sbo2011 sprintrunner

michael...

Well-Known Member
halloo
ik ben Michael ,17 jaartjes oud , studeer op de haagse hogeschool. Doe dit project samen met me broer Terry ,hij is 24 en werkt full time.
heb in 2010 me eerste seizoen SBO gereden, doel was vooral veel leren, veel lol, en onder de 8 seconden. Nou dat is alle 3 gelukt!+ralf+

ik zal hier vooral de veranderingen laten zien , en beetje de tijden posten van de sprints, maar dat duurt nog wel ff

omdat de sprinter niet optijd af was en door vakantie hadden we etten leur, hengelo en lemelerveld gemist, dat wilen we dit seizoen niet meer. Snelste tijd was 7.71, gereden in lisse:)

plannen voor volgend seizoen :
meer pk's
lichter
minder sprint missen
hoger in t klassement.

de sprinter zoals sommigen m misschien wel kennen :

1112721695_6_SAZK.jpeg


klasse 70B
143 kilo
20.5 pk


de opbouw

In de zomer van 2009 een frame wezen halen in Den Haag, en bij de lokale scooterzaak een voorvelg wezen halen, waar we de voorvork gratis bij kregen :D
Aan het begin van het project, toen we nog een volle portemonnee hadden , wilden we toch ook wel dat de scooter perfect uit zou zien, dus gelijk enthousiast begonnen met de velgen polijsten. Drama werk dat, maar uiteindelijk wel mooi geworden :
905215455_5_IAaa.jpeg


toen naar de autospuiter geweest en lak gehaald en die laten vullen in spuitbussen, en het frame ermee gespoten :
905213343_5_TdBo.jpeg


Toen konden we eindelijk het blok ophalen bij de "tuner". We hadden er nog niet zoveel verstand van en dachten goedkoop een tuner gevonden te hebben. Nou waren de onderdelen ook niet helemaal top aan het begin. De setup van de eerste sprint die we reden :
7t "tuned"
24 mikuni
selletra ontsteking
team 04 pijp
overrange

t was onderhand winter en toen maar is begonnen aan de kappenset, ik had nog een kappenset liggen die eerst op me straatrunner zaten en die ik van de zomer aan bonken had gereden.
Deze weer aan elkaar gesoldeerd met tai rippies een een hoop polyester. Toen alle voorkappen aan elkaar gepolyester/plamuurd om een grote voorkap te maken. Daarna zouden de plannen zijn om een aerox monoseatje er achterin te verwerken
zoiets :
905213912_5_-x93.jpeg


hier is het helaas nooit van gekomen wegens geld/tijd gebrek. En omdat t geldboompje onderhand ook wel leeg begon te raken, en autolak toch wel erg duur is, maar een hele lading motip spuitbussen gehaald en het frame opnieuw gespoten en de kappen in kleur gezet :

950460805_5_aVoB.jpeg


961698208_5_OIdD_1.jpeg


en zo stond de runner er bij in Sluiskil: ja ik was zenuwachtig :p

In de loop van het seizoen is het blok verbeterd met een keihin en een pvl digitaal ontsteking en voor de laatste sprint een nieuwe vertanding erin met een RF van 11.5 . Het blok heeft alleen nooit constant vermogen gegeven. En heb eigenlijk alleen de laatste sprint goede tijden kunnen rijden



kwa uiterlijk zal de runner niet zo veel veranderen, alleen het zilver wordt misschien vervangen door ander kleurtje. Alleen het blok zal veranderen,

na lisse is de sprinter zo de schuur in gegaan, zal er de komende tijd niet zo gek veel aan doen. Het enige wat we tot nu toe hebben gedaan is dat ik van de week bij Maikel van de BTB zip zijn cilinder en Roost heb gekocht.

filmpje tot slot, ik tegen Michael Gruys

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=hNnEq7hOEAQ&feature=player_embedded"]YouTube - Sbo sprint lisse;) 25-8-2010[/ame]

----------------------------------------------------------------
update 12-10
----------------------------------------------------------------
De runner is van de week uit elkaar gegaan. Alle kappen eraf geschroefd en netjes opgebergd, deze zullen opnieuw gepolyesterd en geplamuurd worden want er zitten allemaal scheurtjes in.
Frame is ook weer helemaal kaal, deze wordt opnieuw gespoten.
De kleuren worden zwart met oranje.
runner staat er nu zo bij :
1128205938_5_Z84E.jpeg


