rs tuning

deserteagel

aprilia RS
wie kan mij vertellen hoe ik mijn brommer kan opvoeren tot 80 en waar de begrenzers zitten. (hij loopt nu 70, er is een ring uit de uitlaat, die zat voorin) . het is een aprilia rs50, uitvoering troy corser, bj eind 2001. laterss, nick
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb eenzelfde brommer, ook troy corser fietsje. Loopt bij mij 65. Wat ik hoorde is dat deze RS een extreem kleine Carburateur (9mm) heeft en een hoge uitlaatpoort.

De carburateur kun je natuurlijk groter kopen, of uitboren (14mm max), en de uitlaatpoort wat opfresen. Maar dit kost geld... Zelf vind ik het ook vaag dat er niet gewoon makkelijke begrensers inzitten. Athans, het is jammer, omdat je er nu best geld in moet steken. (60 euro goed carbje)

En ja, dan nog een leuke uitlaat en ze lopen helemaal lekker. Behalve dan dat de oliepomp boven de 10.000 rpm niet echt goed is....
 
Originally posted by Sparkly
Ik heb eenzelfde brommer, ook troy corser fietsje. Loopt bij mij 65. Wat ik hoorde is dat deze RS een extreem kleine Carburateur (9mm) heeft en een hoge uitlaatpoort.

De carburateur kun je natuurlijk groter kopen, of uitboren (14mm max), en de uitlaatpoort wat opfresen. Maar dit kost geld... Zelf vind ik het ook vaag dat er niet gewoon makkelijke begrensers inzitten. Athans, het is jammer, omdat je er nu best geld in moet steken. (60 euro goed carbje)

En ja, dan nog een leuke uitlaat en ze lopen helemaal lekker. Behalve dan dat de oliepomp boven de 10.000 rpm niet echt goed is....

die van mij loopt 70, en alleen de ring is uit de uitlaat. wat heb jij eraan gedaan? Wat ik heb gehoord is dat je met deze uitlaat tog wel 85-90 kan halen. maar je hebt gelijk, alleen die uitlaatpoort omhoog halen gaat mij al 60 euro kosten. en volges mij zuipt ie veel meer met een grotere carburateur.
 
Verbruik hoeft niet meer te worden met een grotere carb, vermogen ligt niet evenredig aan verbruik.
Kan je voortandwiel niet nog een tandje groter?
 
Oliepomp red het wel boven de 10000 rpm hoor.
Met 14mm + onbegrensde uitlaat reed mijn vorige rs net geen 12000 rpm, en dat heeft die brommer ruim 14000 km getrokkken.

Je kan een 14mm carburateur er op doen, scheel in top en trekkracht.

Ik zou geen ander tandwiel nemen ivb met de trekkracht (tenzij je natuurlijk een grotere carb neemt)
 
Originally posted by Ralf
Verbruik hoeft niet meer te worden met een grotere carb, vermogen ligt niet evenredig aan verbruik.
Kan je voortandwiel niet nog een tandje groter?

dan gaat tog alleen zn top omhoog en wordt zn trekkracht minder, en hoe zou ik m kunnen opvoeren tot 80 ofzo zonder dat ie (veel) meer zuipt?
 
Originally posted by Karrûh
Oliepomp red het wel boven de 10000 rpm hoor.
Met 14mm + onbegrensde uitlaat reed mijn vorige rs net geen 12000 rpm, en dat heeft die brommer ruim 14000 km getrokkken.

Je kan een 14mm carburateur er op doen, scheel in top en trekkracht.

Ik zou geen ander tandwiel nemen ivb met de trekkracht (tenzij je natuurlijk een grotere carb neemt)
He, ik was laatst bij mn neefje, en normaal doet ie in zn neutraal ong 9750 toeren, maar toen ging ie naar 10,5. toen druppelde er olie aan de onderkant uit, maar dat ken er ook aan liggen dat ik die dag ervoor de olie had bijgevuld.
 
Dat het er aan de onderkant uit drupelt lijkt mij toch dat er iets met je pakkingen verkeerd is, of dat het allemaal niet goed vastgedraait zit. Want het kan echt niet dat er 'zomaar' ergens olie uit lekt.
Of wel slijtage, of wel een andere oorzaak.
Misschien als je het echt tot het olieressevoir topje vult dat er te vele druk ontstaat, maar dat moet je dus ook niet doen ;-)
Daarbij het heeft er mee te maken dat het oliepompje weigert, dus geen olie toevoert naar de cilinder. Bij lekken zou in principe (als het gat niet te groot is dat gelijk alles weg is) alleen het verbruik van de olie omhoog gaan.
Het schijnt nog wel een probleem te zijn dat soms het (kunstof?*)wieltje afslijt, heb ikg ehoort, nooit mee gemaakt.

* Ik weet niet zeker of het kunstof is, ziet er wel slijtage vatbaar uit.

Als je je oliepomp verwijdert als je nog maar onbegrensd rijd verklaar ik je persoonlijk voor gek. MAar goed, er zullen andere meningen over zijn.
 
maar kan ik bijv ook een 12 mm carb kopen, en mn uitlaatpoort omhoog laten halen, en dan kijke hoe hard ie dan loopt, en als ik dat niet hard genoeg vind, hem uitboren tot 14 mm? En is er iemand die mij kan vertellen hoe hard ie loopt bij welke handelingen?
 
Originally posted by Karrûh
Kan je beter gelijk een 14mm kopen.
Kan je evt. nog een kleiner spruitstuk of een andere tandwiel verhouding nemen

maar als ik dat doe, dan loopt ie tog misschien te hard, en met een andere tandwielverhouding heb ik tog nog steeds meer vermogen dan met 12 mm? en dan zuipt ie tog meer of verschilt dat niet zo veel?
 
Dat verschil is best klein. Zeker als het goed afgesteld is.
Je hebt in principe meer vermogen, als afstelling goed is enzo. Maar dmv tandwielen kan je je snelheid beperken. Wel oppassen voor overtoeren. (met sommige uitlaat kon je niet eens boven de 12500 rpm uit)
 
beter koop je een 17,5 of 19mm en monteer je gwn een andere uitlaat, beetje zinloos om je cilinder te laten bewerken met een st uitlaat
 
Originally posted by joop timmer
beter koop je een 17,5 of 19mm en monteer je gwn een andere uitlaat, beetje zinloos om je cilinder te laten bewerken met een st uitlaat

Niet direct. Als er een kleine begrenzing in je uitlaatpoort zit zou ik die er eerst uit laten halen als een grotere carburateur halen.
 
welke rs is het?? kijk eerst of je nou egt een 9 mm heb, en de cillinders van am6, de gilardoni2 is al een snelle 50 tenzij hij een rs met een gilardoni 1 heb, dan heeft ie een onwijs lage poort
 
Back
Top