SBO Jog

JoostRiet

Well-Known Member
Wegens verzoek van verschillende mensen dan toch een projectpage van onze Jog!

Mijn naam is Joost van 't Riet, ik ben 26 jaar oud en woon in Nieuwkoop. Komend seizoen gaan mijn broertje Arris en ik meedoen aan de SBO sprints met onze Jog.

In het verleden was ik helemaal gek van scooters en uiteraard ook op dé evenementen geweest zoals: Lelystad weekend (2x), Jubbega sprints(meerdere keren), Speelmansplaten weekend etc...

Hier een paar pictures uit de oude doos :W

smp131wq.png


Speelmansplaten Max Biatch-Speed 70 6T 19,0 PK

1401115334377.jpg


Jubbega 2004/5? Sonic-Evo 70


Dit is inmiddels alweer een lange tijd geleden, inmiddels helemaal gesettled (huisje, boompje, beestje je kent het) en weer wat meer vrije tijd. Aangezien ik graag aan het rommelen ben en ik niet over voldoende ruimte aan huis beschik voor een hobby auto, hebben mijn broertje en ik besloten te gaan sprinten.

In vroegere tijden heb ik altijd met minarelli blokken gereden (SR Stealth, SR Max Biaggi, Sonic) dus deze keuze was snel gemaakt. Aangezien het financieel gezien erg interessant is om een bestaande scooter te kopen in plaats van een complete scooter op te bouwen (je blijft Hollander), zijn we Marktplaats en de forums gaan afstruinen. Afgelopen juni in contact gekomen met Marnix die een Jog te koop had staan met een leuke setup. Afgesproken om een keer te gaan kijken en na een gastvrij ontvangst besloten de Jog gelijk mee te nemen. Thuis gekomen het één en ander los geschroeft en tot de conclusie gekomen dat dit een mooie basis voor onze sprinter is.

Aangezien het seizoen al in volle gang was hebben we besloten vanaf 2012 mee te gaan doen en indien mogelijk nog een daginschrijving in 2011 te pakken (niet meer van gekomen door werk en andere verplichtingen). Na een aantal weken de Jog in elkaar geprakt en even gaan knallen op het lokale industrieterrein.

22414718841983120382510.jpg


Duidelijk een blokje met een hoop potentie, maar er is nog wel het één en ander aan werk te verrichten.

Zoals eerder gezegd is het helaas niet van een daginschrijving gekomen, maar nog wel naar een shankie 'meeting' geweest op zandvoort :L Deze middag ook voor het eerst met de Jog de bank op geweest met als resultaat een redelijke 21 PK, maar met een keurige grafiek!

Goed, 2011 zat er op en we konden dus met de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen gaan beginnen. Aangezien het blok waarschijnlijk al aardig wat uurtjes er op heeft zitten hebben we besloten alles uit elkaar te trekken en van verse onderdelen te voorzien. Cilinder naar Fred Motoren gebracht om even op te meten, poetsen en van een ander type zuigertje te voorzien. Hiernaast ben ik er nog niet helemaal uit wat ik met de inlaat aan moet, twijfel tussen een aantal opties dus de bank zal het wellicht uit moeten gaan wijzen. De Jog was voorzien van een Reich pompje wat ik persoonlijk ontzettende jeuk dingen vind, deze dus geswapt voor een good old Bosch pompje.

De Jog werd was niet voorzien van achterlicht en koplamp en dit vond ik een beetje 'kaal' ogen. Via Ajairos een koplampunit en achterlampunit gekocht en deze getjoend (zwart gespoten en van gaten voorzien)

img2012010800199.jpg


img2012010800202.jpg


De Jog was nog voorzien van een schokdempert, deze ook ingeruild voor een aluminium alternatief. Hiernaast was de onderkuip ook niet gemonteerd wat ik niet echt mooi vind, deze er maar op geschroeft en waterpompje weg gewerkt.

img2011091000112.jpg


Van adviseur en SBO-deelnemer Gruys een bandje overgenomen:

img2012010800205.jpg


Old vs. New

Motorisch zoals gezegd een mooie basis, cilindertje ziet er inderdaad heel strak uit dus alle credits naar Mart Roks. Momenteel alles schoongemaakt en van verse lagers voorzien.

img2012010800195.jpg


img2012010800197.jpg


Qua inlaattraject heb ik nog enige twijfels wat te doen. We overwegen momenteel meerdere opties en wellicht dat een run op de bank uitkomst moet bieden. Betreft de uitlaat zijn we er helemaal uit, het wordt de Evo 6 uitlaat:

img2012010800210.jpg


O nee, deze hadden we bewaard om ooit aan de muur te hangen 8P

Het wordt een C21, en wellicht dat we nog wat gaan testen met een C30 of Roost (iemand tips?)

img2012010800209.jpg


Tot slot vond ik de standaard voorvok met schijf, klauw en velg wel erg zwaar, opnieuw via Ajairos wat leuks op de kop getikt:

img2012010800203.jpg


{! Setup:

MHR Speed 70cc Mart Roks
Carters Mart Roks
MHR RHQ 85mm drijfstang
MHR Overrange
MHR Deltaclutch & Wingbell
V-Force/VL14
Mart Roks inlaat/Malossi draaibaar/Stage 6
28mm Keihin
Twins PVL
C21

Het valt me sowieso op dat in vergelijking met een jaar of 5 geleden er nogal wat veranderingen zijn. Borgen, milieumatten, bodyprotectors, doktersverklaringen en dat soort ongein. Iets wat vroeger dus niet nodig was (mannen van staal, pullen van hout je kent het). Daar staat tegenover dat de vermogens ook flink gestegen zijn. Vroeger was je aardig de bink met je 20pk terwijl ik het gevoel heb dat je nu toch minimaal met een 23 pk op de proppen moet komen om aardig mee te kunnen doen.

