Runner purejet 70cc

Zahin_010

New Member
Ik heb net m’n eerste scooter gekocht. Een Gilera Runner purejet 70cc uit 2000. Nu wil ik er de eerste 2 maanden begrensd mee rijden om te kijken hoevaak ik in aanraking kom met de politie. Weet iemand hoe ik hem terug kan zetten naar ong 50km/h zonder heel me blok kapot te maken? Heb er zelf weinig verstand van.
 
Advertisement - register to remove this

Ik weet niet of dit gaat lukken met een 70cc en wellicht een aangepaste ECU want de Purejet is een 2 takt injectie.
Als die ECU niet begrensd is op toeren heb je onherroepelijk een enorme bak overtoeren afhankelijk van hoe dik die ring moet zijn om je snelheid van deze 70cc terug te brengen naar 50 kmpu.

Hoe hard rijdt de scooter nu?
De Wok-grens ligt overigens bij 55 kmpu op de rollerbank van de RDW.
 
Ik weet niet of dit gaat lukken met een 70cc en wellicht een aangepaste ECU want de Purejet is een 2 takt injectie.
Als die ECU niet begrensd is op toeren heb je onherroepelijk een enorme bak overtoeren afhankelijk van hoe dik die ring moet zijn om je snelheid van deze 70cc terug te brengen naar 50 kmpu.

Hoe hard rijdt de scooter nu?
De Wok-grens ligt overigens bij 55 kmpu op de rollerbank van de RDW.
Ik krijg disndag m’n rijbewijs pas binnen dus ik kan dan pas kijken hoe hard die echt gaat. Maar de verkoper zei rond de 80.
 
Begrenzing met een varioring gaat altijd hand in hand met het maximale toerental van je cdi in jouw geval de ECU.
Dus wil je begrenzen met een varioring moet je de ECU begrenzen op een bepaald toerental.
Een antwoord geven op de vraag wat er gebeurd is met de ECU qua inspuiting van de hoeveelheid brandstof, de hoeveelheid lucht en timing van de ontsteking, kan alleen de vorige eigenaar beantwoorden of diegene die het zaakje heeft omgebouwd naar 70cc.

Ik krijg disndag m’n rijbewijs pas binnen dus ik kan dan pas kijken hoe hard die echt gaat. Maar de verkoper zei rond de 80.
Oei, je hebt dus een brommer aangeschaft die minimaal 5 jaren ouder is dan jezelf en hebt er geen proefrit op gemaakt, als dat maar goed komt.....

Ik zal hieronder even het elektrische schema toevoegen dan kun je zien dat je niet de makkelijkste brommer hebt aanngeschaft om zelf aan te sleutelen en er dus een extra hoop spul op zit die echt specifiek zijn voor de purejet en niet voorkomen op een gewone scooter met een carburateur.
1675529239556.png
 
Last edited:
Begrenzing met een varioring gaat altijd hand in hand met het maximale toerental van je cdi in jouw geval de ECU.
Dus wil je begrenzen met een varioring moet je de ECU begrenzen op een bepaald toerental.
Een antwoord geven op de vraag wat er gebeurd is met de ECU qua inspuiting van de hoeveelheid brandstof, de hoeveelheid lucht en timing van de ontsteking, kan alleen de vorige eigenaar beantwoorden of diegene die het zaakje heeft omgebouwd naar 70cc.


Oei, je hebt dus een brommer aangeschaft die minimaal 5 jaren ouder is dan jezelf en hebt er geen proefrit op gemaakt, als dat maar goed komt.....

Ik zal hieronder even het elektrische schema toevoegen dan kun je zien dat je niet de makkelijkste brommer hebt aanngeschaft om zelf aan te sleutelen en er dus een extra hoop spul op zit die echt specifiek zijn voor de purejet en niet voorkomen op een gewone scooter met een carburateur.
View attachment 68719
Heb wel een proefrit gemaakt maar kon hem niet vol opentrekken tot 80. Kan je hem ook niet op een andere manier begrenzen of kan het alleen door middel van een varioring? De verkoper zei of een varioring of je moet met computers aan de slag maar snap nou niet goed wat die bedoelde.
 
