Rollen gewicht

5,9 gram is te licht. 8 gram kan volgens niemand.
de 1 zegt neem 6,9 gram in een Multivar.
Ergens anders lees ik dat veel mensen 7,5 gram gebruiken in de standaard Vario.
Weer ergens anders lees ik dat je dan erg laagtoerig rijdt, waardoor je bovenin geen trekkracht meer over hebt.
Dat laatste herken ik wel. Vooral bij een gashername zit er dan geen fut meer in.
Mijn Kymco ND reed met de standaard Vario met standaard rollen echt ruk.
Met een Multivar met 5,9 grams (lichtere rollen dus!) reed hij heerlijk.
Weet je hoe ze dit noemen?

Keuzestress...
 
Last edited:
5,9 gram is te licht. 8 gram kan volgens niemand.
de 1 zegt neem 6,9 gram in een Multivar.
Ergens anders lees ik dat veel mensen 7,5 gram gebruiken in de standaard Vario.
Weer ergens anders lees ik dat je dan erg laagtoerig rijdt, waardoor je bovenin geen trekkracht meer oer hebt.
Dat laatste herken ik wel. Vooral bij een gashername zit er dan geen fut meer in.
Mijn Kymco ND reed met de standaard Vario met standaard rollen echt ruk.
Met een Multivar met 5,9 grams (lichtere rollen dus!) reed hij heerlijk.
Weet je hoe ze dit noemen?

Keuzestress...
Het geld voor de multivar dat je een gram zwaarder moet, bij een zip zit er 6,4 in dan doe je er 7,5 in, dit is dan wel als de scooter ontgrenst is anders heeft het sws weinig nut
 
Waarom wordt de Multivar voor Peugeot en SYM dan standaard verkocht met 6 gram?!

*Kijkt vertwijfeld*
doen ze ook bij piaggo 6.1 gram leveren, dit zou kunnen werken op een 50cc alleen dan in een orginele vario en niet in een multivar, daar moet een gram zwaarder in, waarom ze dat doen geen idee
 
Waarom wordt de Multivar voor Peugeot en SYM dan standaard verkocht met 6 gram?!

*Kijkt vertwijfeld*
Misschien de gulden middenweg? Ze kunnen je moeilijk een hele grote vario rollen pakket erbij leveren, dan word het product veelste duur.

Ze kunnen je er ook 15 grams erin doen. Maar naar grote waarschijnlijkheid kom je met jou scooter niet eens daar in de buurt.
Post automatically merged:

doen ze ook bij piaggo 6.1 gram leveren, dit zou kunnen werken op een 50cc alleen dan in een orginele vario en niet in een multivar, daar moet een gram zwaarder in, waarom ze dat doen geen idee

Leg beiden varios maar eens op de weegschaal.. Denk dat je malossi multivar toch wel een stukje lichter weegt dan je standaard OEM vario.
Dus waarschijnlijk om dat verschil te compenseren?


Ga zelf nog wel eens die multivar 2000 eens testen op mijn piaggio new fly 4t 2v.. Voor piaggio schijnen die goed te werken.. (op peugeot maar matig)

Nadeel is de prijs (maar dan koop ik hem wel als je ooit in de aanbieding komt.
Er zit momenteel al 6.1 grams malossi rollen in.. Dus de afstelling is vrijwel het zelfde als de MV 2000.
 
Nou, gisteren aan de slag gegaan met wat ik in huis had.
Scooter open geschroefd en wat kwam daar uit?!
Een overdrive-vario! Die zit er dus standaard in. Met een gladde bus van maar liefst 40mm
Vandaar ook dat de dealer tegen mij had gezegd dat hij bij de 1000 beurt GEEN malossi vario had gemonteerd, omdat hij ervan overtuigd was dat dat geen zoden aan de dijk zou zetten.
Gewichtjes die er standaard in zitten zijn dus inderdaad 5,9 gram, en de snaar lag keurig uitgeshimd op de bus.
Mijn eerste vermoeden was dat de snaar misschien slipte, wat op zijn beurt weer overtoeren kon veroorzaken, maar nee...
Wat wel raar is is dat de snaar niet helemaal bovenin de vario komt....

