Seqyy

Well-Known Member
Wellicht kan iemand mij helpen met dit probleem. Heb ongeveer 3 weken geleden het probleem gehad dat mijn scooter na het starten in eens enorm liep te haperen en daarna niet meer wilde starten. Bleek dat het de koppakking was. Nieuwe koppakking gekocht (de koppakking voor deze cilinder. koelvloeistof verwijderd en weer alles op het blok gemonteerd en gekeken of hij starten naar enorm vaak te hebben gekicked en af en toe een kleine start liep hij ongeveer 10 sec maar weer met witte rook. Toen weer alles gedemonteerd en weer was het probleem de koelvloeistof. Weer het koelvloeistof verwijderd en weer een nieuwe koppakking gekocht aangezien deze op een of andere manier na demontage groter is geworden dan tijdens montage. Weer alles gemonteerd op het blok maar dit keer zonder koelvloeistof slangen. En weer begon hij te roken. Dus weer alles los gehaald 50766en weer zat er op dezelfde plaats een blauw kleurige vloeistof. Dus ik ben echt ten einde raad. Iemand enig idee?

Het gaat hier om een:
Gilera Runner
70cc Airsal
17,5 mm Carb. Dellorto
Standaard luchtfilter
C20 Yasuni R uitlaat
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik zag ergens op een youtube filmpje ook een watergekoelde scooter.
Hier was ook de koppakking lek en kregen die met geen mogelijkheid weer "waterdicht".
Hier bleek uiteindelijk dat de cilinderkop niet meer geheel vlak was, waarschijnlijk krom getrokken door de hitte!

Mijn advies is dus de vlakheid van de cilinderkop controleren.
 
Misschien is de cilinderkop niet meer vlak.. Dan kan je wel eeuwig nieuwe kop pakkingen blijven kopen, maar daar schiet je niks mee op..
Zou een nieuwe kop zoeken..

Overigens moet je de cilinder kop kruis links aan draaien op het juiste moment.. Dus niet super vast draaien, maar volgens specificaties.
 
Ik zag ergens op een youtube filmpje ook een watergekoelde scooter.
Hier was ook de koppakking lek en kregen die met geen mogelijkheid weer "waterdicht".
Hier bleek uiteindelijk dat de cilinderkop niet meer geheel vlak was, waarschijnlijk krom getrokken door de hitte!

Mijn advies is dus de vlakheid van de cilinderkop controleren.
Zeker van scooter tuub, hahahaha. Ja zou kunnen maar heb de 2e Keer geen koelvloeistof slangen aangesloten.En nog vond ik koelvloeistof bij de krukas.

Misschien is de cilinderkop niet meer vlak.. Dan kan je wel eeuwig nieuwe kop pakkingen blijven kopen, maar daar schiet je niks mee op..
Zou een nieuwe kop zoeken..

Overigens moet je de cilinder kop kruis links aan draaien op het juiste moment.. Dus niet super vast draaien, maar volgens specificaties.
Wellicht, heb wel de schroeven kruis links aangedraaid.
 
Last edited:
als die al krom was maakt dat niet meer uit, anders zou iedereen gewoon zijn kromme cilinderkop er op kunnen blijven zetten en een beetje stevig aandraaien ofzo
 
Scooter Tuub of niet, feit is dat je restante vindt van koelvloeistof terwijl het koelsysteem niet is aangesloten.
Maw in principe kan er dus geen koelvloeistof in de cilinder komen noch verbranden naar witte rook.
Niet zo heel goed voor je blokje maar buiten dit, heb je er wel eens over nagedacht dat het carter wel eens volgelopen kon zijn met koelvloeistof na die lek?

By the way, pakkingen worden altijd groter na gebruik, de ene wat meer dan de andere.
Zij worden immers vaak goed geplet met grote kracht.
Het enige wat de pakking kan doen is in de breedte uitzetten, dit is ook de bedoeling.
Het is niet voor niks dat men altijd aanraadt de pakking te vervangen als deze reeds gebruikt is
 
Last edited:
Scooter Tuub of niet, feit is dat je restante vindt van koelvloeistof terwijl het koelsysteem niet is aangesloten.
Maw in principe kan er dus geen koelvloeistof in de cilinder komen noch verbranden naar witte rook.
Niet zo heel goed voor je blokje maar buiten dit, heb je er wel eens over nagedacht dat het carter wel eens volgelopen kon zijn met koelvloeistof na die lek?

By the way, pakkingen worden altijd groter na gebruik, de ene wat meer dan de andere.
Zij worden immers vaak goed geplet met grote kracht.
Het enige wat de pakking kan doen is in de breedte uitzetten, dit is ook de bedoeling.
Het is niet voor niks dat men altijd aanraadt de pakking te vervangen als deze reeds gebruikt is
Is het ook niet mogelijk dat mijn zuigerveer niet meer goed is en dat er een nieuwe zuigerveer in moet.
 
Zuigerveren hebben niks te maken met koelvloeistof.
Als de koelvloeistof tot bij de zuigerveren komt is dit een teken dat er koelvloeistof vanuit je koel systeem de cilinder binnen dringt.
Koelgedeelte en verbrandingsgedeelte moet strikt gescheiden zijn en blijven.
Er mag dus geen koelvloeistof in het verbrandingsgedeelte lekken en geen olie/brandstof naar het koelgedeelte lekken!
Als je zuigerveren versleten zouden zijn, heb je geen witte rook.
Witte rook ontstaat door de "verbranding", lees verdamping, van koelvloeistof.

Versleten zuigerveren kunnen er wel voor zorgen dat je de scooter minder compressie heeft en daardoor niet of niet goed start.
 
Back
Top