S.P.K. (Scooter Periodieke Keuring) Ja/Nee...?

S.P.K. Ja of Nee ?


  • Total voters
    16
  • Poll closed .

gcs100

Well-Known Member
Is een S.P.K. (Scooter Periodieke Keuring) wenselijk/nodig ?
Waarom mijn vraag ?

Steeds vaker zie ik topics over weggeslepen type/chassisnummers.
Ook lees ik vaak dat men een verkoper en/of dealer niet vertrouwt omtrent de aanschaf van een scooter.

Zou met een S.P.K. het scooterpark niet veel beter worden ?

Vroeger was er geen A.P.K. en was het wagenpark echt heel slecht.
Rotte kokerbalken en vloeren waren aan de orde van de dag.
Dat is sinds de invoering aanzienlijk verbeterd.
 
Advertisement - register to remove this

Mee eens, eens per jaar een periodieke controle op nummers, werking van de scooter en vooral de veiligheid.

Verder vind ik ook dat ze de max. Snelheid voor gele kentekens omhoog moeten doen naar 60km/h om veiliger mee te kunnen in het verkeer als je op de rijbaan tussen de auto's rijd.
Hetzelfde moeten ze voor motorfietsen doen.
 
als ze inderdaad de max snelheid omhoog gooien naar bv 55 of 60 en de keuring gratis is zou ik geen reden hebben om erop tegen te zijn
 
Ik zou zeggen breng je eigen keurmerk uit, centraliseer de hele handel, laat dealers aansluiten en als het goed loopt ben je binnen.

Ontopic, ik denk niet dat het gaat werken, kosten zijn te hoog om het jaarlijks te laten doen, het komt namelijk als extra kostenpost naast je standaard kosten als verzekering en onderhoud en voegt voor de gebruiker zelf niet zoveel toe. Het zou hoogstens een extra toegevoegde waarde kunnen hebben voor een koper/verkoper in de zin van een hogere waardebepaling voor de verkoper en meer zekerheid voor de koper.
 
Ik heb met nee gestemd.

Niet dat dit geen goede zaak zou zijn maar je benadeelt hiermee de minder bedeelden.
Er zijn toch heel wat mensen met een (te) laag inkomen die het maar net redden met hun budget.
Het is niet voor niks dat deze mensen de brom/snor als alternatief goedkoop vervoermiddel kiezen.

Bovendien voorkom je met deze keuring niet dat mensen toch hun brom/snor opvoeren en voor de keuring even alles snel weer terug bouwen.

Ik merk toch dat sinds men de WOK heeft ingevoerd dat op dit forum het aantal vragen omtrent afvoeren is toegenomen, dus deze maatregel heeft ook effect op de veiligheid.
 
Ik heb met nee gestemd.

Niet dat dit geen goede zaak zou zijn maar je benadeelt hiermee de minder bedeelden.
Er zijn toch heel wat mensen met een (te) laag inkomen die het maar net redden met hun budget.
Het is niet voor niks dat deze mensen de brom/snor als alternatief goedkoop vervoermiddel kiezen.

Bovendien voorkom je met deze keuring niet dat mensen toch hun brom/snor opvoeren en voor de keuring even alles snel weer terug bouwen.

Ik merk toch dat sinds men de WOK heeft ingevoerd dat op dit forum het aantal vragen omtrent afvoeren is toegenomen, dus deze maatregel heeft ook effect op de veiligheid.

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Komt een beetje neer op; omdat mensen geen geld hebben moeten we maar geen spk hanteren. En wat kost zo'n keuring nou? Laten we zeggen een aantal tientjes per jaar. Naar mijn mening toch beter als hoe het nu is. Als je ziet hoeveel levengevaarlijke brommers er rond rijden die technisch niet eens in de buurt van /in orde/ komen.

Qua niet veel geld hebben vind ik dat men dan maar met de bus moet gaan als ze geen brommer kunnen betalen.

Je gaat toch ook geen auto rijden als je die niet kunt betalen?
 
