Bedankt voor je reactie. Ik heb al heeeel veel uren aan lezen gedaan. En weet heel goed dat afstellen een combi is van je complete setup maar dat was niet de vraag. Ik weet wat alle onderdelen doen en hoe ze samenwerken en dit is precies waarom ik de vragen op deze manier stel haha.nee.
misschien.
nee. (alleen met een andere eindvertanding mogelijk)
je zou ook eens de zoekfunctie kunnen gebruiken en jezelf inlezen?
het blijft altijd een samenspel tussen vario (+rollen), snaar (breedte èn lengte) en terugdrukveer en soms ook nog de torque driver, waarvoor je voor veel geld een alternatief kunt halen dat anders reageert dan de standaard)
als je snaar met de juiste snaar (oh, ik vergeet eventuele shims, mag je ook opzoeken) qua lengte en breedte bij je vario vóór bovenin komt, zou hij àchter helemaal ònderin komen en alleen met deze situatie is de hoogste top/laagste eindtoerental bereikbaar.
uiteindelijk kom je met te lichte rollen ook wel bovenin, tènzij je er een te zware drukveer tegenover hebt staan (achter bij je koppeling) (centrifugaalkracht werkt exponentieel, wordt dus onevenredig sterker met het toerental)
De methode met een streep op de vario klopt ook niet. Dat heb je nu zelf ook bewezen het enige wat helpt is een goede toerenteller en gps snelheid apparatuur. Zo kun je het piektoerental in de gaten houden en kun je de snelste accelaratie tijd meten.Bedankt voor je reactie. Ik heb al heeeel veel uren aan lezen gedaan. En weet heel goed dat afstellen een combi is van je complete setup maar dat was niet de vraag. Ik weet wat alle onderdelen doen en hoe ze samenwerken en dit is precies waarom ik de vragen op deze manier stel haha.
Je geeft aan dat als de snaar bovenin je variateur komt je je topsnelheid haalt. Maar ook dat het mogelijk is met te lichte rollen wel bovenin je variateur te komen. Dat is tegenstrijdig. Sterker nog met veel te zware rollen schiet je snaar meteen naar boven in de Vario nog ver voordat je je topsnelheid haalt. En met te lichte rollen kan de snaar best bovenin de variateur komen terwijl je wel degelijk een lagere topsnelheid haalt.
Dit is ook de reden dat ik graag wil kunnen controleren wat er nou precies gebeurd betreft vermogen. Ik kan met mijn mina blokje met 3,6g rollen gaan rijden maar ga niet veel harder dan 40, de snaar komt nog steeds gewoon bovenin de variateur. De toeren klinken dan als een racemonster maar je hebt er geen moer aan. Terwijl met 4,5 g rollen het ding enorm tam klinkt maar gewoon 85 rijd en daar nog sneller is dan met de lichte rollen naar de 40.
Op het forum lees je enorm veel over het afstellen maar niet hoe je nou zelf kan controleren welke afstelling de beste is (behalve dan bougie kleur etc).
Ik bedoelde het niet verkeerd hoorer is geen vast gegeven hier voor.
daarom kan je ook een afstelrollen set kopen om te blijven proberen.
maar na uren lezen.... wat ben je wijzer geworden dan?
tuurlijk kan je snaar bovenin komen met 3,6 gram..... maar of je motorblok dat zo leuk vind?! denk t niet.
snaar komt boven in de vario maar niet onder in de koppeling... en die zorgt er voor dat je vooruit komt.
voor een brom beginnen met 5.5 tot 7-7.5 en een snor van 8-11-12. dat zijn vaste gegevens.
verder is het blijven proberen tot jij er vrolijk van word!
De dikte van de shimring is trouwens het enige wat je stationair kan meten. zet je overbrenging in elkaar zorg dat de snaar strak staat (start scooter even). Haal dan de halfpoulie eraf en zet een streep waar de v snaar op de vario zit. Meet de dikte van de snaar en de diameter van de glijbus. Tel deze waarde bijelkaar op en doe er 1 mm bij. Meet nu de afstand van glijbus to het streepje. Verglijk deze met de waarde die het moet zijn en pas de dikte van de shimring daarop aan.Ik bedoelde het niet verkeerd hoormaar je kan eindeloos variëren met rollen, drukveer, verschillende maten snaren, shimringen, eindvertanding en dan nog alle andere onderdelen. Dit kan je inderdaad allemaal terugvinden op het forum. Maar hoe meet je het nou daadwerkelijk.
