Rollen gewicht

Stoyanov

Active Member
Is het raadzaam om het gewicht van de rollen slechts met 0,1 gram te verhogen?
De Malossi Multivar voor de SYM Symphony ST wordt geleverd met 6 grams rollen.
De originele zijn 5,9 gram.
Zet dit verschil zoden aan de dijk?
 
Advertisement - register to remove this

0,1 gram ga je eigenlijk amper iets van merken.. Of het moet net meetbaar zijn.

Maar kan je dan niet meer aan de originele komen.

Deze misschien:


of deze wellicht:

Nee, dat is het niet
Ik wil mijn SYM Symphony ST voorzien van zwaardere rollen, omdat hij zo beroerd optrekt.
Teveel toeren en geen noemenswaardige acceleratie.
De Multivar wordt standaard geleverd met 6gram
Hoeveel zal ik zwaarder moeten om verschil te merken bij het optrekken, zonder dat het ten koste gaat van de trekkracht bij tegenwind.
Hij moet ook weer niet teveel inkakken met een briesje.
 
Heb je de multivar er al in zitten? Misschien dat dit al een verschil maken.
Ik weet natuurlijk niet hoe het toerenverloop precies is, maar een halve gram omhoog is iedergeval een stap in de juiste richting
 
Heb je ook al verder gekijken dan je vario dat die zo beroerd optrekt?

Misschien te slappe trekveren?
Nee. Het is een euro 5...
Niemand weet nog wat.
Het is experimenteel.
Post automatically merged:

Heb je de multivar er al in zitten? Misschien dat dit al een verschil maken.
Ik weet natuurlijk niet hoe het toerenverloop precies is, maar een halve gram omhoog is iedergeval een stap in de juiste richting
Ik weet dat de Multivar het toerenverloop positief beïnvloedt .
Maar dat weet ik op een Kymco.
Daar gebruikte ik de standaard rollen.
Met de ST heb ik geen ervaring.
Nog geen ervaring....
Multivar zit er nog niet in.
Dat moet met de 1000 beurt plaatsvinden.
 
Een upgrade van 0,1 gram in rollen is verwaarloosbaar. Daarbij wanneer je 100km gereden hebt is dat er al weer afgesleten. Op 4T 50cc heeft voor mij bij iedere scooter 7,5gram het beste resultaat opgeleverd in de balans van toeren/acceleratie/topsnelheid.

Als het experimenteel is kun je dit eens proberen:
 
Last edited:
Een gram zwaarder gaan dan wat er orgineel in zat bij je orginele vario, dit komt door het ontwerp van de multivar, dus 6,9 gram als je dat kan vinden anders 7,2
 
Zo zwaar ???? :openmouth:
Ik heb een Sym Fiddle 2 Euro 4.
Toen ik de 25km/h versie had was het beste op 7,5 gram.
Wel niet de Malossi Multivar, namelijk de originele.
Het optrekken viel iets tegen maar was zo het beste.
Ik heb er laatst een 45km/h van gemaakt en toen liep hij het best op 9 gram.
Nog de originele trekveren in.
Zal wel niemand geloven.
Op zandri: Rollenset 5.7gram Sym origineel (geschikt voor 45km/h uitvoering), nou daar liep hij helemaal niet op.

Maar waar ik achter gekomen ben is dat ze in de ECU van de euro 4 (25km/h versie) de software heel apart is ingesteld, en zo denk ik ook bij de Euro 5 i.v.m. milieu eisen.
Ze hebben namelijk het toerental behoorlijk laag ingesteld op 6800.
Als je goed wilt optrekken moet dit wel iets hoger zijn denk ik.
 
Onderstaand een copy/paste van het antwoord dat ik van SYM Taiwan kreeg, en waarvan ik dacht dat ze de snor-versie bedoelde.
Of zouden ze toch de bromversie bedoelen??
En áls ze de bromversie bedoelen... waarom doen ze er dan in hemelsnaam 5,9 gram in...
Want dat is namelijk wat de importeur zegt (!!).

Dear Peter,

Thank you for purchasing SYM Symphony ST 50 Euro 5.

There are two versions of speed limit, 25 km/hr and 45 km/hr.

The weight of roller is 8.0g.

If you have any further question, please contact our authorized

distributor for help.

MOTEO Nederlands B.V.
+31-0318519132
+31-0318522122
www.symscooters.nl/
Bonnetstraat 1, 6718XN, EDE, Holland

Wish you a pleasant day and enjoy riding.

Best regards.
 
De volgende vraag aan hun zou kunnen zijn : 25 km/hr en 45 km/hr in beide versie 8,0 gram rollen?
En vermeld je even erbij wat bij jou erin zat origineel.
 
