Runner 125cc4t lc onder zip

Dominiek

New Member
Hallo allemaal wat ik me afvraag is ik heb een compleet blok 125cc van een runner gekocht en wil deze onder mijn zit zetten heb achter alles al aangepast naar trommel en as ook terug gezet veer verandert van 2 naar 1 maar nu moet ik de kabelboom aansluiten heb wel de cdi en kabelboom maar niet het contactslot en sleutel hebben deze geen startonderbreking en hoe of wat dan te doen
 
Advertisement - register to remove this

Welk runnerblok, van de FX, van de VX, van de DNA en misschien geeft het ook nog een Purejet in 125cc, maar dat weet ikniet zeker.

Zij hebben namelijk niet allemaal dezelfde stator dus het zou wel handig zijn als je ook de spanningsregelaar erbij hebt.
 
D
Welk runnerblok, van de FX, van de VX, van de DNA en misschien geeft het ook nog een Purejet in 125cc, maar dat weet ikniet zeker.

Zij hebben namelijk niet allemaal dezelfde stator dus het zou wel handig zijn als je ook de spanningsregelaar erbij hebt.
View attachment 52781
it is het blok en het komt van een vx af volgens mij
Welk runnerblok, van de FX, van de VX, van de DNA en misschien geeft het ook nog een Purejet in 125cc, maar dat weet ikniet zeker.

Zij hebben namelijk niet allemaal dezelfde stator dus het zou wel handig zijn als je ook de spanningsregelaar erbij hebt.
Het is een vx
 
Een runner VX hgeeft een 3 fase stator, dus heel anders dan de 50cc, de 50cc spanningsregelaar gaat dus niet werken.
Weet je het zeker want de VX heeft ook nog iets meer dan een standaard CDI zoals je ziet, op het schema hier beneden?


Gilera_Runner_VX125_and_VRX180_200.png
 
Een runner VX hgeeft een 3 fase stator, dus heel anders dan de 50cc, de 50cc spanningsregelaar gaat dus niet werken.
Weet je het zeker want de VX heeft ook nog iets meer dan een standaard CDI zoals je ziet, op het schema hier beneden?


View attachment 52792
Ja is een vx en klopt zie dat deze een startonderbreker hebben die ik niet heb (geen sleutel) moet im daar een bypass voor kopen of kan dat ook door een lus te leggen in de kabel fie er voor dient om te onderbreken
 
Heb je de originele Ignition Controle Unit erbij of ga je een DC-CDI gebruiken?

Een DC-CDI omdat de stator geen ontsteekspoelen heeft!
 
Hij gooit hem wel rond maar vonkt nog niet ik moet dus beginnen met een dtator voor een 125cc 4t te regelen maar wat is de vervolgstap
 
Een DC-CDI is een CDI die werkt met de gelijkspanning van je accu.
Een AC-CDI is een CDI die werkt met de hoge wisselspanning van je stator.
Daar de stator van jouw 125cc blok van origine geen hoge wisselspanning heeft maar een 3 fase lage spanning, moet je wel opteren om de laadspanning voor de condensator in je CDI te betrekken vanaf je accu.

Met het gebruik van een andere CDI als de originele ben je ook van die immobilizer af.
Wel moet je misschien een knipperrelais plaatsen want de originele Ignition Controle Unit levert ook de knipperspanning voor je richtingaanwijzers, maar wellicht heeft jouw zip al een apart knipperrelais, ik heb nog niet gekeken in het schema van de 50cc zip.
 
Een DC-CDI is een CDI die werkt met de gelijkspanning van je accu.
Een AC-CDI is een CDI die werkt met de hoge wisselspanning van je stator.
Daar de stator van jouw 125cc blok van origine geen hoge wisselspanning heeft maar een 3 fase lage spanning, moet je wel opteren om de laadspanning voor de condensator in je CDI te betrekken vanaf je accu.

Met het gebruik van een andere CDI als de originele ben je ook van die immobilizer af.
Wel moet je misschien een knipperrelais plaatsen want de originele Ignition Controle Unit levert ook de knipperspanning voor je richtingaanwijzers, maar wellicht heeft jouw zip al een apart knipperrelais, ik heb nog niet gekeken in het schema van de 50cc zip.
We hebben momenteel de draadboom van de 125 toegepast weet niet of dat moet dan of zeg jij beter de 50 cc draadboom
 
We hebben momenteel de draadboom van de 125 toegepast weet niet of dat moet dan of zeg jij beter de 50 cc draadboom
Daar de stator van jouw 125cc blok van origine geen hoge wisselspanning heeft maar een 3 fase lage spanning, moet je wel opteren om de laadspanning voor de condensator in je CDI te betrekken vanaf je accu. Is dit iets makkelijker uit te leggen want dit snap ik niet goed sorry voor het ongemak .
 