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Komt een beetje neer op; omdat mensen geen geld hebben moeten we maar geen spk hanteren. En wat kost zo'n keuring nou? Laten we zeggen een aantal tientjes per jaar. Naar mijn mening toch beter als hoe het nu is. Als je ziet hoeveel levengevaarlijke brommers er rond rijden die technisch niet eens in de buurt van /in orde/ komen.

Qua niet veel geld hebben vind ik dat men dan maar met de bus moet gaan als ze geen brommer kunnen betalen.

Je gaat toch ook geen auto rijden als je die niet kunt betalen?

Om die 'rammelbakken' er uit te filteren voert de politie geregeld controles uit. Daar wordt vrij streng beoordeeld of een scooter aan verschillende veiligheidseisen voldoet. Wanneer dit niet het geval is dan wordt die als zodanig afgekeurd, krijg een WOK status en om opnieuw door de keuring te komen moet de scooter/brommer 100% in goede staat zijn zoals die theoretisch gezien de fabriek uit komt rollen.

En mensen met de bus laten gaan? Zeg nu zelf, jij kocht je eerste scooter toch ook met je laatste gespaarde centen?


Wat trouwens ook wel grappig is, en ik refereer even naar jouw eigen post van afgelopen 26 augustus 2020:

Enterprise:

"Toevoeging: krijg het motortje helaas ook niet aan de praat. Krijgt benzine, maar vonk is iets niet goed mee. Is niet blauw maar eerder geel witachtig. Het is ook maar een heel erg zwak vonkje.

Ik heb me rot getrapt op de kickstarter dus even de accu opgeladen maar hoorde een heel snel achter elkaar tikkend geluid. Dit geluid kwam trouwens niet uit het blok maar van het frame. Wat zou dit kunnen zijn?

Aangezien mijn scooter nu gereviseerd word en ik even zonder vervoer zit dacht ik dat ik deze aan het lopen kon krijgen maar ben bang dat het er niet in zit"



Was je hier zelf niet van plan met zo'n technisch half intact scootertje te gaan rijden? Je had toch ook prima de bus kunnen pakken..
 
Was je hier zelf niet van plan met zo'n technisch half intact scootertje te gaan rijden? Je had toch ook prima de bus kunnen pakken..

Beetje een leap of logic. Dus jij zegt als een blokje het niet doet dan is de rest van de scooter ook niet in orde?:tongueclosed:

Wat trouwens ook wel grappig is, en ik refereer even naar jouw eigen post van afgelopen 26 augustus 2020:
Weet je wat ik veel grappiger vind? Dat je mijn posts hebt liggen nalezen of ik misschien zelf ook op een wrak ging rijden.. Beetje kinderachtig, vind je niet?

Om die 'rammelbakken' er uit te filteren voert de politie geregeld controles uit. Daar wordt vrij streng beoordeeld of een scooter aan verschillende veiligheidseisen voldoet.
Enigste waar de politie vooral op let is de snelheid en een aantal duidelijk zichtbare gebreken. Geen enkele agent gaat jou scooter controleren zoals dat bij een periodieke keuring zou gebeuren.
 
Last edited:
Beetje een leap of logic. Dus jij zegt als een blokje het niet doet dan is de rest van de scooter ook niet in orde?:tongueclosed:

Weet je wat ik veel grappiger vind? Dat je mijn posts hebt liggen nalezen of ik misschien zelf ook op een wrak ging rijden.. Beetje kinderachtig, vind je niet?

Enigste waar de politie vooral op let is de snelheid en een aantal duidelijk zichtbare gebreken. Geen enkele agent gaat jou scooter controleren zoals dat bij een periodieke keuring zou gebeuren.

"Zwakke vonk, ratelend geluid vanuit frame" Dat is niet enkel het blokje dat niet loopt, er zijn dan meer technische gebreken.. Daarbij zit je zelf aan je scooter te sleutelen zonder dat je er echt verstand van hebt, dat blijkt er wel uit. Wie zegt dat jouw scooter 'meer in orde' is dan de Tomos van tante Anja die hem netjes elke x aantal maanden voor onderhoud wegbrengt?

Nou, eigenlijk kon ik me je post nog herinneren, was dus zo gevonden. Misschien wat kinderachtig maar dat maakt het niet minder waar toch?