1128206055_5_TRrq.jpeg


daarna hebben we het blok uit elkaar gehaald, alles wordt overgezet naar een ander carter, die nog moet worden getuned op de cilinder.
de twee blokken :
1128206159_5_qLn4.jpeg


en we hebben gelijk even een lijstje gemaakt van de plannen voor volgend seizoen:
- nieuw voorwiel lager (of 10" velgje proberen )
- nieuw spruitstuk en luchtfilter
- carters laten tjoenen
- alles opnieuw spuiten (zwart/oranje)
- velgen opnieuw polijsten
- misschien nieuwe overrange set
- achtervertandingsasjes volledig gelagerd

dus dan zal de setup ongeveer dit worden :
7t lw en jrs tuned
carters jrs tuned
pvl digitaal
team '99 asje
keihin met serienummer
malossi overrange
malossi 14/39 primair en std secundair
xsh roost

dit was het volgens mij wel zo'n beetje. We gaan van de week vooral veel schuren en polijsten.

------------------------------------------------------------
update
------------------------------------------------------------
update 30-11-2010

Na een tijdje niks tot vrij weinig gedaan te hebben wegens gebrek aan tijd en zin toch maar weer wat gaan doen deze week.

We zijn zaterdag langs JRS scooters geweest om het nieuwe carter, nieuwe cilinder en het oude carter bij Jos af te gooien. Hij gaat nu het carter tunen en de krukas overzetten.
En gister bij de fietsenmaker langs geweest om te kijken voor een langere clamp. Hij had er nog wel een liggen die toch ergens in een hoekje lag, dus die mochten we gratis mee nemen. Het stuur zal ongeveer 3 cm meer naar voren staan met deze clamp.

Ook hadden we het idee om het stuur te polijsten....

daar hebben we nu ook spijt van, maar we hebben nog een paar maanden de tijd, dus we doen lekker rustig aan.

En we hebben besloten om toch maar niet voor een zwart/oranje scooter te gaan, omdat er nog 2 of 3 projecten hier waren die dat ook gingen doen of al gedaan hebben.
Nu besloten om hem helemaal wit te maken, met zwarte details, en veel gepolijste onderdelen.
Dus van de week maar begonnen met het schuren van de kappen.

1171689340_5_8xBU.jpeg


voorkap is al helemaal geschuurd, hij moet alleen nog ff opnieuw geplamuurd/gepolyesterd worden op sommige stukken. daarna ken die in de primer

en ook de zijkap is al bijna klaar

1171690283_5_qDCd.jpeg


zijkappen waren al zo goed als strak, dus hier zal niet zo heel veel werk meer aan zitten voordat ze gespoten wordn.

en verder hebben we het frame helemaal kaal gemaakt en op sommige stukken nog even de boor en slijptol erin gezet. het frame wordt waarschijnlijk volgende week al in de lak gezet.
1171689780_5_EQNj.jpeg



Dit was het wel zo'n beetje. Volgende week alleen nog maar schuren. Ik ben ook begonnen met het polijsten van de carterkap, zit nu op 400 met schuurpapier, dus duurt nog wel ff voordat dat klaar is. Heb er ook totaal geen zin in :p.

en als laatste : ik zag op scooterfreaks een malossi remschijf staan met allemaal van die gaten erin, maar weet iemand wat dit ongeveer in gewicht scheelt met een std remschijf ?

------
update 24-12
------------------------------------------------------------------

goedenavond
van de week bezig geweest met t frame. dat weegt nu ongeveer 8 kilo. die gaan we volgende week in de primer zetten.
en had ook me 10" voorvelgje binnen gekregen. daar even de velgrand van gepolijst
before:
1191802446_5_yGij.jpeg


after:
1191802946_5_MnPy.jpeg


ziet er wel goed uit vond ik zelf. ondertussen was me broer ook bezig met polijsten.
hier voor de helft :
1191802149_5_wMN8.jpeg


en toen dat ook klaar was, hebben we de achtervelg ook weer even gedaan, en alles bij elkaar gegooit voor een groepsfoto.
1191802261_5_RCC7.jpeg


nu nog bezig met de voorvork polijsten, en daarna aanpassen voor 10" velg en trommelrem. even kijken hoe we dat gaan doen.

en we hadden Kees ook even een pm gestuurd over de kappen. en die waren goed gekeurd, dus waarschijnlijk rijden we er volgend jaar zo bij
1191255697_5_Hsgo.jpeg


tot de volgende update

------------------------------------------
update
-------------------------------------------

vanmiddag ff bezig geweest met de kappenset en wat foto's gemaakt.