Aangepast zodat het past op zipje lc runner blok
 

Attachments

  • IMG-20200228-WA0013.jpg
    IMG-20200228-WA0013.jpg
    121.6 KB · Views: 24
  • IMG-20200228-WA0011.jpg
    IMG-20200228-WA0011.jpg
    150.4 KB · Views: 20
  • IMG-20200228-WA0004.jpg
    IMG-20200228-WA0004.jpg
    125.7 KB · Views: 20
  • IMG-20200228-WA0007.jpg
    IMG-20200228-WA0007.jpg
    146.9 KB · Views: 20
  • IMG-20200228-WA0006.jpg
    IMG-20200228-WA0006.jpg
    122.2 KB · Views: 19
Nee de stator zijn de spoelen die achter je vliegwiel zitten.
In het schema noemen ze dit "Alternator and pulse generator coil".
Dit kun je zien als de dynamo van je scooter.
Deze produceert een wisselspanning, in jouw geval zijn dit 3 wikkelingen in ster maar dit ter zijde.
Deze wisselspanning, namelijk de drie gele draden, lopen naar je spanningsregelaar die er een mooie en stabiele gelijkspanning van maakt.
De spanningsregelaar is overigens een metalen kastje met koelvinnen erop.

Normaliter zit bij een scooter die een AC-CDI gebruikt nog 1 a 2 extra spoelen die een hoge wisselspanning opwekken voor je CDI.

Daar de 125cc, geen simpele cdi heeft maar dat ding iets extra's doet wordt deze niet voorzien van deze hoge wisselspanning maar eenstabiele gelijkspanning vanaf je spanningsregelaar.

Dus die 1 a 2 spoelen voor die hoge wisselspanning zitten dus ook niet op jouw stator.

Dussss, met deze originel 125cc stator kun je alleen gebruik maken van een DC-CDI, tenzij je de originele CDI bij het blok hebt gekregen!
 
Nee de stator zijn de spoelen die achter je vliegwiel zitten.
In het schema noemen ze dit "Alternator and pulse generator coil".
Dit kun je zien als de dynamo van je scooter.
Deze produceert een wisselspanning, in jouw geval zijn dit 3 wikkelingen in ster maar dit ter zijde.
Deze wisselspanning, namelijk de drie gele draden, lopen naar je spanningsregelaar die er een mooie en stabiele gelijkspanning van maakt.
De spanningsregelaar is overigens een metalen kastje met koelvinnen erop.

Normaliter zit bij een scooter die een AC-CDI gebruikt nog 1 a 2 extra spoelen die een hoge wisselspanning opwekken voor je CDI.

Daar de 125cc, geen simpele cdi heeft maar dat ding iets extra's doet wordt deze niet voorzien van deze hoge wisselspanning maar eenstabiele gelijkspanning vanaf je spanningsregelaar.

Dus die 1 a 2 spoelen voor die hoge wisselspanning zitten dus ook niet op jouw stator.

Dussss, met deze originel 125cc stator kun je alleen gebruik maken van een DC-CDI, tenzij je de originele CDI bij het blok hebt gekregen!
Ik heb de originele erbij gekregen maar niet de sleutels dus nu dacht ik als ik nu eens een andere originele cdi van een 125 cc4t pak en wel met sleutels of werkt dat ook niet
 
Nu heb ik de volgende vraag moet de stekker aangesloten zitten van de stator voor hem te laten lopen of is dit om alles te laten werken
 
Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Dit blok krijg je met deze originele "CDI" niet aan het lopen.
Als je de originele sleutel(s) niet hebt, zul je deze "CDI" niet werkend krijgen.
Er komt dan simpelweg geen ontsteekpuls voor de bobine uit.

Nogmaals een optie is een DC-CDI.
Maar hiervoor heb je een geladen accu nodig, die na verloop van tijd ook geladen blijft, dit is bij jouw momenteel ook niet het geval omdat je geen geschikte spanningsregelaar hebt.

Voorlopig, om te testen, kun je een DC-CDI wel laten werken op een alleenstaande accu.

Je hebt dan vanuit je blok alleen de draad van de pickup-spoel nodig.
Verder heeft de DC-CDI een massaverbinding en een geschakelde 12V verbinding nodig.
Verder nog de draad naar de bobine.
 
Back
Top