Anyway, de volgende dingen staan nog op de planning:

-nieuwe voorvork monteren en velgje zwart blubberren
-banken/afstellen (wellicht wat experimenteren met het inlaattraject)
-generale repetitie voor de coureur houden

We will keep you posted!:7

15-1-2012

Kleine update; goed nieuws (2x) en slecht nieuws (2x), laten we maar met het goede beginnen:

Om te beginnen nieuwe zuigert is afgehaald bij Fred, ook cilindertje ziet er weer als nieuw uit na het onderhoud:

img2012011400215.jpg


Hiernaast nog een paddockje gescoord op dat andere forum, ding heeft een kleur waarvan ik me af vraag hoe je het in je hoofd haalt om 'm zo to spuiten;

img2012011400216.jpg


Even stralen en zwart poedercoaten of thermisch verzinken is geen overbodige luxe naar wij dachten.

Aangezien m'n tapeindjes hier op zoveel commentaar konden rekenen besloten de hele 'wig' er vanaf te halen en het spruitstuk er direct op te schroeven. Inmiddels is er als het goed is een Polini draaibaar spruitstuk onderweg zodat we wat kunnen testen!

img2012011500218.jpg


Nu maar over op de keiharde realiteit, wou het blokje er even onder schroeven om de stand van de carb te checken. Gebeurt er dus dit:

img2012011500219.jpg


Moet er niet aan denken wat de gevolgen zouden zijn als dit tijdens de eerste rit of SBO sprint gebeurd zou zijn! Gauw op zoek naar een kwalitatief betere uitvoering, was sowieso al een beetje een beun ding.....

Hiernaast bleek de uitgang aan de CDI voor de dodemans letterlijk en figuurlijk aan een zijden draadje te hangen;

img2012011500220.jpg


Dit is ook vrij lullig, zeker als je ziet waar hij losgekomen is. Iemand tips; solderen of voor een nieuwe CDI gaan (enig idee wat de kosten hiervan zijn?) Kan de CDI zelf niet uit elkaar schroeven aangezien hij dichtgegoten is....

3-3-2012

Alweer een tijdje geleden dat we wat van onze kant hebben laten horen. Inmiddels ligt de vrieskou gelukkig weer achter ons en is het weer wat aangenamer om te beunen.

CDI is gefixt, ook via Bace een nieuw achterstaafje kunne kopen; hoop dat dit exemplaar het langer volhoudt 8P Hiernaast een Polini Draaibaar gekocht bij Mikey en gelijjk ook maar 2 lichtgewicht remhandeltjes laten meesturen. Had zelf ook nog een VL14 liggen uit een grijs verleden, kunnen we ook mooi mee testen.

img2012012800230.jpg


Hiernaast wat spulletjes opgehaald bij de coater, gewoon simpel zwart.

nieuwkoop2012022800253.jpg


Het Polini spruitstukje gemonteerd en voor het eerst weer gestart met de nieuwe zuiger. Blokje loopt mooi, maar is nog wel wat afstelwerk nodig. Hiernaast de gecoate spullen erop geschroeft en red bull tuning:

nieuwkoop2012030300265.jpg


De aluminium voorvork zit er inmiddels ook in, velgje even mooi zwart laten mee coaten met de andere meuk. Via Inne van Stickerdump wat stickers gepsponsord gekregen: thanks!!!:love:

nieuwkoop2012030300264.jpg
[/URL]

Begint nu echt wat te worden, totaalplaatje:

nieuwkoop2012030300263.jpg
[/URL]

Dingen die op korte termijn nog moeten gebeuren:

-banken, wil ook beslist verschil tussen draaibaar spruitstuk en gewoon spruitstuk testen. Hiernaast een C30 proberen.
-Wellicht ander zadelhoesje aangezien deze flink ranzig is
-Knallen op het lokale industrieterrein om te zien of het lekker loopt
-Subframe vastlassen(?)
-Achterspoiler (laten) spuiten aangezien de vellen er nog net niet aan hangen
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Netjes, ik zou het bij een yasuni pijp houden.
Die inlaat zou ik die tapeindes wel inkorten of idd een andere erop. je kunt evt dat spruitstuk ook meteen op het membraan monteren.

Ben benieuwd.
 
door de veranderingen word hij er wel mooier op :).
ben benieuwt hoe veel meer je nog uit het blokje gaat halen.

edit; was die sonic die jij had de scary sonic oid?
 
Last edited:
Ik moest wel ff lachen bij die inlaat, hoe de gemonteerd zit :p

De rest ziet er een stuk netter uit, ben benieuwd wat jij/jullie gaan presteren volgend jaar :)
Succes !
 
Thanks voor alle feedback!!!

Tapeinden in het spruitstuk zijn inderdaad nogal beun...Toen we het blok in elkaar ging zetten bleek het draad in het teflon wigje aan gort te zijn, oprommelen naar M8 was geen optie dus boutjes met verzonken kop vanuit de onderzijde erdoor gestoken. Denk inderdaad dat ik dit wigje helemaal er af ga halen, ben alleen bang dat de carb dan overloopt.

Iemand ervaring?
 
Back
Top