Rolletjes?

Status
Not open for further replies.

Pvisser

New Member
Beste allemaal,
Ik heb sinds korte tijd een vespa lx50 aangeschaft, die vroeger een bromscooter was, maar is teruggevoerd en gekeurd tot snorscooter. Hij rijd nu +- 32 km/h, maar als ik topsnelheid rijd, maakt ie enorm veel herrie, omdat hij verschrikkelijk veel toeren maakt. Dit komt dus waarschijnlijk omdat er nog bromrolletjes in zitten, want hij trekt heel snel op. Ik wil de scooter zelf gaan begrenzen tot 40 km/h en voor bij die snelheid wil ik ook de juiste rolletjes hebben. Ik heb dus 2 vragen,
1: Door de varioring er uit te halen zal hij waarschijnlijk harder dan 40 gaan rijden, dus hoe laat ik hem 40 kmh rijden.
2: welk gewicht rolletjes moet er bij die snelheid in de vario, 10 gram lijkt me te zwaar, en ik gok dat er nu dus 6,4 gram in zit (standaard lx brom rolletjes). Lijkt me dus dat ik daar ergens tussen in moet gaan zitten, maar er is zoveel keuze.... 7,8 8,3 8,5 of 8,7 gram om zo maar wat te noemen.
iemand goede tips?
alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

wat hier aan de hand is dat hij heeeeeeel veel overtoeren maakt en dat komt omdat een brom vespa normaal gemaakt is om 50kmh te gaan.
het verschil tussen een snor vespa en brom vespa : Brom 4takt 4kleps motor / Snor 4takt 2kleps motor.
een brom vespa trekt sneller dan een snor omdat het een 4kleps motor is.
waarom hij veel overtoeren maakt is dat er denk ik een dikkere vario ring is geplaatst waardoor er veel overtoeren komen.
ik denk als je de vario ring eruit haalt dat hij gauw 60 rijd.
en als je hem 40 laat rijden heb je een wok status en bij de 35 kmh niet. dus als je hem opvoert doe het dan goed!

wat je kan doen om hem als een snor te laten rijden moet je een snor cdi kopen maar de rolletjes dat is gewoon puur testen!
 
wat hier aan de hand is dat hij heeeeeeel veel overtoeren maakt en dat komt omdat een brom vespa normaal gemaakt is om 50kmh te gaan.
het verschil tussen een snor vespa en brom vespa : Brom 4takt 4kleps motor / Snor 4takt 2kleps motor.
een brom vespa trekt sneller dan een snor omdat het een 4kleps motor is.
waarom hij veel overtoeren maakt is dat er denk ik een dikkere vario ring is geplaatst waardoor er veel overtoeren komen.
ik denk als je de vario ring eruit haalt dat hij gauw 60 rijd.
en als je hem 40 laat rijden heb je een wok status en bij de 35 kmh niet. dus als je hem opvoert doe het dan goed!

wat je kan doen om hem als een snor te laten rijden moet je een snor cdi kopen maar de rolletjes dat is gewoon puur testen!
Dankjewel voor je reactie
Dus als ik het goed begrijp zal ie met een snor cdi en een goed gewicht rolletjes geen overtoeren meer maken, of houd je dan nog wel wat overtoeren?
 
Dankjewel voor je reactie
Dus als ik het goed begrijp zal ie met een snor cdi en een goed gewicht rolletjes geen overtoeren meer maken, of houd je dan nog wel wat overtoeren?
je moet het zo zien een snor cdi is gemaakt om 25 kmh te gaan dus die cdi geef zegmaar minder toeren door aan de motor een brom cdi geeft meer toeren door.
en met rolletjes dat durf ik niet zo zeer te zeggen dat ligt puur aan of je hem wilt opvoeren of niet
 
je moet het zo zien een snor cdi is gemaakt om 25 kmh te gaan dus die cdi geef zegmaar minder toeren door aan de motor een brom cdi geeft meer toeren door.
en met rolletjes dat durf ik niet zo zeer te zeggen dat ligt puur aan of je hem wilt opvoeren of niet
maarja houd in je hoofd het is een bromblokkie ;)
 