Ik had nog 6,6 gram in huis.
Het blok ging daarmee behoorlijk laag in toeren van start. De acceleratie was echt veel sneller, maar bij 48 km/u was alle fut eruit.
Geen optie dus.
Verder had ik alleen 6,0 gram liggen.
Dat maar geprobeerd.
De acceleratie gaat nu 5 seconden sneller dan normaal. 0-50 in 20 sec.
Hij trekt door tot 55. Of er nu ietsje wind staat of niet. Meewind trekt hij mooi door naar 61.
Echte tegenwind heb ik nog niet gehad. Ik laat het weten wat er gebeurd, zodra daarvan sprake is geweest.

Tussenspintje van 30 naar 50 verloopt vlot.
Ik kan nu ook 35 rijden met beduidend minder toeren. Wel zo handig hier in het centrum.
Nu kan ik rustig warm tuffen naar het werk, zonder dat alle voetgangers zich afvragen wat voor F35 daar aankomt.
Uitrollen tot 10 km/u zonder dat de koppeling ontkoppeld (wel zo handig op een brug, met fietsers 3 dik voor je), hetgeen al een hele verbetering is.
En het blok is over het algemeen gewoon minder nerveus.
Ik heb nog geen lange afstand gereden, waarbij het blok echt goed warm wordt. Zodra ik dat ga doen zal ik nieuwe metingen publiceren. Ook voor wat betreft verbruikscijfers.

Ik had niet verwacht dat 0,1 gram zoveel verschil zou uitmaken.
Ook leuk om te weten;
je hoeft de kap niet te monteren om proef te rijden. De Symphony ST heeft namelijk geen bendix.
Die zal wel ergens ander verstopt zitten.
Ik ben reuze benieuwd wat het lagere toerental gaat doen met het benzineverbruik.
In de wetenschap dat de scooter toch 8500 toeren kán draaien ben ik ook nieuwsgierig hoe hard hij nu gaat met windkracht 5 in de rug.
Laatst reedt ik tussen Montfoort en Utreg met stevige meewind bijna 70 op de teller.... toen vond ik het hoge toerental wel gerechtvaardigd.

Brug op ging uitstekend. Zelfs bij wegrijden uit stilstand tegen de Maximabrug op nam de scooter nog in snelheid toe. Vlot is bepaald anders, maar hij viel niet terug in snelheid.
Ik heb nog overwogen om een gladde bus van 38,2 mm te monteren, maar in de wetenschap dat dan de snaar hoger zou komen te liggen vóór in de vario, en dus dieper achterin, heb ik daarvan afgezien. Als hij 6,6 gram al niet trekt, dan zou hij dit scenario ook wel niet trekken.

Conclusie:

Vreemd apparaat. Loopt prachtig, maar heeft op 1 of andere manier niet voldoende fut.
De laagtoerigheid met 6,0 gram ipv 5,9 gram is een welkome aanvulling op het ietwat bedaagde imago van de ST.
Ik heb nu niet meer het idee dat ik op een Aerox zit.
Echt tevreden ben ik niet, maar het is in elk geval een verbetering.
Nu afwachten of er iemand uit kan vogelen hoe we meer benzine in dat ding krijgen.
 
Beste Peter , welke drukveer zit er in ? als de drukveer te sterk is , zal de snaar ook niet geheel boven komen .
Je kan ook een testje toen , zet een aantal strepen op de Vario schijven met een viltstift, dan kan je later exact zien hoe hoog de snaar komt .
Tevens kan ik je een Dayco V snaar aanbevelen ( ivm de schuinte van de snaar ).
 
Dus als ik jou goed gegrijp zitten er standaard 5,9 gram rolletjes in. In mijn buddy-bak heb ik nog de tie rap liggen met daaraan, volgens de dealer, de originele rolletjes. Deze zijn 7 gram. Gezien jouw verhaal is dat dus redelijk onmogelijk. Woensdag gaat de scooter voor een beurtje weg, dat ga ik eens navragen. Hij zei dat hij de rollen had vervangen voor rollen van 6 gram. Het rijgedrag dat jij nu beschrijft komt redelijk overeen met het mijne, dus dat zou dan kunnen. Toch ga ik maar even vragen wat er nu in zit dan.
Van 0 tot 50 (teller) duurt bij mij zo'n 17 seconden. Met dit rustige weer haal ik altijd 60+. Mijn grote scherm is vervangen voor een kleine en ik denk dat ik zomaar wat kleiner en lichter ben dan jij. Een beeje tegenwind of een hellinkje heben direct grote invloed. Met z'n 2en op de scooter is eigenlijk een beetje gevaarlijk. Voor woon-werk rijdt mijn scooter nu wel okay, maar futloos is inderdaad het goede woord hier.

