schakelen bij RS, pakt vrij soms niet

JorY

Well-Known Member
Hoi,

Ik had een paar vraagjes:
Een RS die soms de vrij niet pakt en vanuit de 1 soms terugvalt in de vrij en tussen de versnellingen zwaar schaklet ( je moethem echt in de versnelling trappen anders staat hij in de vrij )
Ook had ik net dat ik in de 3 reed en toen viel terug in de vrij.( tussen 2 versnellingen in )

Wat kan dit zijn en wat zou dit gaan kosten ongeveeer?

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Doet die dat altijd al? (sinds jij hem hebt uiteraard) Het kan soms zijn dat die tussen 2 versnellingen inschiet maar als je normaal schakelt hoort dit toch eigenlijk nooit te gebeuren.
 
ik ben vanmiddag bij een scakel wezen kijken die dat heeft, en dat hij kwam vaker niet in de vrij... maar wat zou het kunnen zijn? de dealer had het over een klok ding dat het jkon zijn, koste 500/600 euro

is am5 trouwens
 
JorY said:
ik ben vanmiddag bij een scakel wezen kijken die dat heeft, en dat hij kwam vaker niet in de vrij... maar wat zou het kunnen zijn? de dealer had het over een klok ding dat het jkon zijn, koste 500/600 euro

is am5 trouwens
Voor jouw om te kopen? Of van een vriend ofzo? Wees even ietsjes duidelijker en let aub ook wat beter op wat je typt, zodat andere mensen ook jouw text snappen en je kunnen helpen.
 
Last edited:
crazybond700 said:
Voor jouw om te kopen? Of van een vriend ofzo? Wees even ietsjes duidelijker en let aub ook wat beter op wat je typt, zodat andere mensen ook jouw text snappen en je kunnen helpen.
Ik ebn voor mezelf wezen kijken, maar die jognen die hem wegdeed zei dat die vaker niet in de vrij kwam...
 
JorY said:
Ik ebn voor mezelf wezen kijken, maar die jognen die hem wegdeed zei dat die vaker niet in de vrij kwam...
Dan zou ik er toch even goed over nadenken of je hem wel moet kopen. Probeer is als je hem niet in ze vrij krijgt een stap naar voren te doen en dan in ze vrij zetten.
 
je meot am6 goed in ze versnelling rammen..anders schiet ie er inderdaad uit..dat is een kwaaltje van dat blok....ma dan is er ook weer verschil hoe vaak gebeurd enzo.

denk niet dat wij je echt verder kunnen helpen.
 
was een am5 blok.... maar zal idd eens goed over na denken en miss nog wel stukje rijden om te kijken of dat vaker is, maar wat zou he tkunnen zijn en ongeveer kosten?
 
Als er egt iets kapot aan is(het dus heletijd gebeurt en niet enig keer) zou ik er niet aan beginnen:)

Als je enige rijervaring hebt en kan schakelen hoort er niks te gebeuren.
 
als er in een AM5 of 6 slechte of oude olie zit schakeld ie ook voor geen meter , een am6 bak is niet slecht , je moet er alleen even mee om weten te gaan , en niet trappen , mijn rs schakeld prima , ik kan m gewoon rustig in de volgende versnelling zetten, kan er perfect mee schakelen , hoef er maar even aan te zitten. ik hoor ook vaker mensen die op een rs hebben gereden die zeggen dat ie in de vrij valt , dan heb je gewoon niet goed geschakeld meestal. in dit geval zou ik zeggen dat het schakelsysteem net een beetje zwaar gaat en slechte olie oid , had van de week een RS die een stuk moeilijker schakelde maar dat is dus gewoon een kwestie van onderhoud...

verder zit er in de bak achter de schakelwals een balletje die tegen de wals word aangedrukt middels een veertje , in de wals zitten 6 of 7 uitsparingen (5 of 6 bak incl vrij) , het balletje valt bij elke versnelling in een uitsparing , nu kan het zo zijn dat de uitsparingen beschadigd zijn, maar dat lijkt me heel erg sterk. verder kan het veertje en balletje (kogeltje) er ook niet in zitten, alleen zou hij dan in geen enkele versnelling meer blijven staan.

laatste mogelijkheid is dus dat het gewoon net te zwaar gaat , en daarom de wals net niet goed op zijn plaats word gezet , dit komt erg vaak voor!
 
