Rollen gewicht

Ik heb ook een Symphony ST. En rijd heerlijk met een polini vario + 11,6 grams rollers + blauwe drukveer. Die blauwe drukveer is een stuk sterker dan de orginele. De orginele is een stuk korter. Hij rijd lekker zuinig, en trekt sneller op dan orgineel. De orginele vario is juist groter dan een vervanger van polini of malossi. De orginele rollers die er bij mij in zaten waren tussen de 8 en de 9 gram (25km per uur versie). Scooter is uit 2017.
2017.
Tsja... da's geen injectie en dus meer pk's.
 
Ik heb een Sym Fiddle 2 Euro 4.
Toen ik de 25km/h versie had was het beste op 7,5 gram.
Wel niet de Malossi Multivar, namelijk de originele.
Het optrekken viel iets tegen maar was zo het beste.
Ik heb er laatst een 45km/h van gemaakt en toen liep hij het best op 9 gram.
Nog de originele trekveren in.
Zal wel niemand geloven.
Op zandri: Rollenset 5.7gram Sym origineel (geschikt voor 45km/h uitvoering), nou daar liep hij helemaal niet op.

Maar waar ik achter gekomen ben is dat ze in de ECU van de euro 4 (25km/h versie) de software heel apart is ingesteld, en zo denk ik ook bij de Euro 5 i.v.m. milieu eisen.
Ze hebben namelijk het toerental behoorlijk laag ingesteld op 6800.
Als je goed wilt optrekken moet dit wel iets hoger zijn denk ik.
Hey, kan je zeggen welk motorblok je hebt. Zou dit graag ook willen doen als dit de juiste gram rollen zijn.
 
Ik heb een Sym Fiddle 2 Euro 4.
Toen ik de 25km/h versie had was het beste op 7,5 gram.
Wel niet de Malossi Multivar, namelijk de originele.
Het optrekken viel iets tegen maar was zo het beste.
Ik heb er laatst een 45km/h van gemaakt en toen liep hij het best op 9 gram.
Nog de originele trekveren in.
Zal wel niemand geloven.
Op zandri: Rollenset 5.7gram Sym origineel (geschikt voor 45km/h uitvoering), nou daar liep hij helemaal niet op.

Maar waar ik achter gekomen ben is dat ze in de ECU van de euro 4 (25km/h versie) de software heel apart is ingesteld, en zo denk ik ook bij de Euro 5 i.v.m. milieu eisen.
Ze hebben namelijk het toerental behoorlijk laag ingesteld op 6800.
Als je goed wilt optrekken moet dit wel iets hoger zijn denk ik.
hey ik heb precies ook een sym fiddle euro 4 2020. heb precies hetzelfde probleem. had ecu verandert van 25km software naar 45. vond dat de acceleratie nog slecht was en deed daarom de multivar erin, helaas werd hij hierdoor nog slechter met 7.5 gram rollen. dus jij zegt dat 9 gram rollen de perfecte grammen zijn? of moet hij nog iets zwaarder?

wil graag het tot 55km laten lopen met gwn goeie acceleratie
 
Hoi ik heb een sym fiddle 2 euro 5 vam 2023 hij is ontgrensd en heeft een malossi Multivar ik kan je vertellen dan hij met de 6 gram rollen voor geen meter rijd veel toeren geen snelheid ik heb er nu 8,5 gram in en ik denk dat hij nog zwaarder kan aangezien hij bij 55 kmh begint te gieren terwijl hij dit met de originele vario pas bij 65 ging doen het grote verschil met de originele vario had ik 3km nodig en wind in de rug. Nu trekt hij goed voor zo ver een 4takt dat kan. Ik ga nog proberen met 9,5 of 10 gram om te kijken hoe hij zo rap mogelijk op 55 zit met nog wat over als het moet. Ben momenteel aan het kijken voor een turbokit uitlaat maar die moet uit Luxemburg komen aangezien ze die hoer weer niet verkopen.
 
