Schakelen

Dennis

ToetToet
Hoi Hoi

ik loop al een tijdje met een vraag in me hoofd, en dacht, ik ga hem toch een stellen..

Ik zie het zovaak, Jongetjes worden 16. krijgen een nieuwe rs bv, of een leuke 2e hands, totaal geen ervaring ermee, kunnen nie schakelen(je moet het toch maar leren he..)

Ik vraag me nu af hoeveel z'n blok kan hebben, hoeveel schade zoiets oploopt, en wat er nu allemaal mis kan gaan.

Ik doel er dus op, iemand moet leren schakelen op een prima rs-je bv.
kan dit kwaad? slopen ze veel? hoe merk je dat er iets mis is bv?

Ik was erg nieuwsgierig, dus dacht open eens een topic

groetjes Dennis
 
Advertisement - register to remove this

Denna weer met zijn ingewikkelde vragen :p

Ik denk dat als ''die jongetjes'' hun verstand gebruiken en iemand hebben die het goed uit kan leggen het ze prima lukt. Bijna iedereen kan toch ook schakelen in een auto? Ik weet niet of jij het kunt, maar toen ik mijn Derbi nieuw kocht koste het me welgeteld 3 minuten om het weer onder de knie te krijgen.
Blokken van Derbi en Mina zijn imo sterk genoeg, alleen koppeling kun je door veelvuldig verkeerd gebruik hard de klote in krijgen. Koppeling vervangen is niet zo gek veel werk, dus heb je dan weer een prima blok. Als je je bak naar de klote wil moet je echt wel van goede huize komen....

Hoezo btw deze vraag, wil je zelf schakel gaan rijden?
 
tja , schakelen is een kwestie van gevoel , dat leer je vrij snel ,alleen zit er wel verschil in blokken , een Derbi blok schakelt echt als boter , dus dat is prima , je kunt niet echt misschakelen..

maar bij AM6 gaat het schakelen iets anders , de bak is prima maar je moet in de 5 en 6 hem er net wat beter in zetten , wat ik vaak hoor is dat mensen misschakelen bij am6 , en dan zeggen ze dat de bak niet goed is , terwijl het gewoon een schakelfout is .

ik heb gewoon lerten schakelen door rustig aan te doen, veel jongens willen te snel schakelen en dat moet niet , rustig opbouwen.

maargoed , je kunt natuurlijk de versnellingsbak wel kapot schoppen, als te ruig er mee omgaat lijdt een bak daaraan natuurlijk..

maar over het algemeen zie ik niet veel bakken stuk gaan..
 
MarkMaarten said:
Denna weer met zijn ingewikkelde vragen :p

Ik denk dat als ''die jongetjes'' hun verstand gebruiken en iemand hebben die het goed uit kan leggen het ze prima lukt. Bijna iedereen kan toch ook schakelen in een auto? Ik weet niet of jij het kunt, maar toen ik mijn Derbi nieuw kocht koste het me welgeteld 3 minuten om het weer onder de knie te krijgen.
Blokken van Derbi en Mina zijn imo sterk genoeg, alleen koppeling kun je door veelvuldig verkeerd gebruik hard de klote in krijgen. Koppeling vervangen is niet zo gek veel werk, dus heb je dan weer een prima blok. Als je je bak naar de klote wil moet je echt wel van goede huize komen....

Hoezo btw deze vraag, wil je zelf schakel gaan rijden?

Ik zit er inderdaad aan te denken om er nog een mooie Rs/MH/tzr bij te kopen voor in de zomer..

Maar aangezien mijn schakel ervaring 0.0 is, wil ik toch wel een beetje weten hoe of wat. voordat het de vernieling ingaat:!
 
De bakken kunnen echt flink wat hebben Denna...

Ik heb op de lesmotor wel eens geschakeld zonder koppeling.. Juist om te weten hoe of wat dat zou voelen (het is toch mn eigen motor niet :p).

Een schakelbeest kopen voor de zomer is tof... Alleen moet je er wel over nadenken, dat die dingen echt zacht lopen standaard :).

Toen ik vd week op de Senda van het broertje van een maat stapte, vroeg ik me af, waarom ik niet vooruit ging.. De stap terug van motor naar brommer is ZOOOOO groot. (wereld van verschil)
 
hahaha, vet:W

aangezien mijn knie goed kapot is, en dan toch een scootertje voor in de zomer wil hebben, heb ik zoiets van, dan koop ik liever een mooie schakel voor op de weg, veel mooier, en je hebt nog wat te doen zeg maar..