Scooters hoeven ook niet periodiek 100% gekeurd te worden zoals dat bij auto's gebeurt omdat ze 1; veel minder massa hebben en dus in dat opzicht minder gevaar vormen op de weg voor andere weggebruikers dan auto's en 2; de echte probleemgevallen vanzelf eruit worden gefilterd door de politie danwel vanzelf een keer bij een echte monteur terecht komen omdat ze het niet meer doen..

Je blijft uitzonderingen houden, maar in de regel werkt het goed zoals het nu is m.i.
 
Een klikkend start relais en een slechte vonk is heel wat anders als een scheve vork of een rem die niet in orde is, vind je niet?
Bovendien wie zegt dat ik van plan was om te gaan rijden met deze gebreken? Een scooter in orde krijgen is een heel ander verhaal dan met een 'rammelbak' rijden zoals de meeste wel doen.

Je blijft uitzonderingen houden, maar in de regel werkt het goed zoals het nu is m.i.
Als het zo goed werkt waarom rijd meer als de helft dan op een opgevoerde scooter die bijna uit elkaar valt?

Scooters hoeven ook niet periodiek 100% gekeurd te worden zoals dat bij auto's gebeurt omdat ze 1; veel minder massa hebben en dus in dat opzicht minder gevaar vormen op de weg voor andere weggebruikers dan auto's en 2; de echte probleemgevallen vanzelf eruit worden gefilterd door de politie danwel vanzelf een keer bij een echte monteur terecht komen omdat ze het niet meer doen..

Geen idee waar je dit vandaan hebt en of het werkelijk ook de reden is dat er geen keuring voor scooters is (ik betwijfel het) maar ik ben het met punt 1 echt niet eens. Als jij iemand aanrijd, of je nu een scooter of een auto onder de kont hebt... Ze hebben dan misschien wel minder massa maar zijn echt niet minder gevaarlijk voor andere weggebruikers, ik vind het zelfs gevaarlijker maar dat heeft even niets met dit te maken(hier heb ik het over de maximum toegestane snelheid van 45). Fietsers en voetgangers zijn even kwetsbaar voor auto's als voor scooters.
 
Last edited:
Denk wel dat zo'n keuring er gaat komen op den duur, men is hier immers al jaren over aan het soebatten in niet alleen Nederland maar ook de rest van Europa. Bij onze zuiderburen (België) gaat per 1 januari 2022 de APK voor motorfietsen/motoren van start.
Nederland zal dan ook niet lang achterblijven om dit in te voeren aangezien dit hier momenteel niet verplicht is.

Vanuit de tweede kamer zijn er stemmen om ook voor motoren een APK in te stellen. Ook vanuit de Europese Commissie is er een wens om de periodieke keuring voor alle motorvoertuigen op 2 of 3 wielen ingesteld moet worden. Maar is dit wel zo nuttig voor motoren? Cijfers tonen aan dat motorongevallen in de meeste (treurige) gevallen zeker niet te wijten zijn aan technische mankementen of achterstallig onderhoud. Daarnaast zijn er in landen waar al wel de APK voor motoren van kracht is, niet minder ongevallen geregistreerd. Voor de motor eigenaar komen er extra kosten om de hoek kijken, die niet 1-op-1 met hun eigen veiligheid te rijmen zijn.

Voor scooters e.d. zal er wel een andere criteria van kracht zijn omdat het in deze categorie juist wel vaak te wijten is aan technische mankementen of achterstallig onderhoud. Pas na een ongeval wordt er gekeken of er sprake is van achterstallig onderhoud en kan er sprake zijn van merkelijke schuld bij de eigenaar.