De volgende vraag aan hun zou kunnen zijn : 25 km/hr en 45 km/hr in beide versie 8,0 gram rollen?
En vermeld je even erbij wat bij jou erin zat origineel.
Dat heb ik gedaan, maar ze geven geen antwoord meer.
Zodoende kwam ik, via Zandri, bij Moteo terecht. Zandri heeft nog geen technische tekeningen van het Euro 5 model, maar kan uit hoofde van haar functie als onderdelenverkoper veel makkelijker aan informatie komen.
Daar kwam dus dat antwoord uit van 5,9 gram. Wat een verklaring zou kunnen zijn voor de absurde hoeveelheid toeren.
Mijn ervaring met importeurs is dat ze de consument nooit de info geven waar ze om vragen, bang als ze zijn om verantwoordelijk te worden gehouden.
De dealer houdt sowieso zijn kaken stijf op elkaar, want het is zijn broodwinning...

Daar sta je dus, met je goede gedrag en je diploma's...

Vanwege de garantie wil ik er liever niet zelf aan sleutelen.
Maar om de dealer nu eventjes te laten experimenteren voor een werkplaatstarief van 75 euro per uur, word me te gortig.
Ik moet dus afgaan op wat hij straks zegt.
Liever heb ik de ervaringen van gebruikers... Er is, behoudens het injectiesysteem, volgens mij niet zo gek veel veranderd.
Wel plaats ik de kanttekening dat mensen reageren met 12 inch scooters. De vertanding is anders, en dus zal het denk ik ook verschil maken welke gewicht rollen erin gaat.
Of maak ik een denkfout?
Het is namelijk mijn eerste 16" scooter. Ik heb er geen kaas van gegeten.
 
Dan is het even wachten op andere die dezelfde scooter hebben als jou.
Of naar een goede scootershop gaan die weet wat hij doet en dan is de tijd die ze eraan werken ook korter.
Een goede moet zijn https://www.allbike.nl/ en https://myscootershop.nl/
Allbike weet het ook (nog) niet. Die andere ken ik niet.
Mijn dealer is best ok. Staat goed aangeschreven.
Ik ben hier en daar op internet dingen tegen gekomen.
En ik ben er inmiddels achter dat 6,2 gram het beste alternatief is om het beste uit 2 werelden te halen.
Trekkracht voldoende boven de 6000 toeren én voldoende acceleratie.
Alles boven de 6,5 gram gaat ten koste van de fut in het blokje.
Dit volgens iemand die maar liefst 120.000 km met een Symphony ST heeft gereden....
Mijn SYM Orbit 1 reed ook het best met 6,2 gram, maar dat was een chinees blok én 12 inch wielen. Met originele 5,9 grams rollen liep die in de toerenbegrenzer. 6,2 gram trok die nog net.
 
Onderstaand een copy/paste van het antwoord dat ik van SYM Taiwan kreeg, en waarvan ik dacht dat ze de snor-versie bedoelde.
Of zouden ze toch de bromversie bedoelen??
En áls ze de bromversie bedoelen... waarom doen ze er dan in hemelsnaam 5,9 gram in...
Want dat is namelijk wat de importeur zegt (!!).

Dear Peter,

Thank you for purchasing SYM Symphony ST 50 Euro 5.

There are two versions of speed limit, 25 km/hr and 45 km/hr.

The weight of roller is 8.0g.

If you have any further question, please contact our authorized

distributor for help.

MOTEO Nederlands B.V.
+31-0318519132
+31-0318522122
www.symscooters.nl/
Bonnetstraat 1, 6718XN, EDE, Holland

Wish you a pleasant day and enjoy riding.

Best regards.

8 gram kan nooit in begrensde toe stand. Zoals boven al gezegd is word het begrensde toerental al lager af gesteld.
Dat ding heeft uberhaupt al geen vermogen meer. Doe je er dan 8 grams in dan word het een baksteen met optrekken.
Vandaar er rond de 5,9 grams erin zit.
 
8 gram kan nooit in begrensde toe stand. Zoals boven al gezegd is word het begrensde toerental al lager af gesteld.
Dat ding heeft uberhaupt al geen vermogen meer. Doe je er dan 8 grams in dan word het een baksteen met optrekken.
Vandaar er rond de 5,9 grams erin zit.
De mijne heeft die begrenzing niet.
En ik weet wat je bedoelt. Heb ook proef gereden op een standaardexemplaar, en dat is inderdaad niet vooruit te trappen.
De ontgrenzing zorgt er mijns inziens voor dat er bij het accelereren juist teveel toeren worden gemaakt.
Ik zie regelmatig mensen kijken met een blik van "wat komt daar nou aanzetten?" (geen zottigheid).
Het punt is dat ik op zoek ben naar een onderbouwd advies dat ik in gedachten hou als ik de dealer vraag wat we gaan doen om de scooter vlotter te laten accelereren .
 
8 gram kan nooit in begrensde toe stand. Zoals boven al gezegd is word het begrensde toerental al lager af gesteld.
Dat ding heeft uberhaupt al geen vermogen meer. Doe je er dan 8 grams in dan word het een baksteen met optrekken.
Vandaar er rond de 5,9 grams erin zit.
Het is niet dat een brom versie meer toeren maakt onder op dan een snor versie toch? Zou in principe dus weinig uitmaken.
 
Back
Top