Hoi ik heb een sym fiddle 2 euro 5 vam 2023 hij is ontgrensd en heeft een malossi Multivar ik kan je vertellen dan hij met de 6 gram rollen voor geen meter rijd veel toeren geen snelheid ik heb er nu 8,5 gram in en ik denk dat hij nog zwaarder kan aangezien hij bij 55 kmh begint te gieren terwijl hij dit met de originele vario pas bij 65 ging doen het grote verschil met de originele vario had ik 3km nodig en wind in de rug. Nu trekt hij goed voor zo ver een 4takt dat kan. Ik ga nog proberen met 9,5 of 10 gram om te kijken hoe hij zo rap mogelijk op 55 zit met nog wat over als het moet. Ben momenteel aan het kijken voor een turbokit uitlaat maar die moet uit Luxemburg komen aangezien ze die hoer weer niet verkopen.
Fiddle is 12" wielen en dus een andere vertanding dan de 16" wielen van een Symphony ST euro 5....
 
Fiddle is 12" wielen en dus een andere vertanding dan de 16" wielen van een Symphony ST euro 5....
Ja klopt vind het raar dat hij met de originele vario een hogere topsnelheid heeft dan met een malossi. Nu met de malossi is hij best onrustig bij 55 plus terwijl doe met de originele nog heel veel over had maar geen vermogen had om verder te komen dan 59 maar wel 70 berg af. Nu met malossi 8,5gram 55 tot max 59 op rechte weg 67 berg af. Wil toch nog eens kijken wat hij doet met 9 gram of wacht eerst ff op de turbokit uitlaat en stel dan alles goed af. Wil gewoon dat hij met gemak na 60 toe rijd en nog wat over heeft. Ben er al.over na aan het denken om er een euro 4 blok op te gooien maar dat is zonde aangezien dot blok pas 2000km heeft gereden. Wil gewoon lekker met het verkeer mee kunnen. Om dat goed te kunnen zou hij toch echt 60 moeten en kunnen rijden met het verkeer hier in limburg
 
Ja klopt vind het raar dat hij met de originele vario een hogere topsnelheid heeft dan met een malossi. Nu met de malossi is hij best onrustig bij 55 plus terwijl doe met de originele nog heel veel over had maar geen vermogen had om verder te komen dan 59 maar wel 70 berg af. Nu met malossi 8,5gram 55 tot max 59 op rechte weg 67 berg af. Wil toch nog eens kijken wat hij doet met 9 gram of wacht eerst ff op de turbokit uitlaat en stel dan alles goed af. Wil gewoon dat hij met gemak na 60 toe rijd en nog wat over heeft. Ben er al.over na aan het denken om er een euro 4 blok op te gooien maar dat is zonde aangezien dot blok pas 2000km heeft gereden. Wil gewoon lekker met het verkeer mee kunnen. Om dat goed te kunnen zou hij toch echt 60 moeten en kunnen rijden met het verkeer hier in limburg
Owwww... Limburg... heuvels. Mijn Euro 5 komt hier in ZH al niet eens fatsoenlijk tegen de Albert Schweizerbrug op. Waar ben je aan begonnen? Euro 4 had, in jouw geval, inderdaad een betere keuze geweest....
 
Heb een fiddle 2 euro 5 injectie. Ontgrensd en multivar aan boord. Jullie zetten me aan het denken heb er nu 8,5 gram in maar geloof je direct over de 11 grams maar jullie hebben een 16 inch wiel en ik 12 maar de 8,5 is toch nog te licht nu twijfel ik ben van 6 na 7 na 8 en toen 8,5 gegaan. Maar merk dat de halve gram niet veel uitmaakt dus of nu 9 gram tech sliders of 10 gram power1 rollen met de 8,5 gram rijd hij 55 met moeite en maakt nog best een hoog toerental. Iemand ervaring met techsliders wat dr pulley word maar tot 8gram gemaakt in 16x13
Post automatically merged:

