Runner Laten Afstellen na nieuwe uitlaat, bij de winkel??

Status
Not open for further replies.

jeremy88

Well-Known Member
hallo allemaal,

ik heb al zn 2 maanden een nieuwe gianelli reverse op me runner gezet. maar sinds ik hem erop heb zitten heb ik er niks aan gedaan.
hij trekt op het begin niet helemaal lekker maar na de 20 km/h wel
en heeft een top van 85/90 op teller. zou ik hier meer eruit kunnen halen door een betere afstelling?

er zitten sproeiers maat 74 in maar daar reed ik ook met mn oude uitlaat ( runner standaard uitlaat ) mee. op zn top vanaf 75 hoor je hem heel heel licht stotteren,happeren.

en trekveren,drukveer en rollen heb ik ook niet vervangen
zou dat wel moeten gebeuren ??

en zouden jullie het aanraden om hem bij een scooterreparaties winkel waar ze ook opvoeren en afstellen te laten afstellen ? een gehele afstelling kost daar rond de 80, 90 euro!

uitlaat: gianelli reverse
cilinder: standaard
vario: polini oude model.
trekveren: groenachtig :S?
drukveer: paars.
rollen: geen idee ( zijn al versleten )
sproeiers: maatje 74



mvg Jeremy
 
Advertisement - register to remove this

Als hij stottert op top alsin brrrbrrrbrrrbrr dan moet je een stapje kleiner in sproeier. Als hij hapert alsof je met de contactsleutel zit te klooien, dan moet je groter in sproeier.

En zoals in je andere topic als gezegd is: een maat strakkere trekveertjes
 
denk toch dat je groter moet in sproeier. ik had altijd sproeier 84 met race vario en race uitlaat( onbegrensd afcourse ^^ )

hallo allemaal,

ik heb al zn 2 maanden een nieuwe gianelli reverse op me runner gezet. maar sinds ik hem erop heb zitten heb ik er niks aan gedaan.
hij trekt op het begin niet helemaal lekker maar na de 20 km/h wel
en heeft een top van 85/90 op teller. zou ik hier meer eruit kunnen halen door een betere afstelling?

er zitten sproeiers maat 74 in maar daar reed ik ook met mn oude uitlaat ( runner standaard uitlaat ) mee. op zn top vanaf 75 hoor je hem heel heel licht stotteren,happeren.

en trekveren,drukveer en rollen heb ik ook niet vervangen
zou dat wel moeten gebeuren ??

en zouden jullie het aanraden om hem bij een scooterreparaties winkel waar ze ook opvoeren en afstellen te laten afstellen ? een gehele afstelling kost daar rond de 80, 90 euro!

uitlaat: gianelli reverse
cilinder: standaard
vario: polini oude model.
trekveren: groenachtig :S?
drukveer: paars.
rollen: geen idee ( zijn al versleten )
sproeiers: maatje 74



mvg Jeremy
 
denk toch dat je groter moet in sproeier. ik had altijd sproeier 84 met race vario en race uitlaat( onbegrensd afcourse ^^ )

ik had er een 54 in..

of nee , een 76 , of nee een 90.. :rolleyes:

wat boeit het nou waar jij mee reedt , en met wat voor scooter??

ga eerst eens heen en stel de rollen , en trekveren af zodat ie het juiste toerental maakt wat je met deze uitlaat zou moeten draaien..

als je een Dell'orto hebt is meestal rond de 72 goed in sproeier ,echter kan dit verschillen.

maar stel eerst de vario e.d. af en kom dan eens weer..

of laat het doen.
 
Wat denk jij..
Als je scooter goed is afgesteld maakt hij optimaal gebruik van je benzine, loopt je overbrenging mooi dan word het maximale vermogen naar het achterwiel overgebracht en zo loop je het snelst, het zuinigst en het schoonst.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is?
 
als je een te laag toerental rijdt zoals je nu doet zal de uitlaat zijn maximale vermogen niet afgeven , totaal niet zelfs en rijdt het dus voor geen meter..

en toerental en carburateurafstelling hebben ook met elkaar te maken , draai je weinig toeren zul je ook minder brandstof nodig zijn.

gewoon laten afstellen , ik snap ook niet helemaal waarom je een andere uitlaat koopt en het niet af laat stellen 8P
 
Niet lullig bedoelt hoor, maar als je dit soort vragen hebt, breng hem dan maar gewoon weg.
Anders zul je alleen maar dingen gaan slopen.

Ik snap dat je ook nog moet leren, maar begin dan met een afgetrapte Tomos, in plaats van je mooie scooter te verneuken.

De basis afstelling van een scooter heeft in ieder geval te maken met:

Transmissie, deze bestaat uit: drukveer, trekveren, rolletjes.
En je carburatie, of te wel: lucht/benzine afstelling. (sproeier bijvoorbeeld)

Verder heb je in drukveren en sproeiers en rolletjes zo veel verschillende soorten, maten, en gewichten, dat je dit zou moeten gaan testen. (afstellen dus)
Dus je kan niet even lukraak roepen: 4 gram rollen, sproeier 72 en een gele drukveer.
Want misschien loopt jou scooter wel beter met 4.5 of 5.0 gram rollen, om maar even een voorbeeld te geven. (je kan tot op de 0.1 afstellen)
Of je moet een witte drukveer, of een groene, of een blauwe, etc.

Moet je dus testen.
Je hebt wel richtlijnen natuurlijk.

Zoals Melf al zei, waarschijnlijk zit je met sproeier 72 in de juiste richting, maar misschien loopt jou scooter net iets beter met 70, of met 74.

Dus lekker weg brengen, kost je eenmalig 100 euro en je bent er zeker van dat hij goed is afgesteld.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top