SBO Stage6 CUP Info

Status
Not open for further replies.

Razma

Well-Known Member
>>>> ALGEMEEN TOPIC MET INFO


Stage6 Cup Racen? Gaaf ! Maar wat is het eigenlijk? Wat heb je nodig en hoe verloopt zo'n dag?

Racen is.... vroeg opstaan...! De wedstrijden zijn verspreid doorheen Nederland en België: van het verre zuiden (Spa-Francorchamps) tot het verre noorden (Nieuw-Weerdinge).

Bij verschillende circuits is het ook mogelijk om ter plaatse te overnachten vanaf zaterdagavond en/of tijdens een volledig weekend.

Aan het begin van het nieuwe seizoen is er een openingsdag voorzien om kennis te maken met de andere deelnemers, je vragen te stellen of ook om je startbewijs en milieumat reeds op te halen. Traditioneel is de SBO ook aanwezig op de Motorbeurs Utrecht voor alle informatie en inschrijvingen.

Trainen doorheen het jaar?
* www.pottendijk.nl - Karticircuit Nieuw-Weerdinge
* www.francorchamps-karting.be- Kartbaan Spa-Francorchamps
Informatie over deze trainingslocaties is te vinden bij kalender op de SBO website

SBO_emmen0901_S6_55.jpg



AANKOMST
Ter plaatse volg je de aanwijzing van SBO officials naar het rennerskwartier of je zoekt een eigen plaatsje uit voor tent, bus, machine en/of aanhanger. Adressen van de circuits worden per email bekend gemaakt, maar zijn ook op de website te vinden. Ook het dagprogramma en extra informatie krijg je voor de wedstrijddag in de mailbox.

Gebruik bij het sleutelen steeds de verplichte milieumat die bij het begin van het seizoen (of bij de inschrijving) aangekocht moet worden. Ook een brandblusser bij de machine en tent op het rennerskwartier is verplicht.

INSCHRIJVING
Inchrijving en technische keuring voor de wedstrijd is vanaf 8u15 in de kantine van het circuit.

Wat moet je meebrengen voor de inschrijving?
* MON licentie
* Inschrijfgeld (per wedstrijd incl. transponderhuur)
In ruil ontvang je het inschrijfbewijs in de vorm van een sticker die op de scooter bevestigd wordt en de transponder.

TECHNSICHE KEURING
Wat moet je meebrengen naar de technische keuring?
* Machine inclusief de inschrijfsticker duidelijk zichtbaar
* Eerste maal pak, helm, laarzen, handschoenen en rugprotector voor keuring
* Heb je een tweede scooter als reserve? Dan moet ook deze gekeurd worden

SBO_emmen0901_S6_31.jpg


Het transpondersysteem berekend alle rondetijden, snelste tijden, gemiddelde snelheid en uiteraard ook het eindresultaat. Alle (trainings)tijden en ook de startopstelling wordt uitgehangen op het 'tijdenbord' samen met het aantal wedstrijdronden dat gereden wordt per klasse.

SBO_emmen0901_S6_13.jpg


VRIJE TRAINING
Bij de vrije training worden klassen met meer dan +/- 30 rijders verdeeld in een groep met oneven en even startnummers voor een oefentraining volgens het tijdschema.

SBO_emmen0901_S6_45.jpg


Bij het opstellen in het gesloten park controleer je altijd even of je transponder goed bevestigd is en de verantwoordelijke van het 'parc fermé' kan dan ook je rugprotector of andere kleding checken. Omdat er geen vaste startopstelling is bij de eerste training wordt er gewoon achteraan de rij aangesloten voor de toegang naar het circuit.

SBO_emmen0901_S6_26.jpg


Het is toegelaten om tijdens de trainingen de baan via het gesloten park weer te verlaten met bijv. technische problemen of om te wisselen met een reserve machine (met dezelfde startnummers en volgens technisch reglement).

Na de vrije training en tijdstraining is het ook steeds mogelijk het gewicht van de scooter of pitbike te laten controleren bij de TC (Technische Controle) voor de bepaling van het minimum gewicht.

