Roze top VS MK2 VS MK1

UndercoverNL

Active Member
Een goedenavond,
Ik heb een vraagje, nou rij ik, zo als vele van jullie wel weten, een aerox met een roze top, 24mm pwk, en c16, deze is perfect afgesteld en trekt als een beest.

Maar nou ben ik eigenlijk opzoek naar iets anders, de 24mm en c16 laten een betere cilinder toe zonder veel aanpassingen.

Vandaar mijn vraag, wat is de upgrade waard, de mk2 racing is mijn meest voor de hand liggende optie, maar zal dit veel verschil maken vergeleken met een roze top? Dan heb je nog de mk1 racing welke niet meer gemaakt word maar ik wel voor een prikkie via mp op de kop kan tikken, en heel eventueel nog een mk1 r/t maar dit is wel erg veel gekkenwerk en daarmee gaat een c16 met std ontsteking denk ik ook niet genoeg voor zijn.

Er zit een doppler racing krukas in dus in principe zou dit ook niet het probleem moeten zijn.

De scooter word alleen met lekker weer op zondag gebruikt dus benzine of slijtage zal ook geen factor zijn. Puur prijs / snelheid / mogelijkheid

Dus mijn vraag, welke cilinder zal een leuke upgrade zijn welke echt het geld waard is maar ook nog goed / perfect zal lopen met de rest van mijn huidige setup.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Mk2 Racing trekt de roze top er uit.
Hoeveel Pk heb je nu? MK2 zal goed afgesteld +- 20pk hebben!

Echter raad ik dan wel een C21 aan!

Std ontsteking kan het wel aan maar een HPI/Binnenrotor zal niet mis wezen.
Maak je maar geen zorgen om die 24mm die is wel goed genoeg!
 
Mk2 Racing trekt de roze top er uit.
Hoeveel Pk heb je nu? MK2 zal goed afgesteld +- 20pk hebben!

Echter raad ik dan wel een C21 aan!

Std ontsteking kan het wel aan maar een HPI/Binnenrotor zal niet mis wezen.
Maak je maar geen zorgen om die 24mm die is wel goed genoeg!
heb hem momenteel nog niet op de testbank kunnen krijgen, dat gaat sowieso nog een keer gebeuren met de roze top er op. Hopelijk aankomende twee weken, dan zal ik de resultaten daarvan ook hier gelijk delen.

20pk klinkt zeker niet mis nee, maar zou het echt slecht lopen / niet haalbaar zijn met een c16? Of zou een c21 maar iets beter lopen. Gezien een c21 nog duurder is als de cilinder zelf hahaha.

En een mk1 racing is het niet waard?
 
heb hem momenteel nog niet op de testbank kunnen krijgen, dat gaat sowieso nog een keer gebeuren met de roze top er op. Hopelijk aankomende twee weken, dan zal ik de resultaten daarvan ook hier gelijk delen.

20pk klinkt zeker niet mis nee, maar zou het echt slecht lopen / niet haalbaar zijn met een c16? Of zou een c21 maar iets beter lopen. Gezien een c21 nog duurder is als de cilinder zelf hahaha.

En een mk1 racing is het niet waard?

Je kan de c16 behouden alleen kan de mk2 racing zijn power beter kwijt met een c21 en maakt ook veel meer toeren. maar daar betaal je idd wel flink voor.

MK1 raad ik af, vind het zelf veel te duur terwijl het gelijkwaardig ligt met een mk2!
1679306641153.png

Hier een tabel van MK1 vs MK2.

Mijn advies is een MK2 en c21 maar je kan altijd een c16 proberen om te kijken hoe dat gaat.
Post automatically merged:

Wil je veel toeren op top maken met een c16 kun je altijd nog overwegen er een lange vertanding in te zetten.
 
Je kan de c16 behouden alleen kan de mk2 racing zijn power beter kwijt met een c21 en maakt ook veel meer toeren. maar daar betaal je idd wel flink voor.

MK1 raad ik af, vind het zelf veel te duur terwijl het gelijkwaardig ligt met een mk2!
View attachment 69452

Hier een tabel van MK1 vs MK2.

Mijn advies is een MK2 en c21 maar je kan altijd een c16 proberen om te kijken hoe dat gaat.
Post automatically merged:

Wil je veel toeren op top maken met een c16 kun je altijd nog overwegen er een lange vertanding in te zetten.
Aa duidelijk, want ik kan namelijk ook een mk1 op de kop tikken voor 90 euro, ik neem aan dat dit dan de mk1 is die vergelijkbaar is met de mk2 (zie bijlage), zou je dat aanraden?

En even wat anders, waar heb je die tabel vandaan geplukt haha, erg handig, zijn er daar meer van of was het gewoon een gelukkige google?
 

Attachments

  • Screenshot_20230320-112833_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20230320-112833_Marktplaats.jpg
    85.3 KB · Views: 17
Aa duidelijk, want ik kan namelijk ook een mk1 op de kop tikken voor 90 euro, ik neem aan dat dit dan de mk1 is die vergelijkbaar is met de mk2 (zie bijlage), zou je dat aanraden?

