Rolletjes vervangen zonder een blokkeersleutel

mylo van loenen

New Member
Hi forum ik heb een btc riva en ik wil de rolletjes vervangen maar ik heb geen blokkeersleutel nu vraag ik me af joe je het met een schroevendraaier klem zet en dan met een steeksleutel los kan maken


Bedankt voor een reactie
 
Advertisement - register to remove this

sja, wat moet dat moet... (stuk)
ik snap niet wat daaraan moet, je tordeert je complete krukas als je de ene kant blokkeert en de andere kant los probeert te krijgen.
Ja, de krukas ziet er nu uit als een wokkel.
Post automatically merged:

Dan neem je het risico om je hele zootje daaronder te beschadigen, lijkt mij nou ook niet bepaald slim.
Je moet in oplossingen denken, niet in problemen.
 
Jullie zullen wel zeggen , heb je hem weer met z'n Trabant , maar kijk in het filmpje eens op 20min , daar wordt een krukas in elkaar gezet en gericht , Gereedschap een hamer en een flinke mep. Nu zal het met een 4 takt krukas meevallen maar een 2 takt krukas is gedeeld , om het drijfstang lager te plaatsen . Zet je teveel kracht dan op èèn kant , is de kans van een wokkel wel aanwezig denk ik . En ze kunnen vast zitten die moeren van de vario . En vast zetten wordt dan ook een punt met een moment sleutel. Dus goed gereedschap scheelt een hoop frustratie en schade .
 
Nu zal het met een 4 takt krukas meevallen maar een 2 takt krukas is gedeeld , om het drijfstang lager te plaatsen
dat wordt niet bepaald door 2- of 4-takt, maar door de afmetingen/constructie van de drijfstang: bij automotoren is het big-end lager deelbaar met bouten, dus kan de krukas uit één geheel/vast gemaakt. bij een motorfiets of brommermotor is het drijfstangetje één geheel, dus moet de krukas deelbaar zijn uitgevoerd/kan je ze alleen samen kopen. Uitzondering op dat laatste was Solex, waarvan koppeling, aandrijfrol en vliegwiel met ontsteking en lichtspoel allemaal aan één kant zaten en de krukas maar één krukwang had ;) je schoof de nieuwe drijfstang zó op de kruktap
 
Last edited:
Interessante film.
Even off topic
Ik heb lang niet geweten wat het symbool van wat nu het symbool voor Audi is, de vier cirkels in en naast mekaar, betekende.
Daar kwam ik een paar maanden geleden achter toen ik een YT-film bekeek van een Brits automuseum.
Hij had daar een Horch, een DKW, een Audi en een Wanderer naast mekaar staan en vertelde de history, prachtig!

1669196805942.png
 
Back
Top