Dat de streep niet klopte wist ik uit ervaring al, maar juist door het zo te vragen kwamen de antwoorden die vaak verwarrend zijn. Daar was ik een beetje op uit.De methode met een streep op de vario klopt ook niet. Dat heb je nu zelf ook bewezen het enige wat helpt is een goede toerenteller en gps snelheid apparatuur. Zo kun je het piektoerental in de gaten houden en kun je de snelste accelaratie tijd meten.
Post automatically merged:
Bovendien is het piektoerental afhankelijk van je setup (cilinder en uitlaat). Het kan dus wel hoogtoerig rijden maar dan mis je het vermogen van je setup. Als je ook kijkt naar een testbank grafiek zie je dat bij een 2 takt het vermogen snel daalt nadat het piekvermogen van de desbetreffende setup is gehaald.
Een telefoon niet een heel goed gps meet apparatuur geeft altijd vershillende dingen zoek maar op youtube. Het verhaal wat btreft max rpm moet je niet heel nauw nemen. Je weet namelijk niet welke uitlaat hun hebben gebruikt maar je weet nu wel ongeveer op welk toerental het max vermogen zit van jouw cilinder. Het max vermogen van de uitlaat kun je ook niet zetten op 10k rpm omdat een standaard gietijzeren cilinder echt geen max vermogen heeft op 10k rpm dan zal die overtoeren maken. Een andere alu cilinder zal op die 10k rpm weer juist beter draaien. Het is dus allemaal in samenhang met je setup.Dat de streep niet klopte wist ik uit ervaring al, maar juist door het zo te vragen kwamen de antwoorden die vaak verwarrend zijn. Daar was ik een beetje op uit.
Ik heb een digitale toerenteller (met wikkeling om de bougiekabel) en die is netjes ingesteld voor 2 takt.
Ook gebruik ik de app "Speed logic lite" waarmee ik de 0 tot welke snelheid dan ook kan meten. Probleem is echter dat ik met verschillende setups dezelfde tijden haal maar het koppel wel degelijk heel anders voelt. Gas hername is ook moeilijk te meten bijvoorbeeld.
Maargoed, ik rijd een Airsal T6 70cc alu cilinder. Volgens het boekje is het max rpm (zo staat het vermeld) 8900. Ik denk dat ze bedoelden max vermogen bij dat rpm want hij haalt veel meer (met normale rollen dus niet 3,6 g). Dus dan heb ik dat gegeven. Dan de uitlaat, Yasuni R, ik las ergens, maar kan helemaal verkeerd zijn, max vermogen rond de 10k toeren. Maar toch doet een R het ook goed op een laagtoerige cilinder. Dus hoe ga je dat nou matchen. Als ik het blok onder de 8900 rpm moet houden moet ik 20g rollen ofzo monteren even nog los van alle andere onderdelen die een rol spelen. Hoe ga je dit in je garage thuis zo goed mogelijk matchen?
Ja dat zal de frequentie van 1hz zijn, dus maar 1 x per seconde meten. Daar eens een alternatief voor zoeken, suggesties?Een telefoon niet een heel goed gps meet apparatuur geeft altijd vershillende dingen zoek maar op youtube. Het verhaal wat btreft max rpm moet je niet heel nauw nemen. Je weet namelijk niet welke uitlaat hun hebben gebruikt maar je weet nu wel ongeveer op welk toerental het max vermogen zit van jouw cilinder. Het max vermogen van de uitlaat kun je ook niet zetten op 10k rpm omdat een standaard gietijzeren cilinder echt geen max vermogen heeft op 10k rpm dan zal die overtoeren maken. Een andere alu cilinder zal op die 10k rpm weer juist beter draaien. Het is dus allemaal in samenhang met je setup.
Post automatically merged:
Je moet trouwens ook gewoon lagere toeren kunnen maken. Maar misschien heb jij een extreem zware drukveer.