Maar het kan ook goed zijn dat men besluit om de scooters e.d. laat keuren door bijvoorbeeld de BOVAG en Focwa.
(deze doen bijvoorbeeld ook aanhangers, caravans et. cetera)
Deze hanteren dan een keuringsrapport waarop zij de staat van de voertuig controleren.
Dit is echter geen verplichte keuring door de RDW. Maar het is wel een rechtsgeldig document om aan te kunnen tonen dat het voertuig in orde is.
(kosten: ongeveer 33 euro per jaar)

Maar goed, ik loop wat vooruit op de zaken..., het balletje is dus wel aan het rollen gebracht in 2012 en opnieuw in 2014 voor wat betreft de
periodieke keuring voor alle motorvoertuigen op 2 of 3 wielen. Maar gezien de huidige crisis (Covid-19) zal het nog wel even uitblijven.
 
Voor mij hoeft het niet. Al zou je het wel hebben.. Zwendel blijft toch wel bestaan.. Zie maar met die bromfiets plaatjes naar kenteken plaat.
Zoveel beter is het ook niet geworden.. Zeker als de politie er niks ermee doet.

Waarom zou ik dan gaan betalen voor zo`n schijn keuring. Alleen maar om RDW blijer te maken zeker (financieel uit melken)
Post automatically merged:

Mee eens, eens per jaar een periodieke controle op nummers, werking van de scooter en vooral de veiligheid.

Verder vind ik ook dat ze de max. Snelheid voor gele kentekens omhoog moeten doen naar 60km/h om veiliger mee te kunnen in het verkeer als je op de rijbaan tussen de auto's rijd.
Hetzelfde moeten ze voor motorfietsen doen.

Dat betreft snelheid is alleen maar een droom.. Eentje die nooit zal uitkomen helaas.
Post automatically merged:

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Komt een beetje neer op; omdat mensen geen geld hebben moeten we maar geen spk hanteren. En wat kost zo'n keuring nou? Laten we zeggen een aantal tientjes per jaar. Naar mijn mening toch beter als hoe het nu is. Als je ziet hoeveel levengevaarlijke brommers er rond rijden die technisch niet eens in de buurt van /in orde/ komen.

Qua niet veel geld hebben vind ik dat men dan maar met de bus moet gaan als ze geen brommer kunnen betalen.

Je gaat toch ook geen auto rijden als je die niet kunt betalen?


Als je zo`n de- vertrouwen in de mensheid hebt, waarom schaf je dan gewoon geen nieuwe aan.. En laat je de tweedehandse markt zoals deze is...
Ben je er tenminste wel zeker van dat je hem niet van een zwendelaar hebt gekocht. Je kan helaas niet goedkoop op de eerste rang gaan zitten.

Ik vind als je al amper geld hebt, vind ik ook niet dat je dan een scooter zou moeten rijden.. Die dingen kosten nou eenmaal geld in onderhoud.
Bij mij staan er 2 op het werk.. Eentje een fly waarvan de buddy kapot is. Doet er een vuilniszak op om over het kapotte deel te kunnen zitten..
Dan vraag ik mij af.. Als je geld hebt voor sigaretten, kan je net zo goed een 2ehandse buddyseat kopen bij een sloop of zo.
In het 2de geval is de uitlaat die onder de ludix zit (een nieuwe) duurder dan de scooter waar deze onder zit.. Het ding zelf ziet er niet eruit..
 
Last edited:
Spk keuring zal hem niet worden denk ik, maar als ik dit alles zo lees dan komt het over van er is geen keuring dus kan ik mijn brommer afraggen. Als je je lekker bezig houdt met je eigen brommer/scooter netjes te houden dan hoef jij niet te stressen en laat je die beuners hun gang gaan. Ik denk dat als er een spk keuring komt mensen het opvoeren niks meer aan vinden omdat het er jaarlijks weer af moet
 
de max snelheid van brommers kan best nog omhoog gaan, ooit was die ook maar 40kmph
Denk het niet, enigste plek waar je nu 45 is op eej 60weg, een fietspad mag officieel maar 40 en dat gaat niet omhoog door ongelukken denk ik, als we allemaal 60 op een fietspad rijden dan gaat het alleen maar mis met de wandelaars/fietsers
 
ik had het nooit over max snelheid op het fietspad omhoog gooien, dat is inderdaad veel te gevaarlijk. Maar als ik 50 op een 50 weg mag en 60 op een 60 weg ben ik al meer dan tevreden
 
Back
Top