De verkoper zei of een varioring of je moet met computers aan de slag maar snap nou niet goed wat die bedoelde
Nou dat heb ik reeds uitgelegd.
Deze ECU is een soort computer die aan de hand van meerdere sensoren de inspuiting van brandstof en lucht regelt die in de cilinder wordt verbrandt en regelt bovendien het tijdstip van ontsteking.
Doordat de vorige eigenaar er een grotere cilinder heeft opgezet moet er natuurlijk ook meer benzine en lucht worden geinjecteerd, dit doet men door met een geschikt programma bepaalde variabelen in deze computer aan te passen.
Dus wil je de brommer begrenzen moet je die variabelen dusdanig aanpassen zodat de motor niet z'n volledige kracht kan ontwikkelen. (dus minder te eten geven).

Er is wel een andere mogelijkheid en die is, ervoor te zorgen dat je de gashendel maar voor een deel kan open draaien, mechanisch begrenzen.
Echter daarvoor moet je zelf even uitknobbelen hoe je dit het best voor elkaar krijgt.
 
Nou dat heb ik reeds uitgelegd.
Deze ECU is een soort computer die aan de hand van meerdere sensoren de inspuiting van brandstof en lucht regelt die in de cilinder wordt verbrandt en regelt bovendien het tijdstip van ontsteking.
Doordat de vorige eigenaar er een grotere cilinder heeft opgezet moet er natuurlijk ook meer benzine en lucht worden geinjecteerd, dit doet men door met een geschikt programma bepaalde variabelen in deze computer aan te passen.
Dus wil je de brommer begrenzen moet je die variabelen dusdanig aanpassen zodat de motor niet z'n volledige kracht kan ontwikkelen. (dus minder te eten geven).

Er is wel een andere mogelijkheid en die is, ervoor te zorgen dat je de gashendel maar voor een deel kan open draaien, mechanisch begrenzen.
Echter daarvoor moet je zelf even uitknobbelen hoe je dit het best voor elkaar krijgt.
Kan ik dat met die ECU die minder benzine, lucht etc. krijgt laten doen door een zaak of niet?
 
Kan ik dat met die ECU die minder benzine, lucht etc. krijgt laten doen door een zaak of niet?
Geen idee, niet vergeten deze brommer is al 22 jaren oud en of de kennis en geschikte apparatuur hiervoor nog aanwezig is???
Dit zou je moeten navragen maar zal niet gratis zijn.

Persoonlijk zou ik proberen de gashendel mechanisch te vergrendelen op de gewenste snelheid, mocht je, je nadien toch bedenken als het wel meevalt met de controles in jouw buurt, heb je die begrenzing ook weer snel ongedaan gemaakt.
 
Geen idee, niet vergeten deze brommer is al 22 jaren oud en of de kennis en geschikte apparatuur hiervoor nog aanwezig is???
Dit zou je moeten navragen maar zal niet gratis zijn.

Persoonlijk zou ik proberen de gashendel mechanisch te vergrendelen op de gewenste snelheid, mocht je, je nadien toch bedenken als het wel meevalt met de controles in jouw buurt, heb je die begrenzing ook weer snel ongedaan gemaakt.
Hoe zou ik dit mechanisch vergrendelen moeten doen dan? Kan ik dit beter bij een zaak laten doen of niet? Sorry het is m’n eerste scooter dus weet er nog niet veel van.
 
Wat D8 je van een Prop in de uitlaat te bevestigen ?? Zit er standaard ook in .
Bij een Carburateur versie , zit ook nog eens een plaatje met een klein gaatje onder het spruitstuk rubber om het inlaat traject te verkleinen, misschien dat bij jou versie dat er standaard ook in hoort.
 
Thanks
Post automatically merged:

Ben alleen bang dat die dan slecht gaat lopen met de toeren
Door de prop in de uitlaat kan de scooter minder toeren maken en met de varioring kan je de topsnelheid precies afstellen. Als je minder topsnelheid wil gaat de scooter ook minder hard optrekken. Prop en varioring is de enige manier waarop je op een fatsoenlijke manier de topsnelheid omlaag kan brengen bij jouw scooter( als je niks aan de ecu aan wil/kunt passen)
 
Back
Top