Rubberen dop Carterdeksel

Pinootje

Active Member
Ik heb vandaag het karterdeksel losgehad om het kickstartmechanisme eens goed in te vetten.
Nu vraag ik me af: er zit een rubber dop in dat deksel. Wat voor een functie heeft die?
Het gaat om onderdeel 5 op de foto. D7B8B373-94B4-403D-8E7F-FAF94E72F43F.png
 
Advertisement - register to remove this

Dat rubber afsluitdopje is bedoeld om (aangezogen) vocht & vuil buiten de deur te houden.
Waarschijnlijk ben je in het bezit van de eerste of tweede generatie Sym Mio.
Niks mis mee hoor maar Sym had hier wel wat beter z'n best mogen doen.
Dat gat zit er om de binnenkant te kunnen koelen, vario en koppeling poulies alsmede de v-snaar.
Maar gemakshalve zijn ze vergeten om er een simpele rubber slang met interne filter op te monteren.
Rubberprijs zal toen der tijd wel erg hoog hebben gestaan denk ik dan maar :rolleyes:!

Zelfs bij de Peugeot v-clic zit zo'n slang gemonteerd..., daar hebben ze zelfs een mooie benaming voor dit onderdeel bedacht.
Een '' Duct air cleaner case'' wat eigenlijk wil zeggen dat er koele en schone lucht wordt aangezogen.
Daar zorgt de koelfan voor welke op de halfpoulie zit gemonteerd, zodra alles in beweging komt wordt de lucht in de kickstarterkap gezogen en kan circuleren.
 
Mjaa, dat is wat discutabel. In theorie wel maar het gat is naar voren & onder gericht.
En dit is ook zo'n plek waar een hoop streetzooi zich makkelijk kan verzamelen tijdens een ritje.
Met een slang inclu filter welke naar boven zit gericht en ook achter de onderbuikkap verborgen zit is het risico vrijwel nihil.
Als ik jouw was zou ik het risico niet nemen, misschien zelf wat fabriceren of men plaatst een bestaande slang, Peug is immers niet de enige met zo'n systeem.
 
Mjaa, dat is wat discutabel. In theorie wel maar het gat is naar voren & onder gericht.
En dit is ook zo'n plek waar een hoop streetzooi zich makkelijk kan verzamelen tijdens een ritje.
Met een slang inclu filter welke naar boven zit gericht en ook achter de onderbuikkap verborgen zit is het risico vrijwel nihil.
Als ik jouw was zou ik het risico niet nemen, misschien zelf wat fabriceren of men plaatst een bestaande slang, Peug is immers niet de enige met zo'n systeem.
Ik heb de boel vandaag nog eens los gehad en wat blijkt? Er is al een aanzuigpunt. En die werkt ook gezien het vuil wat tegen het filter gezogen zat. In het filmpje zie je de opening waar ik de schroevendraaier doorheen kan steken.
 
Last edited:
Dat rubbere dopje kan overigens ook een inspectie luikje zijn zodat je de carterkap niet hoeft te demonteren.. En zo kan je dan zien hoeveel vuil er dan voor dat filtermatje zit.. En of het dan schoongemaakt dient te worden.

Hoe ik erop kom? Het 139QMB blok heeft zo`n rubber dopje op de ventilator koel kap zitten bij de ontsteking/vliegwiel. En dat is namelijk ook een inspectie luikje zodat je de krukas op het nokje kan zitten, zodat de krukas op tijd staat zodat je de kleppen dan kan stellen..
Zonder deze ventilator kap continu te moeten demonteren.
 
Oke, dat zou kunnen inderdaad. Ik moet wel zeggen dat het dan alsnog erg lastig kijken is en je zonder lamp sowieso niets ziet. Daarnaats dekt het "kijkgaatje" dan niet het hele filteroppervlak. Maar goed, betere suggestie als dit zou ik ook niet weten :)
 
Back
Top