Owwww... Limburg... heuvels. Mijn Euro 5 komt hier in ZH al niet eens fatsoenlijk tegen de Albert Schweizerbrug op. Waar ben je aan begonnen? Euro 4 had, in jouw geval, inderdaad een betere keuze geweest....
Tja de injectie is veel zuiniger maar merk dat het opvoeren nog vooral gebeurt met de piaggio blokken en bij andere merken men nog wat voorzichtig is. En daarbij wil ik hem niet eens echt opvoeren maar zorgen dat hij lekker mee komt in het verkeer. Heb een bedrijfje gevonden in Luxemburg dat me kan voorzien van een turbokit uitlaat. Deze maakt met de demper niet veel herrie maar klinkt wel mooier als de originele plus win er een beetje mee niets noemenswaardige. Wat ik allemaal doe is eigenlijk puur experimenteel en ik wil altijd dingen die andere niet hebben of er minder van rond rijden piaggio is goed maar vraag als standaard om een gesprekje met ome agent
 
Nou, gisteren aan de slag gegaan met wat ik in huis had.
Scooter open geschroefd en wat kwam daar uit?!
Een overdrive-vario! Die zit er dus standaard in. Met een gladde bus van maar liefst 40mm
Vandaar ook dat de dealer tegen mij had gezegd dat hij bij de 1000 beurt GEEN malossi vario had gemonteerd, omdat hij ervan overtuigd was dat dat geen zoden aan de dijk zou zetten.
Gewichtjes die er standaard in zitten zijn dus inderdaad 5,9 gram, en de snaar lag keurig uitgeshimd op de bus.
Mijn eerste vermoeden was dat de snaar misschien slipte, wat op zijn beurt weer overtoeren kon veroorzaken, maar nee...
Wat wel raar is is dat de snaar niet helemaal bovenin de vario komt....

Ik had nog 6,6 gram in huis.
Het blok ging daarmee behoorlijk laag in toeren van start. De acceleratie was echt veel sneller, maar bij 48 km/u was alle fut eruit.
Geen optie dus.
Verder had ik alleen 6,0 gram liggen.
Dat maar geprobeerd.
De acceleratie gaat nu 5 seconden sneller dan normaal. 0-50 in 20 sec.
Hij trekt door tot 55. Of er nu ietsje wind staat of niet. Meewind trekt hij mooi door naar 61.
Echte tegenwind heb ik nog niet gehad. Ik laat het weten wat er gebeurd, zodra daarvan sprake is geweest.

Tussenspintje van 30 naar 50 verloopt vlot.
Ik kan nu ook 35 rijden met beduidend minder toeren. Wel zo handig hier in het centrum.
Nu kan ik rustig warm tuffen naar het werk, zonder dat alle voetgangers zich afvragen wat voor F35 daar aankomt.
Uitrollen tot 10 km/u zonder dat de koppeling ontkoppeld (wel zo handig op een brug, met fietsers 3 dik voor je), hetgeen al een hele verbetering is.
En het blok is over het algemeen gewoon minder nerveus.
Ik heb nog geen lange afstand gereden, waarbij het blok echt goed warm wordt. Zodra ik dat ga doen zal ik nieuwe metingen publiceren. Ook voor wat betreft verbruikscijfers.

Ik had niet verwacht dat 0,1 gram zoveel verschil zou uitmaken.
Ook leuk om te weten;
je hoeft de kap niet te monteren om proef te rijden. De Symphony ST heeft namelijk geen bendix.
Die zal wel ergens ander verstopt zitten.
Ik ben reuze benieuwd wat het lagere toerental gaat doen met het benzineverbruik.
In de wetenschap dat de scooter toch 8500 toeren kán draaien ben ik ook nieuwsgierig hoe hard hij nu gaat met windkracht 5 in de rug.
Laatst reedt ik tussen Montfoort en Utreg met stevige meewind bijna 70 op de teller.... toen vond ik het hoge toerental wel gerechtvaardigd.

