runner klaarmaken voor kenteken keuring bij RDW

drestar

Well-Known Member
hallo ik heb een gilera runner uit 1998 en er moet nog een kenteken op, nu wil ik voor de kenteken keuring bij de rdw er een sito plus uitlaat onder leggen?

mag deze uitlaat voor de nederlandse wet??

het is een uitlaat met zo'n los dempertje erop, ik wil er een foto van laten zien maar het forum accepteerd het niet?????????
 
Advertisement - register to remove this

Zolang die niet boven de aangegeven maximum aantal dB komt (verschilt per scooter) dan mag het.
Hij mag er natuurlijk ook niet harder door lopen, maar dat snap je wel.
 
Hij is gehomologeerd voor de openbare weg, echter zal je dus de prop er dan in moeten laten anders is hij dat niet meer.

En dan komt er nog een puntje bij kijken, en dat is het aantal DB.
Dit zul je dus even moeten na kijken hoeveel het is toegestaan bij jou brommer, staat op je papieren en anders wel op de RDW site.

En dan meten of deze uitlaat niet meer produceert.
Anders kom je niet door de keuring, en dat zal zonde zijn.
 
ja maar een giannelli reverse bv is ook gehomologeerd en met Europeese goedkeur dacht ik,en daar kun je wel een bekeuring voor krijgen in nederland gehomologeerd is dus dat er een prop in zit,

het aantal DB zal wel goed zijn bij de sito plus want deze staat als stil aangeschreven, het gaat er mij meer om dat ik met dit model door de keuring kom, hij ziet er wel wat sneller uit dan een standaard potje, maar een standaard potje vind ik erg lelijk, de prop gaat er natuurlijk ook weer gelijk uit als hij is goedgekeurd, maar ik zou wel eens verhalen willen horen van mensen die een rdw keuring hebben meegemaakt en wat er over hun uitlaat werd gezegd, of is het zo dat je bij de rdw perse alle originele spullen er op moet hebben? staat nergens op de site van de rdw
 
Je krijgt in Nederland een bekeuring als je scooter hoorbaar te veel herrie maakt, of als je te hard rijdt, of als je zonder helm rijdt. Niet als je een terugloper eronder hebt hangen of een andere uitlaat dan origineel. Dat ze je dan sneller van de weg af plukken is een ander verhaal.

Hoe de uitlaat eruit ziet maakt niets uit, o.a. Malaguti Firefox heeft origineel een uitlaat die ongeveer hetzelfde eruit ziet als het plaatje wat ik hierboven liet zien. Fabriek af. En dat is dus ook geen probleem. Als de snelheid en dB maar goed zijn.

Voor complete info neem je het best contact op met het RDW, zij hebben alle sluitende antwoorden.
 
Je krijgt in Nederland een bekeuring als je scooter hoorbaar te veel herrie maakt, of als je te hard rijdt, of als je zonder helm rijdt. Niet als je een terugloper eronder hebt hangen of een andere uitlaat dan origineel.


ik heb gelezen dat er wel mensen bekeurd zijn omdat ze puur een terugloper op hun scooter hadden, puur om het feit dat bij een terugloper de uitlaatgassen niet direct naar achter worden geblazen. het uitlaat pijpje moet horizontaal naar achter zijn aan de uitlaat!

maar ik denk dat ik er toch niet uit ga komen,of er moeten zich verschillende meerdere mensen in dit topic melden die met deze sito plus uitlaat bij verschillende keuringsstations makkelijk door de RDW keuring kwamen?

als ik de verhalen op internet er zo eens op nalees, heeft iedereen weer een andere ervaring,

Op basis waarvan heb je een bekeuring voor de uitlaat gekregen?
Omdat deze niet de standaard uitlaat is, of vanwege lawaai oid?

vanwege 'de uitstroomrichting van de uitlaatleiding niet horizontaal en evenwijdig is aan het mediaansvlak’

m.a.w. een rox uitlaatje (de oude nog :p) zijn ook teruglopers, en die uitlaatgassen gaan naar onderen... dusjah... wat is dan wel goed?:s
 
ik heb gelezen dat er wel mensen bekeurd zijn omdat ze puur een terugloper op hun scooter hadden, puur om het feit dat bij een terugloper de uitlaatgassen niet direct naar achter worden geblazen. het uitlaat pijpje moet horizontaal naar achter zijn aan de uitlaat!

Dit is 100 % correct!

Echter zullen ze daar niet zo heel nauw naar kijken, en met een GEHOMOLOGEERDE maakt het niet uit.
 
Ja goed ze kunnen je ook om je bandenspanning/profiel een bekeuring geven en om een toeter die het niet doet oid. Of ze het doen is een tweede, dan moeten ze je echt perse willen pakken om de een of andere reden. Kijk maar eens om je heen hoeveel mensen er met terugloper rijden.
 
ja er rijden er heel veel met een terugloper, ik denk dat ze daar ook doorgaans niet de moeite voor nemen om die allemaal speciaal daarvoor te pakken,maar het kan wel, maar ik denk als je met bv een yasuni R of een giannelli shot bij de RDW komt voor een keuring dat het feest niet doorgaat,ook al produceer je 97 DB waar je binnen moet vallen.want een 70cc mag ook niet, mijn vraag was of een sitoplus wel mag, omdat deze er wel redelijk standaard uit ziet, ik kan wel weer naar de rdw gaan belllen maar dan weten ze weer niet over welke uitlaat ik het heb.ik weet trouwens zelf niet eens hoe een echte standaard uitlaat er voor een runner uit ziet,(kan ik nergens vinden)dus hoe moeten ze dat dan bij de RDW eigenlijk weten
 
ik ben met mijn runner ook door de RDW keuring heen gekomen met een sito plus erop. Als er bij jou een prop in de uitlaat zit is het goed.
 
oké bedankt voor je antwoord;)

nu heb ik er helemaal vertrouwen in, en natuurlijk zit er bij mij dan de prop in de uitlaat,want ik ga de uitlaat nog nieuw bestellen deze maand of volgende maand, maar moest eerst weten of het wel voor de keuring kon
 
Back
Top