SBO Sprints 08 - Eindhoven - 14 September

Status
Not open for further replies.
staat het stukje film ook al op TMF toevallig ? daar staat tot aflevering 5..
of staat die er nog niet op?
 
ben benieuwd of ik er nog in voor kom,
zag de camera man mooi in de hoek staan, dus ik dacht dat zal die weten en dus zal ik hem eens even mijn achterband laten ruiken!
majaa resultaat: wheelspin van ik weet niet hoeveel meters :O

heb er nog wel een foto van
 
Foto-GAIUFAWL.jpg


Foto-Y3C6FU44.jpg




en dan voor de danny fans:

Foto-WDXOITJA.jpg
 
ben benieuwd of ik er nog in voor kom,
zag de camera man mooi in de hoek staan, dus ik dacht dat zal die weten en dus zal ik hem eens even mijn achterband laten ruiken!
majaa resultaat: wheelspin van ik weet niet hoeveel meters :O

heb er nog wel een foto van

Je wilt dus beweren dat je Doordat je hebt geburnd je meer wielspin als normaal hebt? Weet je uberhaupt wel waarom de meesten burnen voor de start. niet voor de show of omdat iedereen het doet hoor.:X
 
Nou dat laatste twijfel ik nog wel om.

Als je echt lang burnt en daarna even wacht kun je wel veel wheelspin krijgen doordat het rubber van je band verbrand / hard is geworden.
 
maar wieger , veel beunhazen burnen 5 meter voor de sensors , dan zit heel je band al weer vol rubber :p:p

en daarbij komt nog 80 % hoeft niet te burnen , dat is voor de show want ierdereen doet het immers , en bij een 13 inch velg is het al helemaal niet van belang!
 
ookal heb je geen last van wheelspin, dan nog is burnen handig om je blok ff leeg te burnen van alle olie en benzine resten die er teveel inzitten vanwege het stationair lopen voor de start. Zo draaitie bmij iig net wat lekkerder onderin na het burnen.

maargoed, beetje offtopic misschien :rolleyes:
 
Nee burnen is je band opwarmen ;) Verbranden is als hij een zo hoge temperatuur bereikt dat de rubber smelt !

Wat veroorzaakt dan volgens jou de rook bij het 'opwarmen'?

Je burnt om je band schoon te maken en om een laagje eraf te slijten/verbranden, om zo een nog zachtere compond te krijgen en om de band te laten plakken.

(even het verhaal om je overbrenging op te warmen/ carter door de spoelen achterwege gelaten)
 
Misschien heb ik niet op alle vlakken gelijk maar je band te warm laten worden is in iedergeval zeker weten niet goed. Enkele quotes van diverse sites:

doe je ze te veel opwarmen dan overhit je ze en dan smelten ze letterlijk weg en krijg je zo;n oliewaas vlek op de band en dan zijn ze verbrand, je kan ze dan zo goed als weggooien, tenzij je voor of achter minder grip wilt hebben en er je balans mee aanpast. wat bijv met een gebruikte band veel bedaan word als ie nog niet is versleten ( als er nog diepte zit op de dimples over het hele loopvlak) is met een verfföhn en een plamuurmes de pickup eraf snijden, de pickup is zachter van samenstelling dan het loopvlak van de band dus je snijd het er zo vanaf als je de pickup zacht/warm maakt

Uit ervaring weet ieder coureur dat wanneer een band warm is geweest en weer afkoelt, deze band grip zal verliezen.
Want net zoals koekjes uit de oven, hard een band ook uit tijdens het koelproces.

Banden zijn zowel mechanisch als chemisch ontzettend complex, maar we houden het simpel en beschrijven alleen de effecten en voordelen die er optreden.

Op sommige banden zie je bij (te snel) afkoelen een blauwe waas ontstaan wanneer de oliën naar de oppervlakte trekken en er oxidatie ontstaat. Als je band deze warmte cyclus ondergaat verminderd de grip, hard het rubber uit en verminderd de levensduur aanzienlijk. Bandenfabrikanten spreken in dit geval van “the slick goes of” wat gewoon betekent dat de beste grip van de band verdwenen is.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top