1195630956_5_F6St.jpeg


1195630720_5_t88P.jpeg


1195630516_5_iABn.jpeg


1195630294_5_7Ryc.jpeg


1195630058_5_44Vb.jpeg


1195629859_5_00ST.jpeg


--------------------------------------------------------------------------
update 29-12
-------------------------------------------------------------------------

zoo , vandaag hard bezig geweest met het verlagen. En toen kwam michael gruys langs met een nrg carter en velg zodat we even konden kijken hoe het er uit zag.

Foto's
1196909247_5_b31b.jpeg


1196907512_5_HIwj.jpeg


1196907162_5_bf1M.jpeg


we zijn zeker tevreden met het resultaat. ziet er goed uit.

---------------------------------------------------------------------
update

bedankt voor alle reacties :)!

er zal idd een ander stuur op komen, we wilden hem eerst polijsten maar dat is niet goed gegaan, het stuur is nu ook niet rond meer :p omdat we teveel met de boormachine bezig zijn geweest. zal een epc stuurtje + clamp opkomen.

Jos van JRS scooters had van de week gebeld , ons blok is bijna klaar. dus dat gaat voor. pas als we goed vermogen hebben zullen we kijken of we hem gaan spuiten. maar naar onze mening verdient zo'n kappenset gewoon een sexy kleurtje. waarschijnlijk zwart met veel metallic erin, net zoals onze voorvelg.

1191802778_5_QGse.jpeg




en me broer is donderdag bezig geweest met het frame. moet nog wel gelast worden, maar zo zal het waarschijnlijk worden. zijn wel een beetje onduidelijke foto's.

1197677413_5_sFsZ.jpeg


1197677738_5_6EaM.jpeg



Update 6-1

1204460236_5_hEH6.jpeg



Ook druk bezig geweest met de ophaning van onze kappen set .
En voor de rest stukken kap weg geslepen invb met koeling van de raditeurs en de stuuruitslag ven de voorvork. Ben alleen nu nog op zoek naar honinggraten gril of gaas om het mooi mee af te werken .
Ook de ophanging van ons tankje gemaakt .
Zet ik van de week wel fotos van op ben ik vergeten te maken:eek:

1204457995_5_-Ojb.jpeg


1204457807_5_Aq3h.jpeg


Klein min puntje aan onze kappen set is dat de naad niet helmaal in het midden zit maar ja je kan niet alles hebben.
Was wel een heel gedoe om de kappen set uit te lijnen op het frame .
Denk dat de buren me wel gehoord hebben toen dat niet helmaal wou .:X

Komende weken gaan we ons bezig houden met het afwerken en schuren van de kappen voor een strak body werk.
Het frame afwerken schuren en in een leuk kleurtje zetten .
Nog meer gewicht voorop hangen om aan de 140 kg te komen.
en dan maar is kijken wat er over blijft voor een lief kleurtje voor de kappen.
En als dat allemaal gebeurt is natuurlijk het blok lopend krijgen en afstellen

Hier nog wat fotos.
1204459363_5_uf7H.jpeg


1204459202_5_dJCE.jpeg


1204458913_5_XBTV.jpeg


1204458746_5_jvj8.jpeg



Update


Nou afgelopen weken weer aardig aan het rommelen geweest
Maar eerst nog een paar foto s waar me broer de voorvork aan t verlagen is


1225350040_5_RhY7.jpeg
1225348584_5_Os8D.jpeg


1225350949_5_uSVY.jpeg


1225409188_5_Ex0H.jpeg




Vorige week ons frame en voorvork gespoten.

1225346285_5_pg-m.jpeg



We hebben ook de voorvok gepolijst en het kroonstuk gespoten.


1225357207_5_HiN3.jpeg



En toen alles droog was natuurlijk begonnen met het monteren en opbouwen van het frame op het gemak .
Uiteindelijk heb men broer de oude buddybak aangepast om steun te geven aan de kappen onder het zitgedeelte.
En ik heb de achterstaaf gepolijst.

1225356994_5_3p4S.jpeg


We hebben ook een ander stuur plus klamp wat hem erg goed doet vinden wij.

1225357781_5_FV8m.jpeg



en uiteindelijk de verdere opbouw.