Maja toch blijft het een feit dat de vorige eigenaar hem dan in (waarschijnlijk) slecht onderhouden staat verkoopt. Als je zelf niet veel ervaring/sleutel kennis hebt zou ik er dan niet aan beginnen en verder zoeken. Ik heb liever wat goeds:) maja is natuurlijk totaal aan jouw...
 
naja , am5 zou ik iig al niet meer kopen als je er zelf niet teveel raad mee weet.

am5 is ook max van '98 , dus dat is zo'n 7, bijna 8 jaar oud alweer ,wie weet wat er ondertussen mee is gebeurd ;)

als ik kijk hoe de mijne eruit zag en wat er al aan mankeerde toen ik m kocht...
 
Ja idd. Zou er zowiezo eentje nemen met am6 dus 1999+(Oud model met nieuw blok) en vanaf 2000 nieuwe type?. Omdat die ook nog gewoon gemaakt worden en er een hoop onderdelen voor te krijgen zijn. Ook zijn er meer mensen met dit blok dus meer ervaring en kennis.


/edit Goed nederlands:p
 
ja het is een am5 blok maar brommer is nieuwe model :S snap ik ook niet zal dat morgen eens navragen aan hem hoe dat komt...hij is van 99 :S
 
rs50-01.jpg


In am5 en am6 geweest. Allemaal am5 behalve dat laatste ''model'' ook met andere koplamp.

rs50.jpg


Nieuw model naar mijn weten alleen am6 tenzij hij am5 blok in origineel am6 frame heeft geplaatst natuurlijk.
 
het kan gewoon zijn dat de koppeling blijft hangen, zet hem in zijn 1 en knijp de koppeling in en geef een paar keer gas, als hij dan een beetje naar voren wil dan staat of de koppelings kabel te slap of is er iets met de koppeling mis (oude of verkeerde olie of mischien een plaat krom of stuk) in iedergeval kan je altijd proberen om de koppelings kabel wat bij te stellen (kabelstelschroef op de koppelinggreep uitdraaien) maar let er wel op dat je voldoende vrijeslag houd op de greep anders gaat de koppeling mischien door slippen, vaak helpt dat al voldoende en schakelt je RS al heel anders. let ook op dat je als je schakelt het pedaal helemaal omhoog drukt, mischien moet je het pedaal een beetje lager zetten wil dit makkelijk gaan.

ps. als je nieuwe olie gaat kopen let dan op dat het geschikt is voor een natte koppeling, zal je verbazen hoe veel mensen (ook scooter/bromfiets zaken) de fout maken om er gewoon maar versnelingsbakolie in te gooien :(
 
RS_Patrick said:
het kan gewoon zijn dat de koppeling blijft hangen, zet hem in zijn 1 en knijp de koppeling in en geef een paar keer gas, als hij dan een beetje naar voren wil dan staat of de koppelings kabel te slap of is er iets met de koppeling mis (oude of verkeerde olie of mischien een plaat krom of stuk) in iedergeval kan je altijd proberen om de koppelings kabel wat bij te stellen (kabelstelschroef op de koppelinggreep uitdraaien) maar let er wel op dat je voldoende vrijeslag houd op de greep anders gaat de koppeling mischien door slippen, vaak helpt dat al voldoende en schakelt je RS al heel anders. let ook op dat je als je schakelt het pedaal helemaal omhoog drukt, mischien moet je het pedaal een beetje lager zetten wil dit makkelijk gaan.

ps. als je nieuwe olie gaat kopen let dan op dat het geschikt is voor een natte koppeling, zal je verbazen hoe veel mensen (ook scooter/bromfiets zaken) de fout maken om er gewoon maar versnelingsbakolie in te gooien :(

mja , dat maakt niks uit , ik kan ook gewoon normaal schakelen zonder koppeling , net als normaal..
 
Back
Top