SLEUTELEN
Bij racen hoort uiteraard heel wat uurtjes sleutelen.. In het rennerskwartier en als voorbereiding van het seizoen en elke race. Veel racescooters en pitbikes worden na elke wedstrijd volledig nagekeken, schoongemaakt en ook verder ontwikkeld...

Tijdens een wedstrijddag wordt vaak nog de afstelling verbeterd, maar soms ook volledige blokrevisies indien nodig. Ook het rijwielgedeelte vraagt veel aandacht bij nieuwe circuits als veerafstellingen, bandenkeuze en bandenspanning...

SBO_emmen0901_S6_40.jpg


Hoever met de ontwikkeling van een scooter wordt gegaan is afhankelijk van budget en tijd: van speciale cilinders tot volledige dataloggers, bandenwarmers en op maat gemaakte veringen en/of voorvorken.

Ook de ervaring van de rijder, de know-how van het team en mechanic is zeer belangrijk.

TIJDSTRAINING
Tijdens deze tweede training wordt de snelste rondetijd per rijder genomen als kwalificatie voor de wedstrijd. Er wordt dan gestart op volgorde van de snelste tijden per klasse dus. Ook tijdens deze training mag je de baan vroegtijdig verlaten of omruilen van machine indien deze door de TC is goedgekeurd.

Na de tijdstraining wordt steeds een middagpauze gehouden, waarna er gestart wordt met de wedstrijden zelf. De startopstellingen worden dan uitgehangen zodat je weet waar je moet opstellen in het gesloten park.

SBO_emmen0901_S6_6.jpg


Om gebruik van benzinetoevoegingen of 'race-benzine' met hoger octaan te voorkomen kan de SBO een rijder verplichten met door de SBO aangeleverde benzine de wedstrijd te rijden.

OPWARMRONDE EN STARTOPSTELLING
Voor de wedstrijd wordt in het gesloten park opgesteld volgens 'startopstelling'.

SBO_emmen0901_S6_25.jpg


SBO_emmen0901_S6_29.jpg


Na de controle van de plaatsen wordt één ronde gereden als opwarming tot aan start/finish waar iedereen de plaatsen op het startgrid inneemt.

Indien een rijder ten val komt wordt de gele vlag gezwaaid als waarschuwing. Inhalen is dan ten strengste verboden. Wordt de wedstrijd wegens onvoorziene omstandigheden of een (vermoedelijk) ernstig ongeval stopgezet, dan wordt de rode vlag vertoont. De zwarte vlag geeft uitsluiting van een deelnemer voor de betreffende wedstrijd of training.

START en RACE
Wanneer de groene vlag weg gehaald wordt gaan de startlichten aan.

Het aantal ronden dat gereden wordt is afhankelijk van het verloop van de dagplanning. Wegens onvoorziene omstandigheden of het wachten na een calamiteit is het mogelijk dat het aantal ronden wordt ingekort.

Bij het inrijden van de pits na de wedstrijd worden alle machines (en rijders indien van toepassing) gewogen voor de bepaling van het minimum gewicht. De transponders worden na de laatste wedstrijd weer ingenomen bij het afrijden van het circuit.

SBO_emmen0901_S6_32.jpg


Na het einde van de race worden de resultaten uitgehangen en de winnaars gehuldigd tijdens de 'prijsuitreiking' in de kantine van het circuit.

Voor de uiteindelijke jaaroverwinning telt het totaal aantal punten verzameld over alle wedstrijden.

RACEN, WAAR REKENING MEE HOUDEN?Natuurlijk allereerst het voltooien van je inschrijving voor het seizoen. Hou ook rekening met vervoerskosten en 'betrouwbaar' vervoer voor elke race & benzine en/of dieselkosten hiervoor.

Vergeet geen jerrycan met extra benzine voor de racescooter & olie.

Maak het eerste seizoen een lijstje met onderdelen, kleding en andere dingen die je moet meenemen tijdens een raceweekend of één racedag...

