SBO Races - Slapgeouwehoer topic #7

Status
Not open for further replies.
En de basic vind ik nou ook niet echt een budgetklasse.

Je slaat de spijker op zijn kop, dat zou het namelijk wel moeten zijn zoals Ge ookal aangeeft. Goedkoop zal racen nooit worden en het is heel moeilijk om een budget klasse te maken aangezien de mensen voorin er op de een of andere manier altijd wel weer voor zorgen dat het duur gaat worden. Je kan een goedkope cilinder uitkiezen, maar die kan je voor heel veel geld laten tunen en is het idee van een budget klasse weer weg, dit geldt ook voor een hoop andere onderdelen. Bij banden is het inderdaad heel makkelijk, mits er genoeg voorraad is zou je een stage6 band kunnen verplichten of iig de PMT's verbieden.

10 races = 20 x PMT = 1800 euro
10 races = 6x dunlop = 350 euro

Het lijkt mij in ieder geval een erg goed idee, makkelijk uit te voeren, makkelijk controleerbaar.
 
Instap is iets anders als budget, want sommige onderdelen zijn goedkoper in de open dan in de basic.

Mee eens, daarom zou het kiezen voor de gulden middenweg het beste zijn. Jij doelt waarschijnlijk op de ontsteking...hpi is bijvoorbeeld goedkoper. Maar als je de ontsteking vrijgeeft gaan er weer mensen met carmo/ignitech/hpi programmeerbaar rijden en dat KAN voor sommige mensen ook heel erg duur worden. Het lijkt mij zeker goed om de ontsteking vast te houden, wellicht valt er met Scooter Attack/Euroscooters te regelen dat zij een voorraad stage6 slicks in stand kunnen houden en deze voor een mooie prijs aan kunnen bieden aan stage6cup rijders.
 
Je hebt nu in beide gevallen wel gelijk, maar ik vind banden gelijk staan met de vering.
Met goed afgestelde vering kun je ook veel harder door de bochten/remmen dan met slechte vering.
Waarom mogen deze dan wel van mallossi/ polini/ rpm zijn.

Precies hetzelfde met de banden.
Maar dit word denk ik zelf een discussie wat toch weer helemaal nergens heen gaat.
Zo kunnen we over meer dingen gaan zeuren die eigenlijk toch anders moeten in het klassement.

Gewoon zo laten, en ik denk dat Mike perfect laat zien dat je in de basic hard kunt gaan zonder PMT.
 
mja opzich geen 'onzinnige' discussie.. alleen gaan de discussies @ het forum vaak over in heen en weer geschreeuw :+

banden is imo best een discussie punt.. net als de vering..
wellicht iets voor volgend (miss komend jaar?) een (echte) instapklasse maken..
waarbij je de PMT's uitschakelt, wellicht een restrictie legt op de vering (hoe weet ik niet?) , vlinder poort cilinder eruit laat..
Hier is natuurlijk wel eens vaker over gesproken natuurlijk :) maar miss dat er nu een concreet concept komt?
 
Nee vering kan je niet vergelijken met banden. Ik heb ooit een setje rs24/10 gekocht en met 90€ per jaar revisie gebruik ik deze nu al 4 seizoenen. De vering kost me nu €150,- per jaar. Dit gaat over €150 euro per race.

Dat Mike races wint heb je een punt.
 
Last edited:
Roep dan een Pro cup in het leven als het zo nodig een budget klasse moet worden.
Stage6 pro cilinder+uitlaat en std ontsteking dunlop bandjes etc.
 
De pro cup is al eens geprobeerd maar dat was niet echt een succes icm de RT cilinder. Banden is heel anders dan schokbrekers, ontstekingen etc. Als je dat soort dingen gaat aanpassen in het reglement moet iedereen weer andere onderdelen gaan kopen en dat maakt het juist duur. Daarentegen gaat iedereen nieuwe banden monteren voor de 1e race...

De stage6 cup is prima zoals die is, ik zou niet teveel aanpassen aan de reglementen. Maar als er iets een simpele oplossing is die iedereen geld gaat besparen is het wel het verbieden van PMT banden.

En dat Mike zonder PMT's hard rond gaat betekend alleen maar dat hij nog harder kan MET PMT's ;)
 
Verplichte Stage6-banden is toch niet heeeeel erg absurt in de stage6-cup? of ligt dat aan mij ;)?

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van deze discussie. Ik vond € 50,- per TT91 al een flinke prijs, kan je nagaan als je banden dubbel zo duur zijn, en dubbel zo hard slijten....:(. Competatief rijden gaat dan serieus geld kosten als jonge coureur....
 