0,1 gram doet wel erg veel zeg.
Fijn dat jouw Symphony nu wat beter rijdt.

Mijn scooter trilt nu wel een beetje. Dat voel ik al een beetje bij stationair draaien. Bij meer toeren trilt het onder mijn billen en als de toeren stijgen verplaatst de triling zich naar de voetenplank. Is zo'n trilling normaal? Volgens mij deed hij dat eerst namelijk niet.
 
Beste Peter , welke drukveer zit er in ? als de drukveer te sterk is , zal de snaar ook niet geheel boven komen .
Je kan ook een testje toen , zet een aantal strepen op de Vario schijven met een viltstift, dan kan je later exact zien hoe hoog de snaar komt .
Tevens kan ik je een Dayco V snaar aanbevelen ( ivm de schuinte van de snaar ).
Alles (!) Is origineel.

De Vario is net zo groot als een Malossi multivar.
Het is wel een originele sym Vario.
Post automatically merged:

Update:

Vanochtend naar de zaak gereden.
De lucht temperatuur was redelijk fris.
De scooter bewust goed warm gereden.
Ben, dankzij de lagere temperatuur (?) , meteen vermogen kwijt.
De scooter reed niet half zo prettig als hij gisteren reed, maar meer zoals in het werkplaats handboek zou worden omschreven als "Sluggish"....
Ik begin zo langzamerhand het vermoeden te krijgen dat de afstelling van het motormanagement gewoon té kritisch is geprogrammeerd....
Post automatically merged:

Dus als ik jou goed gegrijp zitten er standaard 5,9 gram rolletjes in. In mijn buddy-bak heb ik nog de tie rap liggen met daaraan, volgens de dealer, de originele rolletjes. Deze zijn 7 gram. Gezien jouw verhaal is dat dus redelijk onmogelijk. Woensdag gaat de scooter voor een beurtje weg, dat ga ik eens navragen. Hij zei dat hij de rollen had vervangen voor rollen van 6 gram. Het rijgedrag dat jij nu beschrijft komt redelijk overeen met het mijne, dus dat zou dan kunnen. Toch ga ik maar even vragen wat er nu in zit dan.
Van 0 tot 50 (teller) duurt bij mij zo'n 17 seconden. Met dit rustige weer haal ik altijd 60+. Mijn grote scherm is vervangen voor een kleine en ik denk dat ik zomaar wat kleiner en lichter ben dan jij. Een beeje tegenwind of een hellinkje heben direct grote invloed. Met z'n 2en op de scooter is eigenlijk een beetje gevaarlijk. Voor woon-werk rijdt mijn scooter nu wel okay, maar futloos is inderdaad het goede woord hier.

0,1 gram doet wel erg veel zeg.
Fijn dat jouw Symphony nu wat beter rijdt.

Mijn scooter trilt nu wel een beetje. Dat voel ik al een beetje bij stationair draaien. Bij meer toeren trilt het onder mijn billen en als de toeren stijgen verplaatst de triling zich naar de voetenplank. Is zo'n trilling normaal? Volgens mij deed hij dat eerst namelijk niet.
Met 7 gram komt mijn scooter niet eens van zijn plek af.
Trillingen zouden niet moeten mogen.
Dat is onbalans.
Mijn scooter trilt althans niet.
 
Last edited:
Ik heb ook een Symphony ST. En rijd heerlijk met een polini vario + 11,6 grams rollers + blauwe drukveer. Die blauwe drukveer is een stuk sterker dan de orginele. De orginele is een stuk korter. Hij rijd lekker zuinig, en trekt sneller op dan orgineel. De orginele vario is juist groter dan een vervanger van polini of malossi. De orginele rollers die er bij mij in zaten waren tussen de 8 en de 9 gram (25km per uur versie). Scooter is uit 2017.
 
Last edited:
Back
Top