Ik weet dat ze std niet zo gaan, maar eenmaal onbegrensd schijnen ze flink door te lopen? wat ik vernomen heb dan iig

Ik was nieuwsgierig hoeveel zoiets kan hebben, want ze zijn best prijzig. en dan is het zonde als het na een week kapot is
 
ik heb het schakelen ook vrij snel doorgekregen.
maar het is net wat melf zegt met am6 moet je m goed in de versnelling zetten bij 5 en 6, en ook ff onthouden dat je als je van ze naar ze 2 schakelt een goede tik omhoog moet geven omdat ie anders in ze vrij komt.
ik heb nooit echt moeite gehad t door te hebben ging eigenlijk als vanzelf, en ik had nog nooit geschakeld, alleen heeft een kennis van mij die motor rijd me een keer uitgelegd hoe het werkt.

en kapot zullen ze niet zo snel gaan, je laat m misschien een keertje afslaan of in de verkeerde snelling zetten maar dan knijp je je koppeling in en herstel je jezelf. en is er niks aan de hand.
appeltje eitje
 
aah oke! zowieso iedereen bedankt voor het reageren,

zit er nog veel verschil tussen, Mh. rs. en tzr ?

Ik vind rond de 1000e wel een mooie prijs voor zoiets... beetje rond zitten kijken al op marktplaats enz, een tzr zal je voor onder de 1500 niet vinden iig..
Rs-jes vind je wel rond de 1000e, nog tips iemand?
 
zou dan gewoon een RS kopen , zijn nog te betalen , je moet er wel rekening mee houden dat een RS van 1000 euro wel wat gebreken zal vertonen dus het beste kijk je zo'n ding eerst goed na , nieuwe olie op de bak etc.

dan weet je zeker dat ie goed is :)

ik kocht de mijne voor 500 , heb totaal er ongeveel 900 voor uitgegeven , gewoon helemaal uit elkaar gehaald , dan kom je dingen tegen , bij deze was bijv. het balhoofdlager stuk , remblokken versleten , banden waren niet zo goed meer ,accu ,achterwiellagers kapot (kwaal) , en alles netjes gemaakt , ik rij er nu af en toe op , maar met veel plezier (mede door de Kundo70,19mm en yasuni pijp die erbij zaten :p) , heb net nog ff lekker gejakkerd :p

ik vind het nog steeds lekker :)

wat betreft het zonder koppeling schakelen , dat wil op zich prima ,ik doe het soms nog weleens maar opzich is het nergens voor nodig dus beter niet ;)

het voordeel van RS is dat er toch wel behoorlijk wat onderdelen voor te koop zijn
 
het nadeel van aprilia is dat ori onderdelen errug duur zijn! op de apriliaforums kan je de meeste dingen wel 2e hands krijgen btw.

Dennis, als je een beetje gevoel er voor hebt gaat het gewoon perfect, voor schade hoef je echt niet bang te zijn (of je moet echt super lomp zijn :p, maar zelfs dan is het moeilijk).

Tja de keuze is wat meer persoonlijk, een RX en RS heb ik beide gestript tot het bot :p. En de RS werkte duidelijk lekkerder, kwalitatief beter, ruimer om mee te werken etc. Ook is de zit wat rlx'ter, over het nieuwe model RS praat ik nu btw. Verder is het bij de RS'jes opletten welk model je koopt als je gewoon onbegrenst wil vlammen. Bij sommige bouwjaren zijn de cilinders echt enorm traag (80 halen is dan een prestatie :p ). Motorhispania rotte ook enorm btw waar ik mee bezig was, en veel systemen zijn gewoon erg slecht in elkaar gezet imo.

Ik raad je iig iemand met (heel) wat AM ervaring aan om even mee te gaan. Dit kan je echt enorm veel gezeik (geld, bloed zweet tranen) besparen omdat sommige enorm afgetrapt zijn.
 
ik vind de RS delen niet zo duur persoonlijk , ligt eraan wat je moet hebben uiteraard, maar over het algemeen is er veel te krijgen voor niet meer als een andere brommer iig , en sinds aprilia onder piaggio valt is het ook beter geworden.

ik heb veel dingetjes bij easyparts besteld bijv. toen , viel best mee ..
je moet gewoon zoeken ...

de types RS met de vernauwde spruitstukken en begrensde cilinders zijn idd nogal irritant ,maar opzich kan dat nog best wel leuk lopen ,ik heb een stuk of wat cilindertjes gewoon de uitlaatpoort van omhoog gehaald , spruistuk en carb naar 14mm gemaakt en groter voortandwieltje en uitlaat ontgrenzen ,dan lopen ze 75/80 en trekken best goed. maar je kunt ook vrij simpel een ander cilindertje gebruiken met zo'n ding.

mja , dat zie je vanzelf wel , ik heb btw ook zo'n mooie begrensde cilinder en spruitstuk etc. :p , dat zat er op toen ik m kocht , je kunt denk ik wel begrijpen dat ik daar niet mee ga rijden :p

en als je een RS hebt met kapot plaatwerk kun je altijd nog een setje matzwarte beplating kopen , kost wel iets van 400 euro maar dan wel alles nieuw! , er zijn best veel manieren om voor niet al te veel een RS klaar te maken.
 