In de stage6 cup, waar relatief langzaam wordt gereden met lagere vermogens, kun je mij niet vertellen dat jemaar 1 dag met een setje doet. Ik heb een heel seizoen op 1 set gereden.
 
In de stage6 cup, waar relatief langzaam wordt gereden met lagere vermogens, kun je mij niet vertellen dat jemaar 1 dag met een setje doet. Ik heb een heel seizoen op 1 set gereden.

In dat geval is het natuurlijk prima te doen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de toppers er 2 per racedag gebruiken en jij 2 per 10 racedagen.

1. Je rijdt echt heel erg langzaam
2. Je bent de enige die zijn bandenspanning en schokbrekers in orde heeft
3. Je merkt niet dat je banden versleten zijn omdat je nog steeds redelijke grip hebt.

Ik kies voor optie 3. Vaak is het zo dat een band 100% grip geeft in de eerste 20 rondes dat hij wordt gebruikt. Vervolgens is de buitenste laag eraf en kan je nog heeeeeeeeeeeeel lang met 70% of 80% van de grip door blijven rijden.

Net als met een snaar of drukveer. Als hij nieuw is loopt het ding op 100% power. Komt je snaar onder de 18mm kan je er nog prima een paar races mee rijden maar mist hij net dat extra beetje grip.
 
De opstap drempel voor nieuwe rijders in de stage6 cup is vrij hoog en de rijders die er alsnog durven aan te beginnen nog zonder een tuner en met onderdelen die niet of weinig bewerkt zijn worden op het rechte eind vlot voorbij gereden en soms wel met de vinger gewezen dat ze in de weg komen rijden.

Een opstapklasse met wat beperkingen op tuning en max op het aantal jaren deelname is een goed idee.
vb, stage 6 pro cilinder. -cilinderkop mag niet aangepast worden
-zuiger stage 6 pro
-enkel de uitlaatpoort mag bewerkt worden
stage 6 pro uitlaat en flens die men niet mag aanpassen.

En regelmatig alles laten demonteren na de race

De rest mag hetzelvde als in de stage 6 basic ,dan zijn de kosten niet te hoog als je wilt of moet overstappen.
 
In de stage6 cup, waar relatief langzaam wordt gereden met lagere vermogens, kun je mij niet vertellen dat jemaar 1 dag met een setje doet. Ik heb een heel seizoen op 1 set gereden.

Ik weet niet van andere maar Richard (#13) en Mitchell hebben vrijwel gelijke slijtage.
 
Een opstapklasse met wat beperkingen op tuning en max op het aantal jaren deelname is een goed idee.
vb, stage 6 pro cilinder. -cilinderkop mag niet aangepast worden
-zuiger stage 6 pro
-enkel de uitlaatpoort mag bewerkt worden
stage 6 pro uitlaat en flens die men niet mag aanpassen.

En regelmatig alles laten demonteren na de race

Het idee is leuk, maar in het verleden is gebleken dat dit echt niet te handhaven is. Er is gewoon te weinig crew om elke race weer verschillende blokken open te trekken om te kijken of de uitlaatpoort is aangepast, of de kop standaard is etc. Daarnaast is het allemaal zo te maken dat je aanpassingen nieteens ziet. Iemand die strak kan draaien kan een kop een kleine aanpassing geven zonder dat jij het ziet. Ik kan een uitlaatpoort lichtjes bewerken en vervolgens zandstralen zodat je het ook niet meer kan zien.

Daarnaast zitten er mega grote verschillen qua timing in de cilinders, zo kan iemand heel veel pech of juist geluk hebben, er kan zo een pk verschil zitten tussen 2 standaard racing cilinders.

Ik wil het heel graag met je eens zijn, want het zou super zijn als je zo'n opstapklasse kan maken maar dat is gewoon niet te doen.
 
gewoon de stage 6 klasse laten zoals het is. Alleen de banden keuze kan nu een issue zijn, aangezien de banden gelijk trekken het weer leuk en betaalbaar maakt.
 
Dan zou je de testbank weer tevoorschijn moeten halen en max vermogen/koppel moeten opgeven.

Yep en jij weet ook dat dat bij een 4tact nog wel redelijk te doen is maar bij een 2tact vrijwel onmogelijk is. Heeft Tim zin om zijn visie over de banden kwestie te geven? Ik kan overigens begrijpen dat hij zich hier niet in wil mengen...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top