Rox start niet zonder accu

UndercoverNL

Active Member
Een goedemiddag, ben ik weer, en inmiddels heb ik de aerox uit 2009 weer lopend met een nieuwe spanningsregelaar en zekering, alleen nu liep ik er tegen aan dat ik even wilde testen of de temp meter het deed zonder accu aangesloten te hebben, maar toen kwam ik er achter dat de hele scooter niet starte zonder accu, wat wel heel appart is. Want als ik de accu weer aansluit start en loopt hij gewoon weer.

Ik ga er nu dus ook vanuit dat als, voor wat voor reden dan ook de accu leeg gaat ik stil kom te staan. Wat niet helemaal een fijn gevoel is om mee te gaan toeren haha.

Iemand n idee hoe dit kan?
 
Advertisement - register to remove this

UndercoverNL

Active Member
Tja als de spanningsregelaar niet verbonden is kan deze ook niet die 20V~ spanning terugbrengen naar tussen de 12 en 15 Volt voor je verlichting..
Meten kun je toch achter op de connector zoals in de afbeelding hier beneden, dit noemt men back probing.
Ik dacht dat hij dit ook niet deed over de geel rode draad, maar dat licht dan aan mij.
Daar zijn de pinnen van de multimeter helaas de dik voor.

Oké dat is weer de gelijkspanning die gemaakt wordt aan de secundaire kant van de spanningsregelaa, dus ook de spanning die ook je accu laadt, dus deze spanning is in orde en dat deel van je spanningsregelaar is in orde.
Maar ook de 15v, die zonder accu bereikt is, was zo ver ik me kan herinneren, ook te veel voor de temperatuur meter, gezien deze voor 12v bedoeld is. Bleef de display dan zwart (aan het begin heel even oplichten en daarna werd hij zwart).

En welke andere spanningen zouden er nog verkeerd kunnen zijn dan?

En is de accu dan het probleem? Of iets anders.
Niet dat ik er over pieker de accu er geheel uit te laten want het is allemaal extra gewicht en voor mn snelle 70cc setup heb ik hem toch niet nodig, elektrische start is er toch al lang uit. Maar toch is het wel handig om te weten wat nu het probleem is.
 

Sparky

Well-Known Member
En is de accu dan het probleem? Of iets anders.
Het probleem is, de wisselspanning voor je verlichting is te hoog, dit heb je zelf gemeten!
Dit is dus de reden waarom je verlichting steeds kapot gaat, deze krijgt immers 20 a 30 Volt ~ voor zijn kiezen.
Ook de elektrische choke, als je die nog hebt, krijgt deze veel te hoge spanning en het kan zijn dat deze ook al overleden is en dat je nu continue op de choke rijdt, maw veel te rijk.

Daar zijn de pinnen van de multimeter helaas de dik voor.
Steek er anders een paperclip langs en meet met de meetpen op de paperclip.

Maar ook de 15v, die zonder accu bereikt is, was zo ver ik me kan herinneren, ook te veel voor de temperatuur meter, gezien deze voor 12v bedoeld is.
Nogmaals, die 15 Volt achter de spanningsregelaar dus op je accu en je contactslot is oké,
Alle instrumenten voor automotive toepassingen mogen niet defect raken zolang deze spanning niet hoger wordt dan 15 Volt.
Het is aan te raden die accu toch te monteren, deze stabiliseert enigszinds de gelijkspanning die uit de spanningsregelaar komt en voorkomt dat de boordspanning te veel piekspanningen bevat.
Dit is beter voor alles wat op de boordspanning werkt.
Rijden zonder accu is misschien dan ook wel de reden dat je temperatuurmeter overleden is.
Daar komt ook nog bij dat het beter is voor je cdi want deze kan ook overlijden door deze piekspanningen.
Ook heb je met een accu, tijdens het kicken, een betere vonk waardoor de scooter beter start.
 

UndercoverNL

Active Member
Het probleem is, de wisselspanning voor je verlichting is te hoog, dit heb je zelf gemeten!
Dit is dus de reden waarom je verlichting steeds kapot gaat, deze krijgt immers 20 a 30 Volt ~ voor zijn kiezen.
Ook de elektrische choke, als je die nog hebt, krijgt deze veel te hoge spanning en het kan zijn dat deze ook al overleden is en dat je nu continue op de choke rijdt, maw veel te rijk.
Dat snap ik ja, het probleem is dat met de accu aangesloten er een veels te hoge spanning op alles staat. Maar wat ik meer bedoelde met deze vraag, is of de accu dan het probleem van deze veels te hoge spanning is, aangezien de spanning wel weer normaal word als de accu niet meer aangesloten is.

Steek er anders een paperclip langs en meet met de meetpen op de paperclip.
De geel rode draad bij de spanningsregelaar is dan op wisselspanning 10v

Nogmaals, die 15 Volt achter de spanningsregelaar dus op je accu en je contactslot is oké,
Alle instrumenten voor automotive toepassingen mogen niet defect raken zolang deze spanning niet hoger wordt dan 15 Volt.
Het is aan te raden die accu toch te monteren, deze stabiliseert enigszinds de gelijkspanning die uit de spanningsregelaar komt en voorkomt dat de boordspanning te veel piekspanningen bevat.
Dit is beter voor alles wat op de boordspanning werkt.
Rijden zonder accu is misschien dan ook wel de reden dat je temperatuurmeter overleden is.
Daar komt ook nog bij dat het beter is voor je cdi want deze kan ook overlijden door deze piekspanningen.
Ook heb je met een accu, tijdens het kicken, een betere vonk waardoor de scooter beter start.
Mm oke, daar zit wat in. Maar met de accu is de spanning dus 30v. Dus dan zal dat probleem eerst verholpen moeten worden.
 