Brug op ging uitstekend. Zelfs bij wegrijden uit stilstand tegen de Maximabrug op nam de scooter nog in snelheid toe. Vlot is bepaald anders, maar hij viel niet terug in snelheid.
Ik heb nog overwogen om een gladde bus van 38,2 mm te monteren, maar in de wetenschap dat dan de snaar hoger zou komen te liggen vóór in de vario, en dus dieper achterin, heb ik daarvan afgezien. Als hij 6,6 gram al niet trekt, dan zou hij dit scenario ook wel niet trekken.

Conclusie:

Vreemd apparaat. Loopt prachtig, maar heeft op 1 of andere manier niet voldoende fut.
De laagtoerigheid met 6,0 gram ipv 5,9 gram is een welkome aanvulling op het ietwat bedaagde imago van de ST.
Ik heb nu niet meer het idee dat ik op een Aerox zit.
Echt tevreden ben ik niet, maar het is in elk geval een verbetering.
Nu afwachten of er iemand uit kan vogelen hoe we meer benzine in dat ding krijgen.
Ahh dat verklaart een hoop, mijn zaak heeft me dus wel een malossi er op geschroeft en wat denk je van 70 onbegrensd na 60 max en dan ook echt max zit nu op 8,5 gram maar moet wel zeggen dat hij behoorlijk rap weg is maar bij 54 houd hij op alles daar boven moet je echt berg af gaan met wind in de rug bij 60 laat ik het gas los dan heb ik het gevoel dat mijn blok er onder uit loop omdat hij dan echt op bovenste randje vario loopt. Maar goed ben nu aan het stoeien met dr pulleys kijken of hij dan in 1 keer doortrekt na 55 dan vond ik het goed en anders de originele terug er in maar dan weet in niet meer of er een ring achter de vario moet zoals bij malossi wel de bedoeling is
Post automatically merged:

Originele drukveer kan te zwaar zijn, ik zou een Malossi wit er in zetten .
Ik heb de witte drukveer er in in combi met multivar. Maar de witte drukveer met originele riem geeft hem een mooi vlot vertrek tot 30 kmpu want de eerste kilometer komen voor rekening koppeling dan neemt de vario over
Post automatically merged:

Originele drukveer kan te zwaar zijn, ik zou een Malossi wit er in zetten .
Ik heb de witte drukveer er in in combi met multivar. Maar de witte drukveer met originele riem geeft hem een mooi vlot vertrek tot 30 kmpu want de eerste kilometer komen voor rekening koppeling dan neemt de vario over
Post automatically merged:

Dat heb ik gedaan, maar ze geven geen antwoord meer.
Zodoende kwam ik, via Zandri, bij Moteo terecht. Zandri heeft nog geen technische tekeningen van het Euro 5 model, maar kan uit hoofde van haar functie als onderdelenverkoper veel makkelijker aan informatie komen.
Daar kwam dus dat antwoord uit van 5,9 gram. Wat een verklaring zou kunnen zijn voor de absurde hoeveelheid toeren.
Mijn ervaring met importeurs is dat ze de consument nooit de info geven waar ze om vragen, bang als ze zijn om verantwoordelijk te worden gehouden.
De dealer houdt sowieso zijn kaken stijf op elkaar, want het is zijn broodwinning...

Daar sta je dus, met je goede gedrag en je diploma's...

Vanwege de garantie wil ik er liever niet zelf aan sleutelen.
Maar om de dealer nu eventjes te laten experimenteren voor een werkplaatstarief van 75 euro per uur, word me te gortig.
Ik moet dus afgaan op wat hij straks zegt.
Liever heb ik de ervaringen van gebruikers... Er is, behoudens het injectiesysteem, volgens mij niet zo gek veel veranderd.
Wel plaats ik de kanttekening dat mensen reageren met 12 inch scooters. De vertanding is anders, en dus zal het denk ik ook verschil maken welke gewicht rollen erin gaat.
Of maak ik een denkfout?
Het is namelijk mijn eerste 16" scooter. Ik heb er geen kaas van gegeten.
Easy parts heeft wel de tekening euro5 de euro 4 aanklikken onderaan staat de 2023 euro5injectie
 
Last edited:
Back
Top