Ruimte tussen variobus en krukas

BWsnext

FireRox Rotterdam!
Ik heb zelf ooit een hebo vario gehad, functioneerde zeer goed in mijn BWs toendertijd. Tot ik 'm ooit uit elkaar had liggen om af te stellen en de variobus kwijt was, waardoor ik dus niks meer aan de vario had. Ik heb de vario toen weggedaan en de scooter heb ik ook niet meer.

Ik kon aan een hebo vario komen zonder variobus voor een goed prijsje, dus heb dit maar gekocht, want ik dacht namelijk dat ik mijn oude variobus (van die oude hebo vario) gevonden had. Ik had namelijk 3 bussen gevonden:
- 1 pastte niet omdat die van standaard vario was.

- 1 pastte echt nét niet, hij ging een stukje in de vario maar pastte door een rand die al in de vario gelast zit net niet, het scheelde echt een paar mm maar.
- 1 pastte precies, hij sloot goed aan op de bovengenoemde binnenrand.

Deze nieuwe bus sloot namelijk helemaal aan op de binnenrand van de vario, maar toen ik hem in mijn scooter wilde zetten, bleek dat er ruimte zat tussen de krukas en de bus. De diameter in de bus is precies goed (hij sluit perfect aan op de vario zelf), maar het gat in het midden zeg maar, is dus te groot om strak om de krukas te zitten (deze ruimte zou dus eigenlijk opgevuld moeten zijn)

Als ik nu mijn scooter laat lopen en gas geef, gaat de krukas natuurlijk draaien. Hierdoor draait de variobus en vario etc. mee, doordat de variobus niet strak om de krukas heenzit, hoor je dat de rolletjes e.d. gaan rammelen.

Op hogere snelheden hoor je dit niet meer, omdat door de middelpuntsvliedende kracht de variobus precies in het midden (met evenveel tussenruimte tussen bus en krukas) van de krukas gaat zitten.

Kan het kwaad dat er ruimte zit tussen deze variobus en mijn krukas, kan hierdoor bijvoorbeeld schade ontstaan aan de krukas?

Het lijkt mij van niet, omdat de vario etc. allemaal goed en stevig aangedraaid zit. Daarentegen blijkt de variobus wel tegen de krukas aan te tikken door de ruimte die er tussen zit. En het lijkt wel alsof ik niet van een dip in mijn afstelling af kom. Ook heb ik last van een dip waaruit m'n scooter soms wel doortrekt en soms blijft hangen (alsof de rollen plat zijn).

Wie kan me helpen, alvast bedankt ;)
 
Advertisement - register to remove this

dan kan je beter toch paar ringtjes tussen stopen.Het is trouwens niet erg goed voor je scooter dat je dat doed omdat je de moer die je er op draait niet goed kunt vast zetten.En als je dat wel doed dan druk je een rand op het gedeelte waar je de vario op schuift.Dus beter haal je beter paar passende de ringtjes op of een vario bus die wel past.
 
bedankt voor je reactie, maar ik denk dat het niet zo simpel is.

Er zit als je de variobus over de krukas heenschuift een paar mm tussenruimte tussen. Hierdoor kan je de bus heen en weer 'tikken' tegen de krukas, wat dus ook gebeurt bij lage snelheden wanneer de krukas relatief langzaam draait. Je hoort de variobus met de vario daaraan tegen de krukas tikken en je hoort de rollen etcetera. De bus zou dus iets dikker moeten zijn naar de binnenkant. maar omdat er maar een klein beetje ruimte (paar mm) tussenzit kan ik er ook niks tussenstoppen ofzo.

Een variobus halen die wel past is ook geen optie, omdat ik al stad en land heb afgebeld en deze specifieke Hebo bussen niet los te krijgen zijn, enige optie is dus om er één te laten draaien.

Dat vastzetten een probleem zou zijn, is naar mijn mening ook niet zo. De bus klemt gewoon tussen de koelvin en het deel achter de vario (kan even niet op de naam komen), en alles zit dan gewoon goed vastgedraaid.

Ik snap alleen niet, of de variobus nou meedraait op de krukas, of dat deze meedraait tussen het andere spul (koelvin en dat ding daarachter waar de bus tussen geklemt zit)! Bij een scooterzaak hier in de buurt zeggen ze dat het geen probleem is dat de variobus niet helemaal strak om je krukas heenzit, omdat hij meedraait met de rest, maar ik vertrouw het toch niet helemaal vandaar mijn post hier.
 
Back
Top