Ja goed ideen om mensen met ervaring mee te nemen.. maar ja aan de buitenkant zie je ook niet alles.

Het moet een aankoop worden waar weinig aan hoeft te worden, als het weer een sleutelding is weet ik al hoe het gaat..

Ik wil inderdaad dan gewoon onbegrensd gaan rijden, ivm boetes enz

bedankt voor de berichtjes iedereen:*
 
mja , je moet aan elke gebruikte brommer of scooter wel wat doen , en je kunt beter zorgen dat je gewoon alles gaat nakijken ,dan heb je in 1 keer een goeie brommer staan , dit scheelt later enorm.

en als je alles uit elkaar hebt gehad weet je exact hoe je brommer is , dat is best belangrijk vind ik
 
verschilt het bizar veel met een scooter ?

soms zie ik voor 1200e wel een leuk rs-je staan

helemaal std rijd 60, nooit problemen mee gehad enz

majah tegenwoordig kan je helaas niemand meer op zijn woord geloven
 
melf #50 said:
tja , schakelen is een kwestie van gevoel , dat leer je vrij snel ,alleen zit er wel verschil in blokken , een Derbi blok schakelt echt als boter , dus dat is prima , je kunt niet echt misschakelen..

maar bij AM6 gaat het schakelen iets anders , de bak is prima maar je moet in de 5 en 6 hem er net wat beter in zetten , wat ik vaak hoor is dat mensen misschakelen bij am6 , en dan zeggen ze dat de bak niet goed is , terwijl het gewoon een schakelfout is .

ik heb gewoon lerten schakelen door rustig aan te doen, veel jongens willen te snel schakelen en dat moet niet , rustig opbouwen.

maargoed , je kunt natuurlijk de versnellingsbak wel kapot schoppen, als te ruig er mee omgaat lijdt een bak daaraan natuurlijk..

maar over het algemeen zie ik niet veel bakken stuk gaan..

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, bij derbi zit juist tussen de 5 en de 6 een soort van ''vrij''. Mensen die het eerst erop rijden zitten vaak daar te kloten.
Zelf heb ik vanaf het begin al kunnen schakelen maar dat was ook gewoon omdat ik de techniek etc als snapte. Verder uit ervaring weet ik dat andere mensen het ook snel leren. Het enige slechte daarvan is denk ik dat de kettingen en tandwielen wat te verduren krijgen. Enige probleem wat mensen vaak hebben is het wegrijden combinatie van gas/koppeling. En als ze dat eenmaal door hebben dan gaat het altijd goed. Mijn tip is ga ff lekker rondjes rijden op een mooi weggetje ergens in het buitengebied oid(of een fietspad) en dan heb je zelf ook wel de zekerheid dat je het kan. Het gaat na een tijdje vanzelf en dat moet ook wel want je moet ook op het verkeer kunnen letten.


Een rs is een leuke brommer:) enige nadeel vink ik dat er al zoooo veel van rijden(bij ons inde buurt dan, 1/5 brommers in brommerhok is rs) en aprilia laat soms nog wel eens op zijn onderdelen wachten. Maja heb je bij andere merken ook wel. Zijn verder fijne brommertjes. Jij zegt onbegrenst rijden ivm boetes, daar moet je nog mee oppassen:p Ik zat op 1.9 kw met me senda(wel met leo v6 uitlaat maar wel met prop)
Qua prijs voor rond de 1500 heb je een hele nette(als hij het waard is dus goed checken) en richting de 1000 gaan ze vaak toch dingen hebben die vervangen moeten worden.
 
Last edited:
melf #50 said:
de types RS met de vernauwde spruitstukken en begrensde cilinders zijn idd nogal irritant ,maar opzich kan dat nog best wel leuk lopen ,ik heb een stuk of wat cilindertjes gewoon de uitlaatpoort van omhoog gehaald , spruistuk en carb naar 14mm gemaakt en groter voortandwieltje en uitlaat ontgrenzen ,dan lopen ze 75/80 en trekken best goed.

mijne haalde met helemaal std trage cilinder 80+ (even afkloppen :p:p)

Ja goed ideen om mensen met ervaring mee te nemen.. maar ja aan de buitenkant zie je ook niet alles.

daarom ook een testritje maken, erg belangrijk. Je hoort voelt gelijk alles wat evt verkeert zit. :)

iig is een RS een goede keuze imo. Veel zijn ook wel goed behandelt denk ik. Zal je wel een pm sturen als ik een mooie zie voor je ;). Oja als je nog wat links van nuttige sites wil geef je maar een brul :)
 
Schakels lopen vrij snel ,, hard '' , en dat is nog zacht uitgedrukt :)

Schakelen onder de knie krijgen is 100% simpel , 2 dagen oefenen en je kan het , zo'n RS blokje oid kan het makkie hebben :*
 
Back
Top