Last edited:

UndercoverNL

Active Member
Maar onder je contact slot is het toch geen wisselspanning @Sparky, want daar is de wisselspanning al omgezet naar vaste spanning door de spanningsregelaar, of zeg ik nou wat raars?

Ik dacht dat alleen de geelrode draad vanaf de ontsteking wisselspanning is.
 

Sparky

Well-Known Member
Maar onder je contact slot is het toch geen wisselspanning
Dat is ook geen wisselspanning, dit is je "12V" boordspanning die tijdens het rijden kan en mag oplopen tot 15 Volt.

Ik dacht dat alleen de geelrode draad vanaf de ontsteking wisselspanning is.
Dat is ook wisselspanning, deze wisselspanning wordt door de spanningsregelaar ook begrensd naar "12V wisselspanning"om schade aan je verlichting en choke te voorkomen.
 

UndercoverNL

Active Member
Dat is ook geen wisselspanning, dit is je "12V" boordspanning die tijdens het rijden kan en mag oplopen tot 15 Volt.


Dat is ook wisselspanning, deze wisselspanning wordt door de spanningsregelaar ook begrensd naar "12V wisselspanning"om schade aan je verlichting en choke te voorkomen.
maar dan meet je de spanning onder het contact slot op volt ipv wisselspanning.


Hoe dan ook, wat kan dan het probleem zijn als hij met accu 30v heeft en zonder 15?
 

Sparky

Well-Known Member
maar dan meet je de spanning onder het contact slot op volt ipv wisselspanning.

Even ter verduidelijking, Volt is de eenheid van spanning en spanning geeft het in twee smaken namelijk:

  • Smaak1: Wisselspanning, dat is het V-bereik op je multimeter waar het sinustekentje bij staat.
  • Smaak2: Gelijkspanning, dat is het V-bereik op je multimeter waar het =-tekentje bij staat en waarvan het onderste lijntje gestippeld is.
Dus op de rood/gele draad meet je met de multimeter op wisselspanning en op je accuklemmen meet je met de meter op gelijkspanning.

Hoe dan ook, wat kan dan het probleem zijn als hij met accu 30v heeft en zonder 15?
Geen idee hoe dit mogelijk is, het kan zijn dat de wisselspanning en de gelijkspanning op één of andere manier gekoppeld zijn door een slechte massaverbinding vooral bij je remlicht en motorblok of een mottige spanningsregelaar maar die heb je al vervangen.
Rare spanningen en gedrag van elektrische componenten op een motorvoertuig zijn meestal het gevolg van een slechte massa verbinding.
Dus nogmaals alles goed meten en als je gemeten hebt met de multimeter op de goede meetbereik en je meet nog steeds deze vreemde waardes, meet alle massaverbindingen tov de minpool van je accu.
Massa is bij Yamaha de zwarte bedrading, het frame en je motorblok.
Weerstand mag op het laagste Ohm-bereik van je multimeter niet meer zijn dan 0,3 Ohm.
 

UndercoverNL

Active Member
Even ter verduidelijking, Volt is de eenheid van spanning en spanning geeft het in twee smaken namelijk:

  • Smaak1: Wisselspanning, dat is het V-bereik op je multimeter waar het sinustekentje bij staat.
  • Smaak2: Gelijkspanning, dat is het V-bereik op je multimeter waar het =-tekentje bij staat en waarvan het onderste lijntje gestippeld is.
Dus op de rood/gele draad meet je met de multimeter op wisselspanning en op je accuklemmen meet je met de meter op gelijkspanning.


Geen idee hoe dit mogelijk is, het kan zijn dat de wisselspanning en de gelijkspanning op één of andere manier gekoppeld zijn door een slechte massaverbinding vooral bij je remlicht en motorblok of een mottige spanningsregelaar maar die heb je al vervangen.
Rare spanningen en gedrag van elektrische componenten op een motorvoertuig zijn meestal het gevolg van een slechte massa verbinding.
Dus nogmaals alles goed meten en als je gemeten hebt met de multimeter op de goede meetbereik en je meet nog steeds deze vreemde waardes, meet alle massaverbindingen tov de minpool van je accu.
Massa is bij Yamaha de zwarte bedrading, het frame en je motorblok.
Weerstand mag op het laagste Ohm-bereik van je multimeter niet meer zijn dan 0,3 Ohm.
aa oke, dus dan waren mijn aller eerste metingen onder het contact slot van 14.5 en 15v dus wel correct op gelijkspanning.
Dan zou alles dus gewoon de correcte hoeveelheid stroom krijgen.
 

Sparky

Well-Known Member
Als ik me niet vergis was de wisselspanning op de verlichting toch nog te hoog, hier begon de hele boel toch mee, dat de lampjes steeds stuk gingen, toch?
 
Last edited:

UndercoverNL

Active Member
Als ik me niet vergis was de wisselspanning op de verlichting toch nog te hoog, hier begon de hele boel toch mee, dat de lampjes steeds stuk gingen, toch?
ik heb de spanning op de verlichting destijds niet kunnen meten omdat ik toen nog niet achter de truc met de paperclips was. En gezien de plek onder het contact slot, waar mijn temperatuur meter zat, een stuk toegankelijker is, meet ik nu alles daar. En daar is op gelijkspanning 15v de meting.
 

Sparky

Well-Known Member
Je snapt het toch niet helemaal heb ik de indruk.
Bij het contactslot meet je de accuspanning/laadspanning.
Jouw verlichting werkt niet via de accu maar werkt rechtstreeks met de wisselspanning vanaf die rood/gele draad van je stator.
Wisselspanning dus, die je moet meten op de fitting van je koplamp
 
Top