Rollerbank vs kilometerteller

Dibler08

Kymco Agility 50 12"
Beste allen. Mijn scooter loopt nu 50 op de teller, en 45 op gps. Ik wil mijn scooter afvoeren want ik heb geen zin in een boete maar ik wil wel zo hard mogelijk kunnen rijden, maar ik weet dan niet precies tot welke snelheid ik hem moet afvoeren. Wat ik dus niet begrijp is welke snelheid een rollerbank meet. Op de site van de politie staat er heel expliciet dat het gaat om de snelheid die op de rollerbank wordt gemeten. Ik ga er van uit dat rollerbanksnelheid zo goed als gelijk is aan gps snelheid, maar misschien is het wel de teller snelheid. Als het de gps snelheid is, hoef ik m’n scooter maar 11 km af te voeren en 40 op de teller voelt snel genoeg voor mij, dus dat zou wel fijn zijn.
 
Advertisement - register to remove this

Ik weet niet om wat voor scooter het gaat maar ik heb een zip4t zonder vario ringen. Deze gaat 40-42 op de teller.
Hier ben ik één keer op de rollerbank geweest 2 jaar terug. Snelheid weet ik niet meer maar ik kreeg geen boete/WOK
 
Mijn zoon heeft een spiksplinternieuwe Sym Orbit 3.
Op de snelheidsmeter geeft deze 50 kmpu aan.
Op de gps is deze precies 45 kmpu.
Daar deze scooters door een Nederlandse keuring moeten (type goedkeuring) alvorens ze worden toegelaten op de Nederlandse wegen.
Ga ik ervan uit dat de fabrikant er alles aan doet om deze scooters 45 kmpu te laten rijden als ze nieuw zijn.

Op de rollerbank is moeilijk te zeggen, dit ligt aan vele variabelen, daarom hanteert de RDW bij een WOK ook 9 kmpu marge, voor een snor.
Dus ga je met je snor-scooter op een RDW rollerbank mag de teller maximaal 34 kmpu aangeven.
Gezien een nieuwe brommer 45 kmpu gps rijdt, ga ik ervan uit dat als je snor 34 kmpu op de gps rijdt, dat je save zit.
 
De teller heeft een afwijking van 5km/u. Dat betekent toch dat hij 39 op de teller mag lopen?
Daar kun je niet vanuit gaan, als ik 20 km/h gps rijdt geeft mijn teller 20km/h aan. Maar als ik 65 op gps rijdt geeft mijn teller 75 aan. Bij mijn is het hoe hoger de snelheid hoe hoger de afwijking.
 
Bij mijn Kymco Agility uit 2006 is dat wel bij elke snelheid zo
Als je dat zeker weet dan mag hij inderdaad 39 op de teller lopen, maar toch zal ik hem testen met gps en 1 a 2 kilometer onder de 35 gaan zitten. Dan weet je zeker dat het goed gaat. Weet wel dat je dan gewoon een boette kan krijgen onder de 35 krijg je alleen geen wok.
 
Even een update, mocht het handig zijn. Mijn Zip gaat 38 teller, en toont gps 32 a 33. Rollerbank toonde bij mij 29 a 30 km/u.
Een kennis van me zijn Sprint rijdt 40 teller en precies 34 km u op rollerbank. Dus ja, voor overige mensen die geinteresseerd zijn hierin. Laat je scooter gewoon 36 teller rijden snor en 52 teller brom. Zit je gewoon goed.
 
Back
Top