1225360321_5_-8by.jpeg


Het is nog wachten op een paar klein dingen kvs slang en benzine slang,
Remhevels, luchtfilter.
We moeten de draden nog wegwerken natuurlijk, maar we zijn er nog niet uit waar we de temp meter gaan plaatsen en zo.
EN DAN als alles binnen is , beetje sap er in gooien en mwooooooooooooooooooooop knallen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
We zijn erg benieuwd wat het gaat doen .

Hier nog wat foto s ook met de kappen er effe omheen met het nieuwe stuur.

1225360497_5_lpGX.jpeg



1225358330_5_Vv8N.jpeg


1225358676_5_iZc7.jpeg



1225359165_5_jfld.jpeg


hier nog een hoop oud ijzer bij elkaar


1225360895_5_s6U-.jpeg



Als alles van de week in elkaar zit gaan we vol op banken als de mogelijkheid er is bij jos jrs.
We willen dit jaar serieuze tijden gaan neer zetten in ieder geval onder ons eigen record
wat er wel in zit.
En zodra we tevreden zijn gaan we verder met de kappen ,kleurtje en zo .

-------
update 18-02-11

Vorige week had ik even de laatste dingetjes besteld zodat we konden gaan rijden. bestelling bestond uit :
- sd remhevelsetje
- 70mm twin air filter
- benzine slang
- kvs slang
1236722619_5_WdtW.jpeg


1236722756_5_IFdw.jpeg


en van t weekend zijn we naar het industrie terrein geweest om even te rijden. krijg alleen de filmpjes niet van me mobiel af dus dat komt nog wel een keer.
Me broer had een beugeltje gemaakt voor de trommelrem, maar deze heeft het begeven na 5 minuten.
1236722851_5_efAI.jpeg


niet echt duidelijk te zien, maar t hoort niet zo :p

filmpje inmiddels gevonden

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=cmUsp2SJhc0"]http://www.youtube.com/watch?v=cmUsp2SJhc0[/ame]

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=lEc29GHOcaU"]http://www.youtube.com/watch?v=lEc29GHOcaU[/ame]
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ziet er leuk uit, veel succes en hopen dat jullie inderdaad omloop rijden volgendjaar zoals je zij.

Je broer had me nummer genoteerd op lisse voor wat spullen, kunt me nu ook pmen als je wilt.
 
Leuk projectje, heb hem nog gezien in Lisse. Leuk dat je qua gewicht toch mee kan doen met een runner! Succes voor volgend jaar!!
 
Hoezo niet? als je een paar aanpassingen doet en een leuk vermogen onder de kont hebt zijn leuke tijden echt wel mogelijk.:)

Bij aanpassingen moet je denken aan: alle vering weg, misschien 10 inch voorvelg om lager te komen.

Ziet er goed uit voor de rest:) tot volgend jaar!
 
Het is vooral een vermogen / gewicht kwestie, en gezien hij met de runner op 143KG zit moet het best te doen zijn. Dat je scooter laag is kan wel schelen maar luchtweerstand is zo'n minimale factor op 150 meter..
 
als je nu al zo negatief bent waarom ga je dan niet voor een lichtere lagere scooter?

omdat ik vind dat het met een runner een grotere uitdaging is als met een lichtere scooter, en 7.2 vind ik wel erg snel voor een runner :O , maar ik heb dan ook geen idee wat het gaat doen met 22/23 pk

Hoezo niet? als je een paar aanpassingen doet en een leuk vermogen onder de kont hebt zijn leuke tijden echt wel mogelijk.:)

Bij aanpassingen moet je denken aan: alle vering weg, misschien 10 inch voorvelg om lager te komen.

Ziet er goed uit voor de rest:) tot volgend jaar!

leuk vermogen zal wel lukken nu, en achter is de vering al helemaal weg, wil alleen een kortere staaf. En voor willen we de voorvork nog meer verlagen, er zit nu nog zo'n 2 cm ruimte op.
en 10" velgje gaan we misschien ook wel proberen, kijken of dat wat wordt met deze voorvork.
we zullen zien :D

Het is vooral een vermogen / gewicht kwestie, en gezien hij met de runner op 143KG zit moet het best te doen zijn. Dat je scooter laag is kan wel schelen maar luchtweerstand is zo'n minimale factor op 150 meter..
vermogen/gewicht zit volgens mij wel goed, t frame gaan we nog iets verlichten en er komt een kortere achterstaaf op
 
Back
Top