Idd, maar maakt dat ook niet uit met een nieuwe 25kmh cdi? Zijn meestal toch 4t 2v snor CDI's, of maakt het niet uit hoeveel kleppen de scooter heeft voor een CDI. Kan er dus een 4t 4v blok aan?
Idd, maar maakt dat ook niet uit met een nieuwe 25kmh cdi? Zijn meestal toch 4t 2v snor CDI's, of maakt het niet uit hoeveel kleppen de scooter heeft voor een CDI. Kan er dus een 4t 4v blok aan?
bij mijn vader zijn scooter hij heeft een vespa sprint 4t2v en ik had toen een 4t4v vespa lx en toen mijn brom cdi op die van hem gezet dus het zou andersom ook gewoon moete kunnen
 
Makkelijkste is gewoon de originele rolletjes bestellen op www.easyparts.nl. Dan heb je meteen de juiste die je nodig hebt en in een snor model hoort te zitten. Zou geen aftermarket erin doen, die piaggio rolletjes zijn origineel gewoon het beste.

https://www.easyparts.nl/showdrawin...1562-m6055-s23639-d174776/Aandrijfpoelie.html

Volgens hun gaat er 10 gram in..

https://www.easyparts.nl/Koppelingsrollenset-C19-C25-25km-10-Gram_(Originele Onderdelen)-p10401053.html


Er gaan dacht ik normaal gesproken 2 vario ringen erin.. Gewoon eentje eruit laten en eventueel een iets dunnere erbij plaatsen (de dunste wel voor de dikste plaatsen)

Neem als eerst een 4 of 5mm ring.. En de volgende ring proberen met 2 en of 3 mm er naast zetten.


CDI vervangen voor een snor model... Dacht dat het een AC25 model betreft maar dit kan je zo opzoeken.

En je sproeier verkleinen met die snor cdi.. Vermoed dat het sproeier 75 moet zijn net als de begrensde brom modellen.
 
Last edited:
Ik weet dat dit al een heel oud bericht is maar mocht iemand dit nog lezen.. een 4t2v en een 4t4v CDI zijn absoluut niet conpatible met elkaar! Er zijn wel 4t2v brom scooters.. deze hebben een ac15 gele stekker cdi.
Snor modellen hebben een ac26 of ac43 cdi met witte of bruine stekker. Een 4v afvoeren is eigenlijk niet echt een optie omdat het blok simpelweg te krachtig is.. het kan wel maar je zal dan ook door alle overtoeren heel snel je aandrijfketting oprekken en daar zit je niet op te wachten. Met een 4v gewoon lekker 40 rijden en hopen dat je niet wordt staande gehouden en anders gewoon lekker brom houden.

Mvg
 
wat hier aan de hand is dat hij heeeeeeel veel overtoeren maakt en dat komt omdat een brom vespa normaal gemaakt is om 50kmh te gaan.
het verschil tussen een snor vespa en brom vespa : Brom 4takt 4kleps motor / Snor 4takt 2kleps motor.
een brom vespa trekt sneller dan een snor omdat het een 4kleps motor is.
waarom hij veel overtoeren maakt is dat er denk ik een dikkere vario ring is geplaatst waardoor er veel overtoeren komen.
ik denk als je de vario ring eruit haalt dat hij gauw 60 rijd.
en als je hem 40 laat rijden heb je een wok status en bij de 35 kmh niet. dus als je hem opvoert doe het dan goed!

wat je kan doen om hem als een snor te laten rijden moet je een snor cdi kopen maar de rolletjes dat is gewoon puur testen!
Als die 39km/h rijdt op de teller ben je safe hoor met een snor, met een brom is dat 60km/h op rollerbank had laatst nog roller gepakt, 60 is in het echt ongeveer 53/54 wat de max is bij een bromscooter bij een snor is 39 dus ongeveer 33/34:)
 
mijn vespa snorscooter loopt 39 op teller maakt enorm veel toeren. ik hoef mijn gashendel maar voor de helft naar achter te draaien en hij loopt al op zijn top. als ik verder draai gaat ie langzamerhand verzuipen. ik wil hem het liefst 60 laten lopen maar toen ik een cdi met afstandsbediening monteerde verzoop hij direct. wat kan hier het probleem zijn?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top