En even wat anders, waar heb je die tabel vandaan geplukt haha, erg handig, zijn er daar meer van of was het gewoon een gelukkige google?

MK1 is evengoed en voor 90 euro had ik de keuze snel gemaakt..

De grafiek was inderdaad een gelukkige google, de site is: https://www.tuningmatters.com/news/...-and-stage6-racing-mkii/attachment/racingdia/

Weet niet of er nog veel meer info op die site staat.
 
MK1 is een crapding, superslappe cilinderwand, we kregen em met honen nagenoeg niet recht omdat de cilinderwand zo sterk vervormde door de warmte van het honen (en dat is niet veel warmte t.o.v. een draaiende cilinder).
Als je weinig geld hebt zou ik gewoon die Top houden. Hoef je ook geen nieuwe uitlaat :) Als je nieuwe cilinder wil lekker MK2 nemen met een mooie uitlaat erbij :)
 
Last edited:
MK1 is een crapding, superslappe cilinderwand, we kregen em met honen nagenoeg niet recht omdat de cilinderwand zo sterk vervormde door de warmte van het honen (en dat is niet veel warmte t.o.v. een draaiende cilinder).
Als je weinig geld hebt zou ik gewoon die Top houden. Als je nieuwe cilinder wil lekker MK2 nemen. Hoef je ook geen nieuwe uitlaat :)
Grote kans dat deze gebust is, dan kun je hem sowieso niet honen.
 
Hoe hard ga je nu als ik vragen mag?

heb een Stage 6 pro sport 70cc en een c16.
Wat is jouw setup?
topsnelheid zou ik niet weten, gok rond de 100 ergens want ik heb al 2 jaar een mysterie met deze rox dat hij niet harder gaat als 100, ga binnenkort nog ff een andere vertanding proberen, maar de originele aerox vertanding hoort al tot de 120 te kunnen. Net zo als de roze top.

Mn setup:
Roze top 70cc
Yasuni C16
24mm pwk carb met sproeier 125 uit mn hoofd
malossi multivar met 3.2 gram rollen, is n flink toerenbeukertje.
En een std koppeling met rode trekveren.
En uiteraard powerfilter

Maar heb hem dus vooral voor de trekkracht, zal wel een powerband sturen zodra die op de testbank geweest is
Post automatically merged:

MK1 is een crapding, superslappe cilinderwand, we kregen em met honen nagenoeg niet recht omdat de cilinderwand zo sterk vervormde door de warmte van het honen (en dat is niet veel warmte t.o.v. een draaiende cilinder).
Als je weinig geld hebt zou ik gewoon die Top houden. Als je nieuwe cilinder wil lekker MK2 nemen. Hoef je ook geen nieuwe uitlaat :)
mm kan me toch niet voorstellen dat er een cilinder gemaakt is die misvormt bij gebruiks temperatuur? Of heb ik dat mis.

Ik heb niet perse weinig geld maar gezien ik goedkoop een mk1 kon krijgen welke ik dan ook niet hoef in te rijden leek me dat wel een goede deal, ook deels omdat ik het betwijfelde of 300 of 400 euro voor de upgrade van roze top naar een nieuwe mk2 het wel waard zou zijn voor de extra trekkracht welke je krijgt
 
mm kan me toch niet voorstellen dat er een cilinder gemaakt is die misvormt bij gebruiks temperatuur? Of heb ik dat mis.

Ik heb niet perse weinig geld maar gezien ik goedkoop een mk1 kon krijgen welke ik dan ook niet hoef in te rijden leek me dat wel een goede deal, ook deels omdat ik het betwijfelde of 300 of 400 euro voor de upgrade van roze top naar een nieuwe mk2 het wel waard zou zijn voor de extra trekkracht welke je krijgt
Vind ik ook erg raar inderdaad.

@$aint mag ik vragen hoe je hem gehoond hebt? Heb je de juiste olie gebruikt en is het met een boormachine gedaan of professioneel apparaat?
 
Zit wel meer in inderdaad.

Vertanding raad ik aan 13/44
Had in mijn setup eerst 4.7 en die maakte al veel toeren moet je nagaan.
Probeer eens een gele drukveer, kan zijn dat je rode te strak is!

Voor de rest leuke setup hoor, als je hebt gebankt hoor ik het graag ben wel benieuwd.
Ik heb de boel even opengehaald en er zit een volledig std vertanding in:

STD primair 13/52 + STD secundair 14/43 = 12.29

Heb er nu een stage6 primaire vertanding ingezet met een of andere niet bestaande secundaire:

Stage6 primair 13/43 + ? secundair 13/42 = 10.69

En dit maakt absoluut 0 verschil in topsnelheid, ben alleen trekkracht verloren.

Dus dat zal het probleem dan ook niet zijn, ik zal vanmiddag of morgen maar is een gele drukveer proberen maar ik dacht me toch sterk te herinneren dat dat een jaar geleden voor geen meter liep.
 
Back
Top