Overzicht belangrijkste dingen die je moet meenemen naar een wedstrijddag:

-Scooter
-Brandstof (liter of 10/15)
-Olie
-Gereedschap
-Reserveonderdelen
-Milieumat
-Raceoverall / Helm / Laarzen / Handschoenen / Rugprotector
-Dag/Jaarinschrijving

VERPLICHTE KLEDING
* Helm
* Lederen race overall (ééndelig)
* Handschoenen & laarzen
* Rugprotector

SBO_emmen0901_S6_20.jpg



Tip: Januari/februari zijn er steeds aanbiedingen bij verschillende motorzaken met raceoveralls van het afgelopen jaar in de aanbieding. Ook tweedehands is voor weinig een goed pak te vinden.

SCOOTER/PITBIKE EN ONDERDELEN
Veel is afhankelijk van het beschikbare budget voor tuning, ontwikkeling en onderdelen. Hou rekening met kosten van reserve onderdelen als zuigers, rollen, v-snaren enzo...

De scooter of pitbike zelf kan je nieuw of tweedehands aanschaffen (met of zonder lichte schade) of bijv. een oude machine...


EEN DAGJE UIT HET LEVEN VAN EEN STAGE6 RACER - De ervaring van racedag "uit het rennerskwartier"

De meeste racers komen rond een uur of half 8 á 8 uur aan. Dan kunnen ze alvast de tent opzetten, de scooters uitladen, een bakkie doen en even met de andere coureurs kletsen. Vaak zijn er ook al een aantal teams de avond van te voren aanwezig, die hoeven dan niet om 5 uur op om op tijd aanwezig te zijn en ’s avonds is het vaak nog gezellig ook in het rennerskwartier met wat muziek en een drankje.

Om half 9 begint de inschrijving en sta je met zijn allen gezellig in de rij. Na het inschrijven pak je de scooter en loop je richting de keuring die vanaf 9 uur begint. Daar staan een aantal mensen klaar om je scooter technisch te keuren. Er word zeer nauw gelet op borging, remmerij en de noodstop omdat deze de veiligheid ten goede komen. Ook word er gekeken of je scooter voldoet aan de specifieke technische eisen van je klasse. Als alles in orde is krijg je de goedkeuringssticker en zo niet dan krijg je nog de kans om het in orde te brengen en later terug te komen voor een herkeuring. Geen sticker betekent trouwens geen race, dus daar moet je voor oppassen.

Het keuren achter de rug dan mag je de baan op. Als je Stage6 Basic rijdt dan mag je om 10 uur de baan op, dat is al redelijk snel na het keuren over het algemeen dus eigenlijk moet je vrijwel direct je pak in, helmpje op en nog even wat benzine erin, want dat vergeet je altijd op de een of andere manier. Dan loop je naar de baan en houdt het crewlid dat Parc Fermé beheert je tegen omdat de baan nog niet vrij is. Hij controleert ook op je keuringssticker en of je de verplichte beschermende kledij draagt. Als de baancommissarissen de baan vrijgeven mag er gereden worden. Je mag de baan op en je 1e 10 minuten training zijn een feit. Je zit er koud op dus een beetje kijken wat de scooter doet of je misschien wat met de rollen moet spelen, de vering net wat anders of het zadeltje een standje hoger. Dat pas je dan aan voor de 2e training of misschien zelf al tijdens de 1e en dan kijk je of alles goed voelt. Na 10 minuten mag de volgende klasse en kan jij even relax zitten of kijken aan de baan. Dat laatste is erg slim omdat je dan kan zien waar de anderen remmen en insturen. Alleen red je het namelijk niet en niemand gaat het je leren, dus observeren en beredeneren is aan de orde van de dag als racer.

