Rolletjes vervangen zonder een blokkeersleutel

mylo van loenen

New Member
Hi forum ik heb een btc riva en ik wil de rolletjes vervangen maar ik heb geen blokkeersleutel nu vraag ik me af joe je het met een schroevendraaier klem zet en dan met een steeksleutel los kan maken


Bedankt voor een reactie
 
Advertisement - register to remove this

zou ik niet aan beginnen, alles waar je je schroevendraaier op zet is zwakker dan die schroevendraaier.
heb zelf sinds kort zo'n blokkeergereedschap omdat mijn slagschroevendraaier tòch niet sterk genoeg was om de moer gewoon los te rammelen. als je een slagMOERsleutel kunt bemachtigen/lenen kan je het als het goed is zònder blokkeergereedschap af.
 
Blokkeersleutel is wel aan te raden, maar als je het echt wilt beunen dan kan je proberen een waterpomptang op het vliegwiel/starterkrans zetten en dan losdraaien, kan alleen wel wat krasjes veroorzaken op het vliegwiel.
 
Hey vivasportline hoe doe je dit precies als ik vragen mag
Post automatically merged:


Hoe doe je dit precies
Mij is het gelukt door een waterpomptang op het vliegwiel te zetten door hem om de zijkant te klemmen, dan goed dichtknijpen en met een ringsleutel de moer los te draaien, in je eentje is het mogelijk maar het is makkelijker om het met iemand anders te doen die dan de waterpomptang kan dichthouden en tegenhouden dat het vliegwiel niet draait.
 
Pak dan een steel van een hamer.... als je het houten deel daarvan klemt tussen je carter en dan zorgt dat de tandjes beetje in de steel happen ringsleutel erop en losdraaien.

Dit is wel 1 van de grootste beunmanieren en de manier om niet alleen je krukas of vario te slopen maar kan ook zomaar een stuk van je carter breken als je bijvoorbeeld de verkeerde kant op draait.....

Om over de steel van je hamer nog maar te zwijgen. Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Gas erop godverdomme
 
ik heb ook op de "hard way" moeten leren dat je dit soort beuntechnieken moet bewaren voor noodgevallen, en als het nog draait, gewoon het juiste gereedschap moet regelen voor die paar euro meer (meebestellen met je rollen? verzenden kost net zoveel als het ding zelf)
in Australië zeggen ze zo heel poëtisch: "if it ain't broken, don't try ta f*#n fix it!"
Post automatically merged:

Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
en in tijden van nood, snijden we met een vaatdoek brood..
alleen, hoe hoog is die nood? (en is er nog brood?)
 
Als je zonder blokkeersleutel wil werken even olie uit het carter laten en een rondje rijden, zit die vanzelf vast :)

Dis een grapje natuurlijk, ga niet goedkoop doen en koop een slagmoersleutel, ben je van al het gezeur af.
 
Ik heb dat ooit gedaan door een hoeklijn op het vliegwiel van de ontsteking te schroeven.
(Zondagochtend en de variobus moest vervangen worden door een gladde versie)
Vaak zitten hier een paar schroefgaten in.
Als je nu een lange metalen strip neemt en daar ter hoogte van deze gaten in boort en deze strip of hoeklijn hier op vastschroeft met een paar korte schroeven dan kan je de boel verdraaien tot de strip ergens tegen aan loopt.
Wel tegen iets van metaal, niet tegen een kunststof kap.
Ook bij het vastdraaien de strip zo plaatsen dat hij tegen iets stevigs aan komt.

1669123012538.png
 
Ik heb dat ooit gedaan door een hoeklijn op het vliegwiel van de ontsteking te schroeven.
(Zondagochtend en de variobus moest vervangen worden door een gladde versie)
Vaak zitten hier een paar schroefgaten in.
Als je nu een lange metalen strip neemt en daar ter hoogte van deze gaten in boort en deze strip of hoeklijn hier op vastschroeft met een paar korte schroeven dan kan je de boel verdraaien tot de strip ergens tegen aan loopt.
Wel tegen iets van metaal, niet tegen een kunststof kap.
Ook bij het vastdraaien de strip zo plaatsen dat hij tegen iets stevigs aan komt.

View attachment 67690
Dan neem je het risico om je hele zootje daaronder te beschadigen, lijkt mij nou ook niet bepaald slim.
 
Back
Top