te trekken ga je steeds ietsies meer gas geven en de koppeling steeds ietsjes opkomen. dan laat je m in zn toeren komen, dat is bij een nieuwe brommer gloof ik ongeveer 6000 toeren, dan trek je je koppeling in en gas los, tik je het pedaal naar boven in zn 2, dus door zn neutraal heen, geef je meteen weer gas en laat je de koppling vrijwel meteen weer los. dan is het vrij simpel, om een versnelling hoger te komen, tik je m omhoog, en een versnelling lager naar beneden.
Bij het trugschakelen koppeling in 1 keer in, pedaal naar beneden, gas geve en koppeling meteen weer los.
waarschijnlijk bevalt het wegrijden en terugschakelen het moeilijkst, en terugschakelen moet je niet al te gauw doen, de eerste keren dat je dit doet zal de brommer waarschijnlijk heel erg op de motor gaan remmen, dit is niet erg, dan trek je even de koppeling in, totdat je iets minder snel rijd en geef je weer gas.
 
deserteagel said:
dan trek je je koppeling in en gas los, tik je het pedaal naar boven in zn 2
what the, jij gaat dus 1st je koppeling inhouwen zodat hij overtoeren maakt en dan pas je gas lossen?
 
Magoed het netjes wegrijden is het moeilijkst maar alles valt te leren
Ik had het op een gegeven moment dat ik helemaal niet meer naar de toerenteller keek maar aan het geluid kon horen wanneer ik moest overschakelen. En dat deed je dan ook gewoon automatisch.

beetje getraind rijder met beeje vermogen heb et amper door als ie per ongeluk in zen 2 weg rijd bij het stoplicht 8P

ach je moet gewoon doen als hier boven staat en dan gaat het met de dag beter :)

suc6, en veel plezier
 
ik heb geen eens een toeren teller ik doe het puur op het gevoel en ik had ut na een paar minuten rijden door is opzich helemaal niet moeilijk. maar het ligt er ook aan of je er gevoel voor hebt ik ken een gast die wil wel leren schakelen hij kan het wel een beetje maar niet goed hij krijgt het gewoon niet onder de knie maja veel succes er mee
 
is zo simpel als wat :) was er meteen mee weg ! rijd ook zeer lekker en wordt allemaal een automatisme, terugschakelen, opschakelen, komt allemaal vanzelf.
 
Heb het half jaartje geleden ook pas leren doen, en het is eg niet moeilijk.
Gewoon idd even een vriend (of iemand anders) vragen om je eventueel te helpen, en dan lukt het wel..
 
Back
Top