Na de trainingen krijg je de kwalificatie deze 20 minuten rijden bepalen voor een groot deel hoe je races gaan zijn. Waar sta je in het startveld, moet je wegrijden bij de massa of de massa inhalen, start je in de A of de B groep. Als er veel racers zijn word de groep namelijk opgesplitst in 2 en aan de hand van je kwalificatie mag je dan in de snelle dan wel trage groep rijden. Maar dat terzijde je moet doorlopen naar je kwalificatie, want uiteraard ben je te laat begonnen met je pak aan te trekken. Of ja het pak ging niet snel genoeg aan en je laarzen waren koud. Je stapt op en je doet je ding. Als Stage6 Basic rijder start je als eerste en vervolgens moet je na de kwalificatie vaak wachten tot de Open70 klaar is met rijden. Spanning alom is het dan. De meeste racers lopen even bij elkaar langs en dan hoor je ze dingen zeggen als ik liep op je in of ik deed mijn best even niet en vooral het laatste rondje was snel. Je weet het eigenlijk allemaal niet zeker, maar dat maakt het stukken leuker. Dan worden de tijden opgehangen op het bord en is het dringen geblazen. Dan is het vaak opluchting en teleurstelling, maar ook dat hoort helaas bij racen het kan niet altijd gaan als je wilt en soms gaat het beter als je dacht.

Dan komt de race eraan, maar eerst een middagpauze. Even wat eten en drinken en vaak nog een beetje sleutelen om de machine piekfijn in orde te hebben. Nog wat rondlopen en kletsen en dan moet je toch alweer het pak in. Aankleden en naar Parc Fermé, daar word je deze keer opgesteld voordat je het circuit op mag. Bij de training en kwalificatie mag je oprijden wanneer je wilt. Bij de race heb je een plek en die word je van te voren al aangewezen zodat er op het circuit zelf minder tijd nodig is om de wedstrijd te kunnen starten. Dan volgt de warmdraaironde en soms zelfs 2 waarin je niet mag inhalen en dan is het opstellen voor de start vanuit stilstand. De MON official staat met de rode vlag in de lucht en de wedstrijdleider controleert nogmaals de posities op het moment dat hij de groene vlag aan de official geeft loopt deze naar de startlichten. Ze springen op rood en de toeren schieten bij iedereen omhoog op het moment dat de lichten uitgaan mag je wegrijden en is het een drukte van jewelste richting eerste bocht. Welke lijn moet je kiezen, blijf je buiten en ga je er omheen of duik je naar binnen om te verdedigen en kan je dat wel doen of rijd er al iemand op die plek. Zonder kleerscheuren kom je de eerste bocht door en dan is het je ritme zoeken en als het je lukt aanpikken bij de snellere jongens voor je of een gat slaan met de jongens achter je. En dan komt het belangrijkste gedeelte de hele wedstrijd blijven zitten, want als je eraf gaat heb je helemaal niks natuurlijk. En dan het bordje laatste ronde, nog 1 te gaan en ik zit nog, misschien nog aanzetten om die voor me nog even voorbij te gaan of juist aanzetten om die achter mij daar te houden. En uiteindelijk is het zover de geblokte vlag valt en je eerste race zit erop. Super gedaan! Maar we rijden 2 races per wedstrijddag dus snel weer naar het rennerskwartier om daar wat rust te pakken voor de volgende.

Na de 2e race volgt de prijsuitreiking, als Stage6 Basic rijder ben je meestal als eerste klaar met je races dus je kan alvast je plek wat opruimen, de spullen inladen en even bij de andere klassen kijken. Daarna is het naar de prijsuitreiking om misschien wel je eigen beker in ontvangst te nemen, zo niet dan is het natuurlijk ook altijd leuk om even voor de anderen te klappen en te juichen!

Als allerlaatste blijft er nog maar 1 ding over. De deur van de wagen dichttrekken en lekker naar huis om daar in bed te vallen, want moe dat ben je na een dag racen in ieder geval zeker wel.


DO YOU DARE ?
Waarom Stage6 Cup?
Het is een betaalbare opstapklasse om te beginnen met racen. Door het gebruik van verplichte Stage6 onderdelen blijft het budget beperkt, evenals de verschillen tussen de deelnemende machines. Het komt dus echt op goed sturen aan !

- Na de inschrijving ontvang je een login waar je via een speciale webshop betaalbaar je Stage6 onderdelen kan aankopen!
- Een leuke klasse met elk jaar vele nieuwe startende rijders, je bent dus niet de enige die voor het eerst het circuit op gaat!
... en natuurlijk nog veel meer voordelen voor de rijders, powered by Stage6 !

SBO_emmen0901_S6_58.jpg



Meer weten?
www.StichtingSBO.nl
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Status
Not open for further replies.
Back
Top